smartklub.pl
[454] Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna - Wersja do druku

+- smartklub.pl (http://smartklub.pl)
+-- Dział: Smart - rady i porady (http://smartklub.pl/f-smart-rady-i-porady--54)
+--- Dział: Model 454 - smart forfour (http://smartklub.pl/f-model-454-smart-forfour--69)
+---- Dział: Technika (http://smartklub.pl/f-technika--97)
+---- Wątek: [454] Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna (/t-454-demontaz-i-kalibracja-przepustnicy-f4-1-3-benzyna--18139)



Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna - bogo78 - 09.10.2018

Problem poruszany wiele razy, ale postanowiłem napisać podsumowanie dla potomnych.
Problem: po odpaleniu auto gaśnie, po ponownym odpaleniu pojawia się żótka lampka awarii silnika, auto można rozkręcić leniwie do 2tys.obr./min i do 30km/h. Ogólnie nie da się jechać.
Doraźne rozwiązanie problemu: Jeśli masz podpiętego przypadkiem ELM327 do OBD, odpalasz np. Torque Lite, kasujesz kod błędu, następnie wyłączasz zapłon i kalibrujesz przepustnicę. Czyli włączasz zapłon w pozycję II, wciskasz pedał gazu do dechy, trzymasz kilka sekund, wyłączasz zapłon do 0 i po chwili puszczasz pedał gazu. Auto powinno odpalić i jeździć znowu normalnie. Jeśli nie, odczekaj chwilę, i powtarzasz procedurę do skutku. Nie wiem, czy przypadkiem sama kalibracja nie wystarczy, ja zawsze kasowałem ELM-em błąd (bo mam wpiętego cały czas). Oznacza to najwyższy czas na demontaż i czyszczenie przepustnicy.
Demontaż przepustnicy: 
1. odłączasz akumulator (klemy trzyma śruba nr 10).
[attachment=17869]
2. odkręć mocowanie akumulatora do podstawy (śruba nr 13 na długiej przedłużce) i wyjmij akumulator.
[attachment=17870]
3. wymontuj dolot powietrza, w tym celu podważ plastikowe spinki tak jak na zdjęciu i wyciągnij je
[attachment=17871]
a następnie podnieś plastik dolotu do góry i wyciągnij z obudowy filtra powietrza
[attachment=17872]
4. poluzuj opaskę mocującą rurę doprowadzające powietrze do przepustnicy i zdejmij rurę z obudowy filtra powietrza
[attachment=17873]
5. zdemontuj podstawę akumulatora łącznie z puszką fitra powietrza. W tym celu zdejmij gumowe zaślepki śrub i odkręć je (bliżej ciebie to 13-tki, dalej - prawie pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego - 10-tka)
[attachment=17874]
[attachment=17875]
6. taki widok powinien pozostać. Teraz będziemy (dla ułatwienia oczywiście) demontować gumową rurę oznaczoną strzałką
[attachment=17876]
7. dla ułatwienia odpinamy wtyczkę (chyba sensora MAS) wciskając jej zabezpieczenie śrubokrętem, aż kliknie, zsuwamy ją i odkładamy na bok, rurę układu chłodzenia podnosimy do góry
[attachment=17877]
[attachment=17878]
8. ukazuje nam się dolne mocowanie gumowej rury do przepustnicy, luzujemy śrubę opaski zaciskowej i zsuwamy rurę. W połowie długości tej rury wchodzi do niej mała gumowa rurka (odpowietrzenie skrzyni korbowej), można ją łatwo zsunąć przy pokrywie silnika, całą rurę umyć, zakonserwować, żeby cieszyła oko.
[attachment=17879]
9. Tak wygląda przepustnica od strony dolotu. Teraz trzeba wypiąć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy (TPS) oznaczoną żółtą strzałką w ten sam sposób jak w pktcie 7. Następnie odkręcić 4 śruby kluczem TORX bodajże nr 30 (dwie na zdjęciu niewidoczne, ale są tam).
[attachment=17880]
[attachment=17881]
10. Po odkręceniu odchylamy przpustnicę i ukazuje się nam taki widok (albo lepszy). Uwaga, żeby nie zgubić zielonej uszczelki, odkładamy ją na bok.
[attachment=17882]

cdn...


RE: Demontaż i kalibracja przepustnicy za free - bogo78 - 09.10.2018

.. cd

11. Pozostało nam odpięcie przewodów z płynem chłodzącym (żółte owale na zdjęciu z pktu 9.). Kombinerkami łapiemy skrzydełka opaski i odsuwamy jak najdalej się da, następnie zsuwamy gumowe przewody z króćców - poleci nieco płynu chłodzącego, polecam podłożyć szmatkę. Jeśli przewody nie chcą zejść, można użyć wąskich szczypiec, lekko złapać za widoczny metalowy króciec, zaprzeć o przepustnicę i metodą dźwigni naciskać na gumowy przewód, aż zacznie się zsuwać.
[attachment=17883]
a następnie zabezpieczyć przed wyciekiem płynu chłodzącego, np. za pomocą kawałka rurki
[attachment=17884]
12. Przepustnicę myjemy (spryskujemy) preparatem do mycia gaźników, brud sam pięknie spływa, wtryskujemy go również do kolektora ssącego, można nieco szmatką przetrzeć. 
[attachment=17885]
pamiętamy o gumowej, zielonej uszczelce. Myjemy ją. Ma one swoje gniazdo w kolektorze ssącym i tam ją wkładamy (pasuje jak klucz do zamka), następnie składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Na koniec odpalamy auto, jeśli obroty wariują, przeprowadzamy kalibrację przepustnicy (opis na początku wątka), wyjeżdżamy na drogę i na dowolnym biegu "zamykamy szafę", potem można znowu skalibrować. A potem wszystko wraca do normy.

Koszt: cena preparatu do mycia gaźników (ja użyłem Wurtha, tani i bardzo dobry).


Demontaż i kalibracja przepustnicy za free - BASTOS - 12.12.2018

Do jakiego silnika jest ta instrukcja ?

"Nie wiem, nie znam się. Zarobiony jestem."


Demontaż i kalibracja przepustnicy za free - bogo78 - 12.12.2018

A sorki. Robione na benzynie 1.3.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka


Demontaż i kalibracja przepustnicy za free - damiano.o - 13.12.2018

Gratulacje i podziękowania za super instrukcję Dobra robota Zrób jeszcze edycję wątku i sprecyzuj o jaki konkretnie model i typ chodzi

Pozdrawiam z RS Concept


RE: Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna - ZbyszekD - 05.03.2019

dziękuję bardzo,zastosowane -działa


Menu