smartklub.pl
[454] FAQ - najczęściej spotykane problemy i pytania użytkowników forfour'a - Wersja do druku

+- smartklub.pl (http://smartklub.pl)
+-- Dział: Smart - rady i porady (http://smartklub.pl/f-smart-rady-i-porady--54)
+--- Dział: Model 454 - smart forfour (http://smartklub.pl/f-model-454-smart-forfour--69)
+---- Dział: Technika (http://smartklub.pl/f-technika--97)
+---- Wątek: [454] FAQ - najczęściej spotykane problemy i pytania użytkowników forfour'a (/t-454-faq-najczesciej-spotykane-problemy-i-pytania-uzytkownikow-forfour-a--5025)



[454] FAQ - najczęściej spotykane problemy i pytania użytkowników forfour'a - Kanapa - 22.10.2012

Podstawowe problemy użytkowaniu naszych combi

Cieknące amortyzatory
Zanieczyszczona przepustnica
Automatyczna Skrzynia Biegów - softtouch
Manualna Skrzynia Biegów
Łożyska kół
Zapach mokrego psa we wnętrzu
Zużyty mechanizm tylnej wycieraczki
Klocki hamulcowe
Wymiana żarówki H7
ABS, ESB układy nie działają
Wymiana filtra klimatyzacji wnętrza
Radia fabryczne w forfour
Zasłonka bagażnika w forfour
Instrucja do forfour (w języku angielskim)
Terkot w skrzyni i zacinający się drążek zmiany biegów
Zamienniki części
Kasowanie inspekcji serwisowej - http://smartklub.pl/t-faq-kasowanie-inspekcji-serwisowej





Cieknące amortyzatory - szczególnie tylne poddają się w okolicach 100 000 km, zależy to jednak od stanu dróg i techniki jazdy. Można stosować zamienniki np. Kayaba, jednak najlepszy jakościowo jest oryginalnie montowany Sachs. Zdecydowanie pewniejszy w trakcie jazdy.
Tył jest zamienny z Coltem, przednie praktycznie tylko od Sachsa lub SC.
Przednie we wszystkich modelach F4 są identyczne - nie dotyczy wersji Brabus i wyposażonych w pakiet Sport.
Poniższa numeracja odnosi się do aut ze standardowym zawieszeniem.
Lewy przód: SACHS 313 194
Prawy przód: SACHS 313 194



Zanieczyszczona przepustnica - czerwona lampka błędu silnika. Zalecana wymiana (kosztowna) lub czyszczenie. Nie trudne do wykonania dla mechaników, ale wymaga czasami zaadaptowania przy użyciu odpowiedniego sprzętu serwisowego. Występuje najczęściej przy przebiegu około 160.000 km. Dotyczy tylko modeli z silnikami benzynowymi 1,0, 1.1, 1.3, 1.5.


Automatyczna Skrzynia Biegów - softtouch- zgrzytanie w trakcie zmiany biegów, proste do usunięcia przez aktualizację oprogramowania (SD) lub wyczyszczenie aktuatora.
Skrzynia nie zmienia zmienia biegów - http://smartklub.pl/t-problem-ze-skrzynia-automatyczna-1-3
UWAGA! nigdy nie opuszczaj stojącego samochodu z pracującym silnikiem przy włączonym biegu A lub R. Wyłącz silnik lub zaciągnij ręczny hamulec inaczej samochód może sam odjechać. Jest to funkcja pełzania - można ją wyłączyć (SD).
Najczęściej występującym problemem jest występujący okresowo błąd wybrania właściwego biegu, O w wyświetlaczu, zamiast A lub R - Nigdy nie rób przerwy lub zatrzymania w trakcie wybierania właściwego biegu. Uruchom silnik na N, następnie szybko wybierz A lub R. Jeżeli chcesz zmienić z A na R zrób to jednym delikatnym ruchem, nie rób przerwy i nie zatrzymuj się w trakcie na pozycji N. Możesz usłyszeć delikatne zgrzytnięcie, jest to jednak normalne w tym przypadku. Pamiętaj o wciskaniu do końca pedału hamulca w trakcie powyższej operacji. Jeżeli problem powraca może wystąpić konieczność zaadaptowania układu aktuator/skrzynia biegów przy użyciu Star Diagnose.


Manualna Skrzynia Biegów - Zgrzyta wsteczny. Upewnij się, że auto nie porusza się, następnie powoli i delikatnie wybierz bieg wsteczny. Zdecydowanie pomaga zmiana oleju w skrzyni biegów. Radykalnym rozwiązaniem wymiana docisku sprzęgła na nowe już ulepszone. W wersji CDI zgrzytanie może być wynikiem uszkodzonego koła dwu masowego (błąd konstrukcyjny). Rozwiązanie - wymiana na poprawione konstrukcyjnie.


Łożyska kół - W przeciwieństwie do większości aut same łożyska są niewymienne. Należy wymienić kompletną piastę wraz z łożyskiem. Koszt samej części niby większy ale praca łatwiejsza. Zamiennik na przednie koła na przykład Ruville 8959. W przypadku tylnych łożysk identyczna sytuacja. Numer oryginału: A 454 350 01 35, przykładowy zamiennik VKBA 3685 firmy SKF.


Zapach mokrego psa we wnętrzu - należy regularnie wymieniać filtr kabinowy w ostateczności co rok. To prosta operacja zajmująca maksimum 10 min. Filtr jest powszechnie dostępny a jego wymiana opisana na forum. Uwaga: Uruchamiaj regularnie klimatyzację najlepiej raz w tygodniu. Zapobiegnie to uszkodzeniu uszczelek w układzie. Krążący czynnik zawiera olej konserwujący mechanizmy i zapobiegnie awarii oraz utracie czynnika. Koszt naprawy sprężarki oraz ponowne napełnienie układu jest naprawdę duży.


Zużyty mechanizm tylnej wycieraczki - wymiana na nowy przy około 150 000 km. Należy wcześniej lub krótko po awarii dokonać demontażu i przeprowadzić modyfikację-uprawnienie.
-- Link do modu tylnej wycieraczki --


Klocki hamulcowe - zalecane TRW, mogą być również inne np. EBC


Żarówka H7 wymiana - podnosimy auto podnośnikiem z odpowiedniej strony. Koło opada i mamy swobodny dostęp do zaślepki w nadkolu. Często zaślepki brak -ukłamuje się. Można dociąć kawałek tworzywa i zamocować np. nitując.


ABS, ESB układy nie działają <-- Klikamy


Wymiana filtra klimatyzacji wnętrza <-- Klikamy


Radia fabryczne w forfour <-- Klikamy


Zasłonka bagażnika <-- Klikamy


Instrukcja do forfour w języku angielskim <-- Klikamy



Terkot w skrzyni i zacinający się drążek zmiany biegów <-- Klikamy



W przypadku Brabiego i (nie tylko) jest bałagan w katalogach. InterCars niestety też ma bzdury powstawiane - niektóre przeniesione ze katalogów swoich dostawców.
Zalecamy ostrożność i zawsze kupować gadżety z możliwością zwrotu!

Opracowano na podstawie forfour.co.uk w współpracy z Prost13 i Smart452


Menu