Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[450] Komputer pokładowy z wyświetlaczem graficznym

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[450] Komputer pokładowy z wyświetlaczem graficznym
#1
 Johny_Bit 
Witam wszystkich.
Od jakiegoś czasu pracuje nad komputerem pokładowym podobnym do tego:
https://www.misterdotcom.de/produkte/sma...450-intern
Jak widać cena powala na kolana a dodatkowo taka podmiana gdzie całkowicie usuwamy fabryczny wyświetlacz przebiegu jest o ile się nie mylę niezgodna z prawem. Na chwilę obecną myślę że mogę podzielić się efektami (wcześniej tego nie robiłem gdyż miałem z tym tyle problemów że myślałem nad odpuszczeniem projektu).
Ja chcę mój wsadzić w czółkę obrotomierza. Zastosuje wyświetlacz 0,96" OLED i umieszczę go pod wskazówką obrotów w okienku wyciętym w tarczy. Może później zdecyduje się na okrągły wyświetlacz i zastąpię cały wkład czółki i wyświetlę na nim dużo więcej danych.
Najbardziej zależy mi na wskaźniku chwilowego zużycia paliwa a miło by było dodać odczyt ciśnienia/podciśnienia za turbiną, obciążenie silnika oraz aktualny bieg w trybie auto.

Przez długi czas męczyłem się z połączeniem mikrokontrolera i auta. Niby jest multum gotowych układów i schematów ale albo układ był drogi albo niedostępny albo nie do końca pasował do mojego zastosowania. Po godzinach z lutownicą i oscyloskopem udało się ogarnąć warstwę sprzętową. Nie wygląda imponująco ale to prototyp na podstawie którego zaprojektuje gotową maluteńką płytkę z wyświetlaczem. Jest spora szansa że uda się całość upchnąć na płyteczce wielkości wyświetlacza z fotki.
Obraz na wyświetlaczu jest bardzo ostry ale aparat to rozmywa. Płytke podłącza się do auta za pomocą 3 przewodów (do pinów 5, 7 i 8 w złączu OBD)

   

Niestety najwięcej czasu zajęła kwestia protokołu.
Niby SLOW INIT na K-LINE z prędkością 5 bodów działa niemal na wszystkim ale na smarcie niestety nie (w sumie to w tym aucie wszystko co może być dziwne jest dziwne).
Spróbowałem więc FAST INIT z protokołu KWP2000 i sukces auto dogaduje się z układem i wysyła poprawną ramkę odpowiedzi wraz z prawidłową suma kontrolną. Moja radość sięgnęła zenitu.
Próba odpytania jakiegoś czujnika niestety sprowadziła mnie na ziemię. Komunikat zwrotny to (pozwolę sobie wkleić):

0x11 serviceNotSupported
This response code indicates that the requested action will not be taken because the server does not support the requested service. The server shall send this response code in case the client has sent a request message with a service identifier, which is either unknown or not supported by the server. Therefore this negative response code is not shown in the list of negative response codes to be supported for a diagnostic service, because this negative response code is not applicable for supported services.

oraz

0x7F serviceNotSupportedInActiveSession
This response code indicates that the requested action will not be taken because the server does not support the requested service in the session currently active. This response code shall only be used when the requested service is known to be supported in another session, otherwise response code 0x11 (serviceNotSupported) shall be used. This response code is in general supported by each diagnostic service, as not otherwise stated in the data link specific implementation document, therefore it is not listed in the list of applicable response codes of the diagnostic services.

Utknąłem z tym na bardzo długo i nie poszedł bym dalej gdyby nie dostęp do komputera z DAS XENTRY.
Dorobiłem sobie specjalną przejściówkę dzięki której mogłem się wpiąć pomiędzy złącze OBD a wtyk komputera i za pomocą analizatora stanów logicznych podejrzałem sobie o czym rozmawia komputer z autem.
Najgorszy jest fakt iż wygląda to jak standardowa komunikacja szeregowa asynchroniczna z przepustowością 10400 bodów (oczywiście na 12V bo to K-LINE) ale komendy które są tam przesyłane brane są chyba z kosmosu. Jest to totalnie niezgodne z jakimkolwiek opisem protokołu komunikacji (zapewne dlatego te wszystkie tanie ELM-y nie dogadują się ze smartem).

Na dzień w którym pisze tego posta udało mi się dogadać z kompem w kwestii inicjalizacji połączenia (a to najważniejsze) oraz odczytu biegów.
Bez problemu dokonuję FAST INIT na magistrali po czym mogę odczytać:
- aktualny bieg (włącznie z luzem i wstecznym gdzie wsteczny figuruje jako bieg 7 XD)
- położenie dźwigni zmiany biegów (nie tylko R, N, D ale również widać pozycje takie jak + i -)
- aktualny tryb pracy A lub manual
- czy wciśnięto pedał hamulca

Może nie wygląda to przełomowo ale cały szkielet programu wraz z obsługą wyświetlacza i portem szeregowym do debugowania jest już gotowy. Teraz dopisywanie obsługi kolejnych funkcji pójdzie już z górki. Musze tylko podpatrzeć analizatorem funkcje które mnie interesują jak zapytać o to auto.

Najśmieszniejsze jest to iż komputer ma bardzo dużo informacji takich jak średnie spalanie, ciśnienie za turbo, obciążenie silnika w %, temperatura zasysanego powietrza ale nigdzie tego nie pokazuje. Fajnie przecież było by mieć wskaźnik zużycia paliwa czy zegar od ciśnienia doładowania (albo sygnał otwarcia drzwi XD prawda LAZY. ?).
 Odpowiedz
#2
 tim13 
To co piszesz to dla mnie czarna magia, cięcie gięcie i spawanie to ogarniam. Będę kibicował bo na pewno nic nie podpowiem. Miej na uwadze jedną sztukę więcej tego kompa jestem zainteresowany.
 Odpowiedz
#3
 raffa 
To chyba nawet więcej, niż czarna magia. Zresztą spawanie też Very happy

Może Ci to pomoże, więc jeśli tylko zobaczysz, że tak, to pisz. Ja (i nie tylko ja) mam na stałe w gniazdo OBD wpiętą wtyczkę ELM27 i na stałe po bluetooth podpiętą do niej aplikacje na smartfonie.

Aplikacja wyświetla BARDZO dużo parametrów, mogę porobić skriny i podesłać - jeśli aplikacja jest w stanie wydłubać jakieś dane, to myślę, że i Twój komputer będzie. Ja na stałe w aplikacji mam ustawione:
- całkowite zużyte paliwo od uruchomienia połączenia (w litrach)
- napięcie na złączu OBD
- średnie zużycie paliwa od uruchomienia połączenia
- temperaturę płynu chłodzącego
- dystans pokonany od uruchomienia połączenia
- obroty silnika
- aktualną prędkość (z czujników samochodu)
- obliczone doładowanie

Wiem, że było jeszcze jakieś inne doładowanie, ale wartości w tym wydają mi się bardziej realne, niż w tamtym drugim. Nie pamiętam, jakim.

Jak w domu uruchamiam aplikację i wybór czujników (czyli bez podłączenia do OBD, ale z zachowaniem ustawień samochodu), to wyświetla mi dostępnych 38 czujników.

Gdzieś w ustawieniach jest też opcja wyboru protokołów, prędkości połączenia itp. Może to Ci coś pomoże.

PS. Też mnie możesz wstępnie wpisać na listę chętnych na urządzenie zamiast obrotomierza Smile Z aplikacją jeździ się fajnie, ale niestety jak uruchamiam nawigację w telefonie, to aplikacja przestaje zbierać dane.


@EDIT: wibi79, może i Ciebie to zainteresuje, a może będziecie mogli połączyć siły i zrobić superkomputer smartowy Smile
 Odpowiedz
#4
 Johny_Bit 
Czy mógłbyś podesłać zdjęcie ELM-a jakiego masz? Jeśli kupowałeś niedawno chętnie kupił bym w tym samym miejscu co Ty (prosił bym o namiary). Miałem zamiar kupić jeden z bluetooth-em na próbę ale wyczytałem że wiele z nich nie jest w stanie dogadać się ze smartem.
Mam dostęp do przerobionego TACTRIX-a który działa z DAS XENTRY ale praca z tym wymaga pełnego auta gratów. Taki ELM z telefonem zapewne ułatwił by mi pracę.

Co do możliwości nabycia komputerka jeszcze zapewne minie trochę czasu gdyż musze wszystko dokładnie przetestować aby nie było niespodzianek.
Ostatnio przez tego całego COVID-a mam znacznie więcej czasu na zabawę ze smarcikiem.
W przyszłym tygodniu jak pogoda dopisze planuje wymianę turbiny (może zrobię z tego fotorelację) bo rzuca olejem na IC, świec, filtrów, oleju, płynu chłodniczego i hamulcowego. Nie chcę robić tego w garażu bo jak zaleje kostkę to może się to skończyć tak że nie będzie miał kto dokończyć komputera :(
Przejechałem nim prawie 70000km (tak to nie błąd 70 tysięcy) bez większej awarii więc należy mu się taka wizyta w spa. Pisze bez większej awarii gdyż kilka tygodni temu pękła mi sprężyna w aktuatorze sprzęgła i zablokowała jego pracę. Nie wiem czy to poważna awaria (gdyby dać to mechanikowi to pewnie wyjął by z kieszeni ponad 1k PLN) ale ja odszlifowałem nity, wymieniłem sprężynkę, wywierciłem i nagwintowałem M4, wyczyściłem, nasmarowałem i śmiga jak nowe. Koszt naprawy 0zł +1h pracy przy piwku.
Adaptacja punktu ocierania sprzęgła wyszła 38% więc jeszcze trochę sprzęgła zostało ale szału nie ma. Z tego co z grubsza policzyłem na wykresach to zużycie wynosi grubo ponad 60%. Nie zmienia to faktu że po nasmarowaniu aktuatora i wykonani adaptacji autko jest nie do poznania (na plus).
Jak czytam że smart to awaryjne auto to mnie szlag trafia. Mój ma już nalatane prawie 170k i nie ma zamiaru umierać. Trzeba tylko naprawiać w warsztacie który zna smarta lub samemu Smile
 Odpowiedz
#5
 raffa 
To jest ten ELM:

https://www.gearbest.com/car-gadgets/pp_...id=1349303

Kupiony właśnie tam, aczkolwiek za jakieś niecałe 4 USD. Wersja softu 1.5. Kupowałem go dwa i pół roku temu.

Trochę zabawy z nim miałem, znaczy nie z nim, tylko z aplikacją, najpierw jak próbowałem go zestroić z Wojtkowym CDI, a potem z Peugeotem sąsiada. Po ponownym włożeniu do smarta kilka dni mi zajęło zestrojenie z aplikacją, by czytał wszystkie parametry. O ile dobrze pamiętam, to robiłem gdzieś zrzuty ekranów z tych ustawień, żeby w razie czego nie mieć problemu. Gdzieś. Więc pewnie kiedyś je znajdę Wink Jak znajdę, to podeślę.

Jeśli chodzi o aplikację, to używam Car Scanner w wersji pro. Interfejs leży mi dużo bardziej, niż Torque.

Jak chcesz się pobawić, to mogę Ci go na trochę po prostu podesłać pocztą. Ja teraz też z samochodu korzystam rzadziej Wink A tak na co dzień to i tak używam ELMa jako przydatnego, a nie jako koniecznego akcesorium.
 Odpowiedz
#6
 chris2 
U chińczyka można kupić takie komputery podłączane pod OBD za 200-300 zł,kupiłem taki :
https://pl.aliexpress.com/item/400122897...5c0fJakr61
Pokazuje prędkość,obroty,temp. płynu chłodniczego,temp. oleju,napięcie aku,ciśnienie doładowania,chwilowe zużycie paliwa itp.,do zamontowania na desce jako dodatkowy zegar,przetestowałem w 451 i działa.
 Odpowiedz
#7
 Johny_Bit 
(04.10.2020, 19:29)raffa napisał(a): To jest ten ELM:
https://www.gearbest.com/car-gadgets/pp_...id=1349303
[...]
Jak chcesz się pobawić, to mogę Ci go na trochę po prostu podesłać pocztą. Ja teraz też z samochodu korzystam rzadziej Wink A tak na co dzień to i tak używam ELMa jako przydatnego, a nie jako koniecznego akcesorium.

Wygląda na ten najzwyklejszy/najtańszy. Spróbuje go w Polsce żeby miał ta samą wersję.
Nie będę pożyczał od Ciebie gdyż przesyłki wyniosą tyle ile kosztował by sam ELM ale wielkie dzięki za propozycję.
Dodatkowo jeśli będę miał swój to chętnie zrobię w nim kilka przeróbek które ułatwią mi pracę.
Transmisja po pinie 7 odbywa się dwukierunkowo i nie bardzo wiadomo co urządzenie nadaje a co odbiera. Jeśli wepnę się za układem który łączy nadawanie z odbiorem będę widział jednoznacznie co jest nadawane a co odbierane.

(04.10.2020, 19:57)chris2 napisał(a): U chińczyka można kupić takie komputery podłączane pod OBD za 200-300 zł,kupiłem taki :
https://pl.aliexpress.com/item/400122897...5c0fJakr61
Pokazuje prędkość,obroty,temp. płynu chłodniczego,temp. oleju,napięcie aku,ciśnienie doładowania,chwilowe zużycie paliwa itp.,do zamontowania na desce jako dodatkowy zegar,przetestowałem w 451 i działa.

Fajny. Tyle że ja lubię sobie zrobić coś samodzielnie. Mam wtedy pełną kontrole nad tym co i jak ma się wyświetlać. Mogę sobie sam dobrać wyświetlacz i jeszcze wiele się przy tym nauczyć. Nie zmienia to faktu że jeśli chce się coś gotowego to cena wydaje się dość przystępna.
 Odpowiedz
#8
 obwd-crash 
Tylko, że ELM i współpracujące z nim programy, pokażą cokolwiek, dopiero w autach z SAM (polift) a nie z ZEE (przedlift) Sad
W poliftach podobno jest już "normalny" CAN, a w przedliftach jest to co opisujesz, niby jest komunikacja, ale nie wiadomo jak i po co tak zrobili ?
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
[Obrazek: icon1.png]
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!  Evil or very mad 
 Odpowiedz
#9
 Johny_Bit 
Właśnie czytałem że tak jest. Zobaczymy kupiłem na próbę 2 sztuki ELM na PIC18F25K80 z oprogramowaniem w wersji 1.5. Było nawet zdjęcie płytki w ofercie i wygląda to na całkiem przyzwoity klon. Mam PICKit3 (dedykowany programator do mikrokontrolerów z rodziny PIC) więc może pokuszę się o napisanie nowego wsadu obsługującego stare smarty i wgranie go do tego interfejsu. Może nawet dodam tam wyświetlacza i oprę całości na tym właśnie module ale to się zobaczy jak przyjdzie paczuszka bo nie ukrywam że PIC-e nie za bardzo mi podchodzą (nie lubię ich).

EDIT
Dziś poszedłem mocno w przód.
Komputerek odczytuje już:
- szybkość jazdy
- średnie spalanie
- chwilowe spalanie
- ciśnienie doładowania
- aktualny bieg

Sposób obliczania tych wartości z danych przesyłanych przez auto jest totalnie dziwny. Nie podobny do żadnych standardowych więc musiałem jeździć z analizatorem, spisywać dane i porównywać je do wskazań XENTRY żeby wyprowadzić wzory do przeliczeń ale wszystko się udało.

Doszedłem tez do wniosku że ten wyświetlacz będzie prawdopodobnie za mały (miałem go pod ręką i dlatego został użyty).
Ten ma 0,96" a mam też pod ręką fajne wyświetlacze 3" ale to nie jest OLED tylko LCD :( no nic zobaczymy.
Dopisze jeszcze kilka funkcji i powożę go trochę w aucie żeby zobaczyć jak się spisuje. Wtedy podejmę decyzję co dalej.
Postaram sie tez niedługo wrzucić jakiś filmik jak to działa ale najpierw musze narysować jakieś fajne grafiki.
 Odpowiedz
#10
 Arczi100 
Szacun jak będzie wersja ostateczna też się piszę .
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Tempomat i komputer pokładowy - ogólna dyskusja. miksell 27 27.324 22.12.2021, 20:45
Ostatni post: LAZY.
  Nowy komputer pokładowy 0.8 CDI Instantion 1 2.175 13.01.2019, 14:40
Ostatni post: obwd-crash



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu