Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[450] Łożysko koła (piasta, koła) - manual

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[450] Łożysko koła (piasta, koła) - manual
#81
 Jasio 
mam jeszcze pytanie.. bo czekam na piastę i będę brał się za montaż, czy przed założeniem nowej piasty/ łożyska trzeba jakimś smarem nasmarować ją w środku ? Czy tak na sucho ją nałożyć ?
 Odpowiedz
#82
 Qaptur 
Fabryka smaruje łożyska które przeważnie są kryte i nie ma jak dołożyć smaru, jak są odsłonięte to można dołożyć.
Stop dla klubowych frustratów Idea
 Odpowiedz
#83
 Jasio 
Padło mi łożysko teraz n a tyle, pytanie mam takie szybkie. Jaki klucz potrzebny jest żeby wykręcić tą dużą śrubę co trzyma piastę ? Na pewno jest to Torx ale jaki ? E.. ? Pyatm bo nie mam na stanie takiego klucza a nasadki można kupić na sztuki tylko chcę wiedzieć jaki to rozmiar nasadki Very happy
 Odpowiedz
#84
 obwd-crash 
Kiedyś kupowałem pojedynczą nasadkę, specjalnie do śruby od piasty koła tylnego. 
Tylko taka jak na zdjęciu nie jest od kompletu kluczy, jakie mam, zatem to chyba będzie ta, opisana 22 7/8  E28
     
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
[Obrazek: icon1.png]
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!  Evil or very mad 
 Odpowiedz
#85
 speedykielce 
(17.01.2008, 22:40) napisał(a): Nie ma fizycznej moziwości wymiany łożyska w przedniej piaście. Zewnętrzna bieznia łożyska jest jednocześnie obracającą się piastą. Konstrukcje takie sa stosowane nie tylko w smarcie ale w większości wspólczesnych samochodów. Cena sprzed roku w ASO 303 pln. Wymiana: podnosnik, dwa klucze i pięć minut.
Koszt przedniej piasty z lozyskiem w hurtowni motoryzacyjnej 175 zł. Wymieniłem w zeszłym roku. Faktycznie parę min roboty ale trzeba zaopatrzyć się w klucze.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
Smart 450 cdi cabrio 
 Odpowiedz
#86
 raffa 
Dwa razy przeczytałem wątek.
I nadal nie wiem, jakie nasadki są potrzebne do wymiany piast.
W części wpisów jest informacja o metrycznych, z tą róznicą, że dwunastokątnych 21 mm na przód i 22 mm na tył. W innej części, że torx.

Patrząc na zdjęcie części w sklepie, np. tutaj:

https://www.iparts.pl/czesc/lozysko-kola...61797.html

widzę, że ewidentnie jest to torx.

Czy mam rozumieć, że prawie zwykła metryczna 21 (ale dwunastokątna) odkręci śrubę torx E26 (z przodu), a metryczna 22 - torx E28 (z tyłu).

Proszę o potwierdzenie moich przypuszczeń Smile
 Odpowiedz
#87
 Sołtys 
Może i przeczytałeś cały wątek ale nie zaglądałeś w linki a tam jest wszystko https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...0/exterior . O tych nasadkach to jest tylko z tyłu do półosi i nie pamiętam czy 21 czy 22 a reszta to duży komplet kluczy nasadowych torx i cały samochód rozkręcisz.
 Odpowiedz
#88
 raffa 
Owszem, w linki z http://www.fq101.co.uk nie zaglądałem. Chociaż kilkukrotnie próbowałem - nie działały. Stąd moje pytanie. Poza tym bądźmy szczerzy - nie wszyscy ogarniają angielski na tyle, żeby zrozumieć. Ale oczywiście - cyferki zrozumie każdy.
Dzięki Twojej uwadze klinkąłem przed chwilą po raz kolejny - i okazało się, że działa Smile Tak więc mam już dokładną instrukcję Smile
Skoro wątek tutaj nazwany został manualem, pozwolę sobie zebrać w całość i sprostować / rozwiąć wątpliwości wywołane przez zawarte w nim informacje dotyczące kluczy, momentów i innych szczegółów.

Łożyska kół nie występują jako oddzielne elementy, wymienia się całe piasty. Nie trzeba wymieniać parami (znaczy można oddzielnie strona prawa - strona lewa).
Inne piasty są na przód, inne na tył.
Zamienniki są bez problemu dostępne w hurtowniach motoryzacyjnych. Poniżej przykłady i orientacyjne ceny na maj 2019:
Przód: FAG 713 6673 30, RUVILLE 8707, SKF VKBA 6624, OPTIMAL 401300, FEBI BILSTEIN 28230. Ceny od 160 do 330 PLN.  
Tył: FAG 713 6673 40, RUVILLE 8708, SKF VKBA 6625, OPTIMAL 401301, FEBI BILSTEIN 28314. Ceny od 195 do 370 PLN.
Oczywiście są i tańsze zamienniki, ale forumowicze i specjaliści polecają tych producentów.
Cen w SC nie sprawdzałem. Najbliżej mam do Sosnowca. I po kilkukrotnych kontaktach unikam.

Potrzebne narzędzia wg http://www.fq101.co.uk i zdrowego rozsądku:
Podnośnik, kobyłki, kliny pod koła.
Klucz dynamometryczny, długa przedłużka do nasadek.
Przód: klucz 15 mm do kół, klucz płaski 17 mm, nasadka 13 mm, nasadka torx E18, bit TX30, śrubokręt płaski / przebijak, nasadka torx E14, może być przydatny ściągacz do łożysk, jeśli jedna z bieżni zostanie na osi.
Tył: klucz 15 mm do kół, nasadka torx E16, klucz płaski 18 mm, nasadka dwunastokątna 21 mm - 13/16" - E26 (jeden z kolegów w tutejszym wątku podaje, że jednak 22 mm - 7/8" - E28), bit TX30, nasadka torx E14.

Momenty dokręcania wg http://www.fq101.co.uk:
Przód:
   śruba mocująca piastę do zawieszenia E14: 120 Nm.
   śruba mocująca tarczę hamulcowa TX30: 6.5 Nm.
   śruba mocująca zacisk hamulcowy to piasty E18: 115 Nm.
   śruba w zacisku hamulcowym 13mm: 32 Nm.
   śruby kół: 110 Nm.
Tył:
   śruby mocujące piastę E14: 65 Nm.
   śruba mocująca bęben hamulcowy TX30: 6.5 Nm.
   śruba mocująca półoś: 21 - 13/16 - E26: 30 Nm + 90°.
   śruby kół: 110 Nm.

Śruba mocująca piastę jest jednorazowa. Zestaw piasty zawiera taką śrubę w zestawie. Pojedyńcze śruby są dostępne np. na allegro za ok. 12 - 15 PLN + przesyłka. Jeśli ktoś jednak chciałby przyoszczędzić, to Anglicy w tutku do wymiany przedniej piasty piszą, że można ponownie wykorzystać tę samą śrubę dokręcając ją momentem 120 Nm i dociągając o 90°.

Będę wymieniał u siebie tylko przód (bo stamtąd dochodzi hałas), więc nie potwierdzę, jaki jest rozmiar śruby z tyłu.

Oryginalne tutki:
Przód: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing
Tył: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing
 Odpowiedz
#89
 Kanapa 
Podziękowania dla raffa.
Post skopiowany i podpięty na górze.


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk Pro
Forfour 2005r [Obrazek: 585647.png] i 451 LET,  ex 450 0,6/454 1,5

Ktoś musi tu być marudą  Rolleyes więc obowiązuje http://smartklub.pl/t-regulamin-portalu-...4#pid58904
 Odpowiedz
#90
 raffa 
Dzięki @Kanapa
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [450] Długość, rozstaw śrub, śruby koła, kół waflo 61 37.655 03.06.2019, 00:45
Ostatni post: rogra
  łożysko pstrokata 2 2.410 21.02.2016, 20:38
Ostatni post: psuwacz
  Ruchy pionowe koła kierownicy Belmont 2 2.796 28.04.2015, 12:22
Ostatni post: Belmont
  Koła fortwo 450 CDi - rok 2003 bodek1 6 3.793 30.03.2015, 22:48
Ostatni post: kuri3
  [450] stuki puki z przedniego koła garbaty 3 4.220 08.10.2013, 21:09
Ostatni post: garbaty
  Osłona zębatki ABS / czujnika ABS + szuranie po wymianie łożyska koła przód. Mlody 8 7.593 26.06.2013, 13:43
Ostatni post: Mlody
  myjnia i brudne koła amioz 8 4.627 28.08.2011, 09:53
Ostatni post: PremiumAD



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu