Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[450] Przekaźnik świateł z automatycznym włączaniem/wyłączaniem

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[450] Przekaźnik świateł z automatycznym włączaniem/wyłączaniem
#1
 Johny_Bit 
Witam wszystkich.
Od jakiegoś czasu bawię się z modyfikacjami mojego smarcika ale ostatnio postanowiłem podzielić się z resztą fanów tego świetnego autka swoimi wynalazkami.
Na start raczej prosty układzik który zaprojektowałem i wykonałem specjalnie dla mojego autka.
Widziałem tutaj jedną przeróbkę manetki świateł na pracę z przekaźnikiem ale zniknęły już zdjęcia z tematu i nic nie dało się zobaczyć.

Postanowiłem rozmontować całość u siebie i zaprojektować coś użytecznego pod tym kątem.

       

Nie trzeba mieć doktoratu aby się zorientować że robię takie rzeczy na co dzień.
Dla potomnych i osób które chciały by wykonać cos takiego dla siebie załączam schemat i widok płytki.

       

Może to wygląda nieco skomplikowanie ale tak naprawdę jest bardzo proste. Złożoność wynika z faktu iż całość działa w następujący sposób:
- jeśli przełącznik jest w pozycji światła zgaszone wiadomo wszystko jest zgaszone
- jeśli przełącznik jest w pozycji światła postojowe zaświecają się postojówki (identycznie jak i bez płytki)
- jeśli przełącznik znajduje się w pozycji światła mijania to światła świecą się tylko przy włączonym zapłonie, kiedy wyłączymy zapłon światła gasną i zaświecają się ponownie po włączeniu zapłonu (można podpiąć to w taki sposób aby świeciły się tylko przy uruchomionym silniku).
Układ przenosi na przekaźniki sterowanie światłami: postojowymi, mijania, drogowymi.
Myślę że raczej nikogo nie zainteresuje szczegółowy opis jak to działa więc go sobie daruje. Jeśli jednak się mylę dajcie znać w tym temacie to opiszę dokładnie co robi każdy z elementów.

Podłączenie jest bardzo proste:
Bazując na numeracji przewodów w gnieździe przełącznika rozcinamy przewody:
- 58 (światła postojowe)
- 56b (światła mijania)
- 56a (światła drogowe)
Przewód 30 (common 12V) nie rozcinamy tylko zdejmujemy z niego trochę izolacji aby podprowadzić od niego zasilanie (można go przedłużyć ale trzeba to zrobić grubym przewodem).
Teraz lutujemy całość:
PAD 1 - przewód 58 od wtyczki
PAD 2 - przewód 56b od wtyczki
PAD 5 - przewód 56a od wtyczki
PAD 6 - odnoga od przewodu 30
PAD 4 - masa (ja podpiąłem do zapalniczki przewód może być cienki)
PAD 3 - 12V pojawiające się po włączeniu zapłonu (ja podpiąłem do zapalniczki przewód może być cienki)
PAD 7 - przewód 58 idący do żarówek
PAD 8 - przewód 56b idący do żarówek
PAD 9 - przewód 56a idący do żarówek

U mnie wygląda to tak:
   
Całość testujemy i dokładnie zaizolowujemy (przepraszam za kurz na półce ale to lampa błyskowa go tak pięknie uwydatniła).

To jest taki mały przedsmak. Obecnie jestem w trakcie budowy komputera pokładowego podobnego do tego ze strony misterdotcom.de tyle że ja swój włożę w jedną z czułek a nie w oryginalny licznik. Będą wskaźniki zużycia paliwa, ciśnienie turbo i trochę innych rzeczy zobaczę jakie komunikaty po K-LINE uda się obsłużyć. Całość podpinana do złącza OBD.
 Odpowiedz
#2
 tim13 
Może masz taką " płytkę" na pozbyciu.
 Odpowiedz
#3
 LAZY. 
Po co minusy cewek przekaźników lecą przez tranzystory?
Nie wystarczy dioda blokująca przy cewce?

Jak przełącznik świateł jest w pozycji zero to i tak prąd przez cewkę nie płynie.



Mi by się przydał zmodyfikowany sygnał z czujnika zamknięcia drzwi  do systemu domykania szyb, przy obecnym sygnale sterownik nie reaguje- może się pomyliłem, no ale raczej nie. Trzeba chyba jakiś bufor na tranzystorach zrobić żeby ten sygnał nieco podbić.
 Star diagnoza trójmiasto.  Smile
 Odpowiedz
#4
 Johny_Bit 
(30.09.2020, 17:21)tim13 napisał(a): Może masz taką " płytkę" na pozbyciu.

Niestety nie. Można sobie taką zamówić np. w STALAND (prototypy.com) ale dla jednej sztuki będzie to nieoptymalne cenowo (jeśli jednak ktoś by chciał to mogę wrzucić tutaj gerbery do zamawiania). Ja dorzuciłem sobie jedną sztukę do jakiegoś innego zamówienia więc wyszła mnie kilka/kilkanaście zł (już nie pamiętam) +koszt elementów. Jeśli nie zależy Ci na czasie to mogę przy kolejnym projekcie dorzucić taką płytkę do zamówienia. Przekaźniki są 20A ale potrafią się nagrzać więc też nie wiem czy dla podniesienia żywotności nie lepiej było by użyć 40A przekaźników samochodowych.

(30.09.2020, 22:35)LAZY. napisał(a): Po co minusy cewek przekaźników lecą przez tranzystory?
Nie wystarczy dioda blokująca przy cewce?

Jak przełącznik świateł jest w pozycji zero to i tak prąd przez cewkę nie płynie.

Cewki nie mają polaryzacji więc nie ma czegoś takiego jak minus cewki.
Diody jak to nazwałeś blokujące służą do zwierania napięcia które powstaje w momencie wyłączenia przekaźnika (rozładowanie cewki przez samoindukcję) i mają za zadanie chronić tranzystory przed uszkodzeniem.
Tranzystory są tam po to aby stworzyć proste bramki logiczne. Zanik napięcia na PAD 3 powoduje zgaszenie świateł (bramki AND) a jedna bramka OR odpowiada za zaświecenie postojówek kiedy dźwignia jest na światłach postojowych ale na PAD 3 nie ma napięcia.
Bez tego nie było by możliwe włączenie świateł postojowych bez włączonego zapłonu co jest wymagane prawem.
Z kolei jeśli postojówki nie szły by przez przekaźnik to pozostawienie włączonych świateł mijania i wyłączenie zapłonu pozwoliło by płytce zgasić światła mijania ale postojówki pozostały by zaświecone.

(30.09.2020, 22:35)LAZY. napisał(a): Mi by się przydał zmodyfikowany sygnał z czujnika zamknięcia drzwi  do systemu domykania szyb, przy obecnym sygnale sterownik nie reaguje- może się pomyliłem, no ale raczej nie. Trzeba chyba jakiś bufor na tranzystorach zrobić żeby ten sygnał nieco podbić.

Napisz cos więcej. Jeśli masz multimetr to zmierz jakie jest napięcie na tej linii kiedy jest podłączona do sterownika szyb i kiedy nie jest podłączona.
Może napięcie jest prawidłowe ale wydajność prądowa zbyt niska i napięcie spada kiedy sterownik obciąży linię.
 Odpowiedz
#5
 tim13 
(01.10.2020, 09:00) pid=\191765' napisał(a):Jestem zainteresowany z mocniejszymi przekaźnikami. Dla mnie zrobienie takiej płytki to czarna magia. Z czasem spoko bo ja to chę wstawić do motocykla na bazie smarta a przełączniki to dopiero na koniec projektu.  Co do ceny itp to dogadamy na PW.
 Odpowiedz
#6
 LAZY. 
U mnie postojówki mogę załączyć bez włączania stacyjki.
Wiem co daje w układzie dioda blokująca, inaczej pik napięcia wysadził by ci tranzystory, no chyba że by były na 1000V.
W innych projektach z przekaźnikami jednak ich nie ma i wsio działa stąd  moje zdziwienie że tu są dodane.
 Star diagnoza trójmiasto.  Smile
 Odpowiedz
#7
 ŁYSY13 
Stosowałem w 450 kupiony w sklepie jakieś 11 lat temu działa do dziś
Dokładnie nie pamietam jakiej firmy
KAZIO załatwiał


Pozdrawiam Łysy 13
ŁYSY13    451. Cabrio  Vmx 200 km emeryt  SAMOTNY WILK
                  
 Odpowiedz
#8
 Johny_Bit 
(01.10.2020, 10:11)tim13 napisał(a): Jestem zainteresowany z mocniejszymi przekaźnikami. Dla mnie zrobienie takiej płytki to czarna magia. Z czasem spoko bo ja to chę wstawić do motocykla na bazie smarta a przełączniki to dopiero na koniec projektu.  Co do ceny itp to dogadamy na PW.

Jak będę cos zamawiał to dorzucę taką płytkę z przekaźnikami samochodowymi i się odezwę.

(01.10.2020, 10:20)LAZY. napisał(a): U mnie postojówki mogę załączyć bez włączania stacyjki.
[..]
W innych projektach z przekaźnikami jednak ich nie ma i wsio działa stąd  moje zdziwienie że tu są dodane.

U mnie przed przeróbką też mogłem załączyć postojówki bez włączania stacyjki. Płytka ma jednak jak wspomniałem taką funkcje że można przełącznik zostawić w pozycji włączonych świateł mijania. Po zgaszeniu silnika i wyłączeniu zapłonu światła gasną a po włączeniu się zaświecają (w zapalniczce kiedy pracuje rozrusznik zanika napięcie więc światła gasną też automatycznie na czas uruchamiania silnika) dzięki temu mogę zwyczajnie zostawić światła zawsze włączone (za to odpowiadają tranzystory tworzące bramki AND z przełącznikiem w manetce - zarówno przełącznik jak i tranzystor muszą być aktywne do zaświecenia świateł więc zanik napięcia na tranzystorach [z zapalniczki] gasi światła odcinając jeden z przewodów cewki przekaźnika). Dodatkowy tranzystor tworzący bramkę OR odpowiada właśnie za możliwość zaświecenia postojówek kiedy ustawimy przełącznik świateł na postojowe a w złączu zapalniczki nie ma napięcia żeby uruchomić przekaźnik pozycyjnych. Po to właśnie to wszystko. Gdybym chciał tylko przerobić przełącznik do pracy z przekaźnikami nie było by tam tranzystorów ale ja chciałem mieć opcję że włączę przełącznik od świateł na mijania i mam wywalone na to żeby pamiętać o włączeniu świateł. W drugim aucie mam światła automatyczne przez co w smarcie często zapominałem je włączać.

(01.10.2020, 10:58)ŁYSY13 napisał(a): Stosowałem w 450 kupiony w sklepie jakieś 11 lat temu działa do dziś
Dokładnie nie pamietam jakiej firmy
KAZIO załatwiał


Pozdrawiam Łysy 13

Kupiłem mojego z zamontowanym podobnym układem. Nie wiem jaki Ty masz dokładnie ale mój miał kilka problemów.
Działał na zasadzie że sam zaświecał światła po wykryciu wzrostu napięcia w instalacji (czyli po odpaleniu silnika jak zacznie pracować ładowanie aku).
Miał jednak pewną niedogodność. Potrafił włączyć tylko światła mijania. Kiedy jeździłem w nocy aby zadziałały drogowe i tak musiałem przekręcić przełącznik na manetce gdyż bez tego nie działały (ciągle świeciły się mijania - wiem żadna wada ale jestem perfekcjonistą). Po kilku miesiącach się zepsuł. Przepaliła się zbyt cienka ścieżka od zbyt dużego prądu. Oskrobałem soldermaske i nalutowałem na nią gruby miedziany przewód. Po kilku kolejnych miesiącach stopiła się kostka przyłączeniowa i upaliły się w niej styki. Postanowiłem więc to wyrzucić i zrobić sobie taką właśnie płyteczkę jak prezentuje.
 Odpowiedz
#9
 raffa 
Jakby dało się zrobić tak, żeby pozycyjne jednak mogły być włączone bez kluczyka (czasami może się przydać), to ja też się piszę Smile
 Odpowiedz
#10
 LAZY. 
(01.10.2020, 14:16)raffa napisał(a): Jakby dało się zrobić tak, żeby pozycyjne jednak mogły być włączone bez kluczyka (czasami może się przydać), to ja też się piszę Smile

Przecież masz to fabrycznie Smile 
-----------------------------------------------------------------------------------------


Kolega dorobił funkcję która sprawia że światła mijania można włączone zostawić i zgasną bez pikania z komputera po wyłączeniu stacyjki.  Co jest wygodne dla zapominalskich. Very happy

Muszę się zastanowić nad przeróbką tego projektu, budowa bramek logicznych hmmm to nie dla mnie Wink 
Jak któryś tranzystor nawali to nie mam świateł. Zastosował bym może mały przekaźnik dwutorowy.


Jak kolega mi wytłumaczył jak działa układ i jakie założenia spełnia to mi się w głowie rozjaśniło Beer 
Będę obserwował i czekał na kolejne projekty.


Co do czujników w drzwiach i generalnie wszelkich czujników czy przełączników w aucie to wchodzą one na dwa układy scalone w module SAM- jakieś logiczne. W zależności jaki stan jest podany to wysyłają informację do cpu i ten załącza czy światła czy coś innego. Niestety wprost nie da się użyć sygnału z samego czujnika, nie byłem w stanie zmierzyć wartości napięcia, jakie pwm i generalnie co tam się dzieje. Kostka jest skitrana nad nogami kierowcy i ciężko cokolwiek mierzyć, a nie mam krokodylków żeby się wczepić.     Przykładowo łopatki kierownicy i klakson to jeden przewód, wykonanie właściwej funkcji zależy od oporności w obwodzie.
 Star diagnoza trójmiasto.  Smile
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [450] Automatyczny włącznik świateł JackWoj 23 13.758 02.10.2022, 11:19
Ostatni post: Neskor
  Dioda LED - sygnalizacja włączenia świateł SP7KH 0 3.311 15.10.2010, 06:21
Ostatni post: SP7KH



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu