Cześć !
Na wstępie...
W moim 451 mam zamontowane radio na Androidzie. Pomyślałem że może spróbować wycisnąć coś więcej z tego ustroistwa, czyli dodatkowe wskaźniki, jakieś parametry z silnika e.c.t. Na pierwszy ogień poszedł chiński interfejs ELM327 i program Torque. Połączone przez bluetooth. Niestety, działało to bardzo kiepsko. Ogromne lagi, przerwy, zacinki. Nie dało się na to patrzeć. Pomyślałem że to może wina Torqe, bo to kombajn do wszystkiego... Zainstalowałem RealDash. Niestety efekt praktycznie ten sam. Czyli problemem jest ELM327. Poczytałem trochę o tym jak to działa, jak pobiera dane, no i już przestałem się dziwić że się zacina. Ale wyczytałem dobrą informację że złącze OBD2 w Smarku jest wprost wpięte w główną magistralę CAN, czyli nie ma po drodze bramki (gateway'a). A to pozwala na słuchanie wszystkich danych używanych przez elektronikę Smarka praktycznie w czasie rzeczywistym. Potrzebny był inny interfejs. Googlarka wypluła sporo takowych, ale zainteresował mnie WiCan z MeatPi. Głównie ze względu na open source, bezpośrednią współpracę z RealDash, oraz że jest oparty o ESP32c3, a więc mogłem sobie sam sklecić interfejs, bo miałem w szufladzie kilka płytek z tym ESP kupionych od Chińczyka po 7zł
. Parę dni później prototyp był gotowy, program wgrany, całość wetknięta w OBD i testuję. Przez BT chodzi niewiele lepiej niż ELM, ale to pisali że BT słabo chodzi. Przez WiFi jest o niebo lepiej. Ale znów powoduje to problem z łączeniem się radia z telefonem, bo przez wifi nie da się (chyba) podpiąć do dwóch urządzen na raz. Ale i ten problem rozwiązałem, bo zmieniłem trochę soft w ESP i podłączyłem do radia przez USB (radio ma dostępne 3 złącza USB, więc spoko). No i w ten sposób chodzi pięknie.
A teraz do sedna
Żeby RealDash pokazywał dane na wirtualnych zegarach, potrzebuje pliku XML z mapą danych dostępnych na magistrali CAN. Przeszukałem net i znalazłem trochę informacji tu: https://hackaday.io/project/19931-smart-...ngineering . Sporo mi to ułatwiło robotę ale nie do końca, bo informacje są niekompletne i nie zawsze dokładne. Powalczyłem trochę i trochę rzeczy już mi działa, czyli:
- obrotomierz
- pozycja pedału gazu
- temperatura płynu
- oznaczenia biegów
- napięcie akumulatora
Do sprawdzenia mam prędkość, siłę hamowania, kąt skrętu kierownicy. Tyle na razie. Nie wiem po co ale czemu nie. Może dało by się zrobić fajny wirtualny kokpit do Smarta.
Nie działają mi informacje z licznika (adres 0x423) czyli kontrolki świateł, kierunkowskazów ect, ale jeszcze nie szukałem czemu.
No i zastanawiam się czy nie wyważam otwartych drzwi
bo może ktoś już to wcześniej zrobił ? Tak więc zapytuję sie czy ktoś analizował może co leci w 451 po CAN'ie, co jest co i w jakim formacie ?
Oczywiście mogę udostępnić to co już zrobiłem, jeśli ktoś byłby zainteresowany. Co do interfejsu to też można pogadać, bo mam jeszcze 3szt luźnych PCB. Może wspólnymi siłami wyjdzie coś fajnego.
Na wstępie...
W moim 451 mam zamontowane radio na Androidzie. Pomyślałem że może spróbować wycisnąć coś więcej z tego ustroistwa, czyli dodatkowe wskaźniki, jakieś parametry z silnika e.c.t. Na pierwszy ogień poszedł chiński interfejs ELM327 i program Torque. Połączone przez bluetooth. Niestety, działało to bardzo kiepsko. Ogromne lagi, przerwy, zacinki. Nie dało się na to patrzeć. Pomyślałem że to może wina Torqe, bo to kombajn do wszystkiego... Zainstalowałem RealDash. Niestety efekt praktycznie ten sam. Czyli problemem jest ELM327. Poczytałem trochę o tym jak to działa, jak pobiera dane, no i już przestałem się dziwić że się zacina. Ale wyczytałem dobrą informację że złącze OBD2 w Smarku jest wprost wpięte w główną magistralę CAN, czyli nie ma po drodze bramki (gateway'a). A to pozwala na słuchanie wszystkich danych używanych przez elektronikę Smarka praktycznie w czasie rzeczywistym. Potrzebny był inny interfejs. Googlarka wypluła sporo takowych, ale zainteresował mnie WiCan z MeatPi. Głównie ze względu na open source, bezpośrednią współpracę z RealDash, oraz że jest oparty o ESP32c3, a więc mogłem sobie sam sklecić interfejs, bo miałem w szufladzie kilka płytek z tym ESP kupionych od Chińczyka po 7zł

A teraz do sedna

Żeby RealDash pokazywał dane na wirtualnych zegarach, potrzebuje pliku XML z mapą danych dostępnych na magistrali CAN. Przeszukałem net i znalazłem trochę informacji tu: https://hackaday.io/project/19931-smart-...ngineering . Sporo mi to ułatwiło robotę ale nie do końca, bo informacje są niekompletne i nie zawsze dokładne. Powalczyłem trochę i trochę rzeczy już mi działa, czyli:
- obrotomierz
- pozycja pedału gazu
- temperatura płynu
- oznaczenia biegów
- napięcie akumulatora
Do sprawdzenia mam prędkość, siłę hamowania, kąt skrętu kierownicy. Tyle na razie. Nie wiem po co ale czemu nie. Może dało by się zrobić fajny wirtualny kokpit do Smarta.
Nie działają mi informacje z licznika (adres 0x423) czyli kontrolki świateł, kierunkowskazów ect, ale jeszcze nie szukałem czemu.
No i zastanawiam się czy nie wyważam otwartych drzwi

Oczywiście mogę udostępnić to co już zrobiłem, jeśli ktoś byłby zainteresowany. Co do interfejsu to też można pogadać, bo mam jeszcze 3szt luźnych PCB. Może wspólnymi siłami wyjdzie coś fajnego.
Smart 451 1.0 bez MHD 2007r