Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[454] Blokujący się hamulec ręczny - DIY szybko i tanio

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku Wątek zamknięty 
[454] Blokujący się hamulec ręczny - DIY szybko i tanio
#1
 bogo78 
Dopadła mnie zmora blokującego się hamulca ręcznego, najpierw nie odbijał, potem poszedł się  Rolleyes
Opinia mechanika - naciągnęli linkę, coś poprawili, ale proszę szukać nowego zacisku, najlepiej dwóch, albo regenerować stare.
Tanie zamienniki NTY nie cieszą się dobrą opinią (przynajmniej 160 zł na stronę), TRW zadziwiają ceną (ok. 300zł na stronę), regeneracja starych odpadała (200zł na stronę, ale auto stoi dłużej u majstra, a ono ma zarabiać na siebie).
Zanurkowałem pod auto, poświęciłem godzinę na obydwie strony, naprawiłem ręczny i jeszcze tutorial spłodziłem  Razz

1. demontujemy w kabinie uchwyt na kubek w tunelu środkowym i kluczem 10 luzujemy linki - to oczywiste

2. patrząc od tyłu na zacisk hamulca odkręcamy kluczem nr 13 śrubę widoczną na zdjęciu.
   
Jak widać, czerwoną strzałką zaznaczyłem problem. Jeśli ręczny szwankuje, zajrzyj od tyłu na koło i zobacz, czy dźwigienka ręcznego odbija, jeśli nie, czytaj tutorial dalej. Jeśli zdarzy Ci się taka sytuacja "na mieście", możesz dźwigienkę spróbować docisnąć (najlepiej śrubokrętem), tak aby zlikwidować widoczną szczelinę i ręczny wtedy odbije.

3. zsuwamy dźwigienkę (blachę) z wieloklina. W tym celu raz z jednej, raz z drugiej podważamy śrubokrętem, można popukać od góry i od dołu z czuciem. Sprężyna wyskoczy sama, potem odczepiamy linkę ręcznego. Warto poruszać linką i sprawdzić, czy luźno chodzi w pancerzu.

4. po zdjęciu dźwigienki ręcznego uwidacznia się winowajca, czyli twarda, sparciała uszczelka samoregulatora ręcznego. Odkręcamy Torxem 30 widoczną śrubę i zdejmujemy blachę (ogranicznik dźwigni ręcznego).
   

5. uszczelkę wyrywamy z gniazda, można śmiało dłubać płaskim śrubokrętem.
   

6. powinien ukazać się taki obraz. 
   
widoczną rdzę dokładnie zeszlifować papierem ściernym, a miejsce uszczelki oczyścić. Syf można wyskrobać śrubokrętem, potem psiknąć odrdzewiaczem (WD40, Wurth lub inne wg uznania).

7. bierzemy zestaw naprawczy hamulca ręcznego (15zł na stronę) i wyjmujemy tylko jedną uszczelkę - tę, którą żeśmy wyskrobali
   
   
tak wygląda

8. zdemontowane blaszki czyścimy papierem ściernym, odrdzewiamy, tyle ile się da.
   

9. w oczyszczoną lożę uszczelki nakładamy smar (ja dałem jakiś uniwersalny Xado)
   

10. następnie wciskamy nową uszczelkę na wieloklin. Nadmiar smaru będzie wychodził bokami. Uszczelkę można docisnąć (ja użyłem plastikowej łyżki do demontażu tapicerki, aby nie niczym ostrym)
   

11. przykręcamy blachę śrubą torx najlepiej z klejem do gwintów. Blacha ta obejmuje od dołu nową uszczelkę.

12. do dźwigienki ręcznego przyczepiamy linkę ( nie odwrotnie, bo nie da rady) i dopiero przykręcamy śrubą 13tką (nie za mocno, zbyt mocne dokręcenie tej śruby może ograniczać luz ruchu dźwigienki). Uszczelka powinna ładnie się "rozpłaszczyć" dociśnięta dźwigienką.
 
13. zaczepiamy sprężynę najpierw do zacisku, a potem np wąskimi szczypcami naciągamy i zahaczmy o dźwigienkę ręcznego (jest na tyle słaba, że spokojnie damy radę).

14. dajemy nura do auta. Ja zaciągnąłem ręczny na 1 ząbek i kluczem 10tką naciągałem linki do momentu ruszenia dźwigienki przy zacisku, odpuściłem aż odbiły (dosłownie 1-2 ruchy kluczem). Potem zaciągamy ręczny i zwalniamy, podziwiamy. U mnie dopiero po 3-4 zaciągnięciach ręcznego mechanizm samoregulatora odżył i do tej pory działa elegancko.

Problem ten nie dotyczy tylko smarta, ale aut, które mają ten mechanizm ręcznego (uszczelki nie są długowieczne). 
Jeśli nie padł samoregulator, w/w procedura może uratować trochę grosza. 
Przy demontażu uszczelki nie wycieka płyn hamulcowy, można spokojnie robić.
Jeśli problem nie zniknie, prawdopodobnie czeka nas wymiana zacisków lub naprawa samoregulatora (dla chcącego nic trudnego).

Powodzenia.
#2
 alek488 
Miałem to samo. Kupiłem komplet zaciskow za 320 PLN + przewody hamulcowe. Przy okazji wymieniłem klocki hamulcowe. Wszystko super. Wcześniej kilkukrotnie myślałem już o lawecie




Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
#3
 damiano.o 
Bogo78 -> Świetny tutorial Brawo!

Pozdrawiam z RS Concept
RS concept (RS chip + EL-TEC  + MAKSOR ULTRA)
#4
 raffa 
Skoro mowa o walce z rdzą, to pozwolę sobie dodać dwie przydatne uwagi.

Jeśli chodzi o usuwanie rdzy i starych powłok najlepiej sprawdzają się takie tarcze (dostępne z mocowaniami zarówno na wiertarkę, jak i na szlifierkę, o różnych średnicach):

https://allegro.pl/oferta/3m-dysk-krazek...7162881358

https://4.allegroimg.com/original/01c562...RZYNA-60mm

Te ściernice mają tę zaletę, że nie zeszlifują zdrowego metalu, jak np. papier ścierny, czy pilnik. Ja w samochodzie przy mniejszych powierzchniach (jak np. ostatnio przy wymianie piast z przodu) używam do tego celu wiertarko-wkrętarki.

Jeśli chodzi o zabezpieczanie przed korozją, to na przełomie kilku ostatnich lat testowałem z różnym skutkiem różne specyfiki. I wreszcie znalazłem (nie ukrywam, że z pomocą internetów) środek, który radzi sobie z nią najlepiej: R-Stop firmy APP. Lepiej kupować w małych pojemnikach, a i tak jeszcze do malowania przelewać małymi ilościami do słoiczka, bo paruje (albo się utlenia) i robi się z niego galareta. Po dokładnym oczyszczeniu z rdzy, czy innych niechcianych osadów dwie warstwy R-Stopu, potem najlepiej podkład poliuretanowy, a na niego już można wszystko: czy typowy baranek (np. na podwoziu), czy lakier.
#5
 BASTOS 
Niestety to wątek o hamulcu. Patrzcie co piszecie i gdzie.

" Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem"
"Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem"
#6
 raffa 
@BASTOS:

Czytam:

8. zdemontowane blaszki czyścimy papierem ściernym, odrdzewiamy, tyle ile się da.
#7
 BASTOS 
(22.05.2019, 18:35)raffa napisał(a): @BASTOS:

Czytam:

8. zdemontowane blaszki czyścimy papierem ściernym, odrdzewiamy, tyle ile się da.

Teoretycznie tak ale idąc ty tokiem to można zaraz i o śrubkach i o klejach linkach itp itd pisać.  A można założyć nowy wątek o sposobach usuwania rdzy.
"Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem"
#8
 LAZY. 
Dodam na koniec że zamykam komentowanie w tym wątku. Więcej nie trzeba dokładać. Jak autor będzie chciał coś dodać to odkluczę.
Nieczynne Sad


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [454] Blokujący się hamulec w prawym tylnym kole Yarek 22 4.322 24.07.2018, 15:21
Ostatni post: vonGrzegorz
  [454] [454] Błąd układu ABS ESP (Hamulec) / kontrolka Kanapa 36 17.086 01.02.2018, 19:07
Ostatni post: Macminik
  Hamulec tył Macminik 2 714 20.05.2017, 04:51
Ostatni post: Lolek
  [454] [454] Grzeje się prawy tylny hamulec Mykundo 3 813 03.04.2017, 09:14
Ostatni post: Mykundo



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu