Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[454] Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna

Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[454] Demontaż i kalibracja przepustnicy F4 1.3 benzyna
#1
 bogo78 
Problem poruszany wiele razy, ale postanowiłem napisać podsumowanie dla potomnych.
Problem: po odpaleniu auto gaśnie, po ponownym odpaleniu pojawia się żótka lampka awarii silnika, auto można rozkręcić leniwie do 2tys.obr./min i do 30km/h. Ogólnie nie da się jechać.
Doraźne rozwiązanie problemu: Jeśli masz podpiętego przypadkiem ELM327 do OBD, odpalasz np. Torque Lite, kasujesz kod błędu, następnie wyłączasz zapłon i kalibrujesz przepustnicę. Czyli włączasz zapłon w pozycję II, wciskasz pedał gazu do dechy, trzymasz kilka sekund, wyłączasz zapłon do 0 i po chwili puszczasz pedał gazu. Auto powinno odpalić i jeździć znowu normalnie. Jeśli nie, odczekaj chwilę, i powtarzasz procedurę do skutku. Nie wiem, czy przypadkiem sama kalibracja nie wystarczy, ja zawsze kasowałem ELM-em błąd (bo mam wpiętego cały czas). Oznacza to najwyższy czas na demontaż i czyszczenie przepustnicy.
Demontaż przepustnicy: 
1. odłączasz akumulator (klemy trzyma śruba nr 10).
   
2. odkręć mocowanie akumulatora do podstawy (śruba nr 13 na długiej przedłużce) i wyjmij akumulator.
   
3. wymontuj dolot powietrza, w tym celu podważ plastikowe spinki tak jak na zdjęciu i wyciągnij je
   
a następnie podnieś plastik dolotu do góry i wyciągnij z obudowy filtra powietrza
   
4. poluzuj opaskę mocującą rurę doprowadzające powietrze do przepustnicy i zdejmij rurę z obudowy filtra powietrza
   
5. zdemontuj podstawę akumulatora łącznie z puszką fitra powietrza. W tym celu zdejmij gumowe zaślepki śrub i odkręć je (bliżej ciebie to 13-tki, dalej - prawie pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego - 10-tka)
   
   
6. taki widok powinien pozostać. Teraz będziemy (dla ułatwienia oczywiście) demontować gumową rurę oznaczoną strzałką
   
7. dla ułatwienia odpinamy wtyczkę (chyba sensora MAS) wciskając jej zabezpieczenie śrubokrętem, aż kliknie, zsuwamy ją i odkładamy na bok, rurę układu chłodzenia podnosimy do góry
   
   
8. ukazuje nam się dolne mocowanie gumowej rury do przepustnicy, luzujemy śrubę opaski zaciskowej i zsuwamy rurę. W połowie długości tej rury wchodzi do niej mała gumowa rurka (odpowietrzenie skrzyni korbowej), można ją łatwo zsunąć przy pokrywie silnika, całą rurę umyć, zakonserwować, żeby cieszyła oko.
   
9. Tak wygląda przepustnica od strony dolotu. Teraz trzeba wypiąć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy (TPS) oznaczoną żółtą strzałką w ten sam sposób jak w pktcie 7. Następnie odkręcić 4 śruby kluczem TORX bodajże nr 30 (dwie na zdjęciu niewidoczne, ale są tam).
   
   
10. Po odkręceniu odchylamy przpustnicę i ukazuje się nam taki widok (albo lepszy). Uwaga, żeby nie zgubić zielonej uszczelki, odkładamy ją na bok.
   

cdn...
 Odpowiedz
#2
 bogo78 
.. cd

11. Pozostało nam odpięcie przewodów z płynem chłodzącym (żółte owale na zdjęciu z pktu 9.). Kombinerkami łapiemy skrzydełka opaski i odsuwamy jak najdalej się da, następnie zsuwamy gumowe przewody z króćców - poleci nieco płynu chłodzącego, polecam podłożyć szmatkę. Jeśli przewody nie chcą zejść, można użyć wąskich szczypiec, lekko złapać za widoczny metalowy króciec, zaprzeć o przepustnicę i metodą dźwigni naciskać na gumowy przewód, aż zacznie się zsuwać.
   
a następnie zabezpieczyć przed wyciekiem płynu chłodzącego, np. za pomocą kawałka rurki
   
12. Przepustnicę myjemy (spryskujemy) preparatem do mycia gaźników, brud sam pięknie spływa, wtryskujemy go również do kolektora ssącego, można nieco szmatką przetrzeć. 
   
pamiętamy o gumowej, zielonej uszczelce. Myjemy ją. Ma one swoje gniazdo w kolektorze ssącym i tam ją wkładamy (pasuje jak klucz do zamka), następnie składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Na koniec odpalamy auto, jeśli obroty wariują, przeprowadzamy kalibrację przepustnicy (opis na początku wątka), wyjeżdżamy na drogę i na dowolnym biegu "zamykamy szafę", potem można znowu skalibrować. A potem wszystko wraca do normy.

Koszt: cena preparatu do mycia gaźników (ja użyłem Wurtha, tani i bardzo dobry).
 Odpowiedz
#3
 BASTOS 
Do jakiego silnika jest ta instrukcja ?

"Nie wiem, nie znam się. Zarobiony jestem."
"Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem"
 Odpowiedz
#4
 bogo78 
A sorki. Robione na benzynie 1.3.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 Odpowiedz
#5
 damiano.o 
Gratulacje i podziękowania za super instrukcję Dobra robota Zrób jeszcze edycję wątku i sprecyzuj o jaki konkretnie model i typ chodzi

Pozdrawiam z RS Concept
RS concept (RS chip + EL-TEC  + MAKSOR ULTRA)
 Odpowiedz
#6
 ZbyszekD 
dziękuję bardzo,zastosowane -działa
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  454 - demontaż lampy Long1988 12 9.725 15.07.2023, 20:21
Ostatni post: bluebob
  Demontaż tylnego błotnika 454 Maciek_M 1 644 02.07.2023, 13:41
Ostatni post: Maciek_M
  454 - demontaż grilla Maciek_M 2 675 01.06.2023, 14:23
Ostatni post: Maciek_M
  [454] Demontaż panelu drzwi fazer72 6 13.764 22.01.2023, 12:53
Ostatni post: bluebob
  [454] Demontaż zwykłego dachu Forfour Kaw102 6 1.651 18.01.2021, 18:30
Ostatni post: Kaw102
  [454] demontaż zderzaka tylnego poradnik fazer72 9 6.847 29.07.2020, 16:19
Ostatni post: BonzoBGC
  Zderzak przedni - demontaż. Maciek_M 12 4.449 23.01.2020, 22:57
Ostatni post: BASTOS
  Demontaż reflektorów ilosmart 2 2.264 01.07.2019, 11:13
Ostatni post: ilosmart
  Zegary z brabusa do 1.5 benzyna BonzoBGC 11 4.070 01.06.2019, 19:03
Ostatni post: BASTOS
  [454] Demontaż tapicerki drzwi Smart Forfour SmartM 2 9.662 01.06.2018, 14:54
Ostatni post: SmartM



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu