Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[454] Niedogrzewanie i przegrzewanie silnika + odpowietrzanie ukł. chłodzenia

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[454] Niedogrzewanie i przegrzewanie silnika + odpowietrzanie ukł. chłodzenia
#1
 bluebob 
Witam,

Jakiś czas temu miałem czyszczoną przepustnicę i po tym zabiegu temperatura silnika z 90st. C zaczęła wskakiwać na 100 st. C lub ciut powyżej. Próbowałem odpowietrzyć układ i chyba się udało, chociaż nie do końca, bo teraz temperatura nie przekracza 90 st. C. Tylko klima była cały czas włączona i wentylator chodził. Dzisiaj przypadkiem "puknąłem" kolanem w włącznik klimy i ją wyłączyłem, a temperatura płynu poleciała niemal na 100st. C (pierwsze zdjęcie). Po włączeniu klimy z powrotem temp spadła poniżej 90st. C (drugie zdjęcie). Przed operacją czyszczenia przepustnicy niezależnie czy była klima włączona, czy nie to zawsze sztywno trzymał 90st. C. Co jest grane i co poszło nie tak? Nadal jest jeszcze jakoś zapowietrzony, czy tym razem coś z termostatem się zadziało po tej operacji.

           

Ps. Zrobiłem jeszcze eksperyment. Wyłączyłem klimę i temperatura poszła lekko powyżej 100st. C. W tym momencie włączyłem ogrzewanie na full i temperatura spadła na 90st. C. Czyżby to jednak termostat?
 Odpowiedz
#2
 Rumcajs 
(05.06.2024, 21:50)bluebob napisał(a): Witam,

Jakiś czas temu miałem czyszczoną przepustnicę i po tym zabiegu temperatura silnika z 90st. C zaczęła wskakiwać na 100 st. C lub ciut powyżej. Próbowałem odpowietrzyć układ i chyba się udało, chociaż nie do końca, bo teraz temperatura nie przekracza 90 st. C. Tylko klima była cały czas włączona i wentylator chodził. Dzisiaj przypadkiem "puknąłem" kolanem w włącznik klimy i ją wyłączyłem, a temperatura płynu poleciała niemal na 100st. C (pierwsze zdjęcie). Po włączeniu klimy z powrotem temp spadła poniżej 90st. C (drugie zdjęcie). Przed operacją czyszczenia przepustnicy niezależnie czy była klima włączona, czy nie to zawsze sztywno trzymał 90st. C. Co jest grane i co poszło nie tak? Nadal jest jeszcze jakoś zapowietrzony, czy tym razem coś z termostatem się zadziało po tej operacji.

   

Ps. Zrobiłem jeszcze eksperyment. Wyłączyłem klimę i temperatura poszła lekko powyżej 100st. C. W tym momencie włączyłem ogrzewanie na full i temperatura spadła na 90st. C. Czyżby to jednak termostat?

Zrobiłeś trochę "ćwiczeń" w kierunku znalezienia przyczyny problemu przegrzewania się samochodu, tylko w moim przekonaniu wnioski są lekko nieprawidłowe.

Doszedłeś do miejsca w którym wykazałeś, iż z samochodu w stopniu niedostatecznym odprowadzane jest ciepło wytwarzane przez silnik. Przyczyną tego niedostatecznego odprowadzania ciepła nie są termostaty, tylko wentylator chłodnicy, który się w odpowiednim momencie nie włącza.
Napisałem to przewrotnie, oczywiście powodem tej sytuacji nie jest sam wentylator, tylko czujnik temperatury, zapewne zamontowany w chłodnicy, który w odpowiednim momencie powinien załączyć ten wentylator. Powodem może być również instalacja elektryczna tego fragmentu, np. spadła wsuwka z czujnika temperatury.
Kiedy pracuje klima, ten wentylator pracuje praktycznie non-stop, temperatura płynu nie spada poniżej pewnej temperatury, czyli termostat się zamyka i otwiera.
 Odpowiedz
#3
 bluebob 
Dodaję tylko, ze to benzyna 1.3.

Ok. W którym miejscu jest ten czujnik?
 Odpowiedz
#4
 Rumcajs 
(06.06.2024, 09:11)bluebob napisał(a): Dodaję tylko, ze to benzyna 1.3.

Ok. W którym miejscu jest ten czujnik?

W 99 % samochodów, ten czujnik jest umieszczony w chłodnicy.

Podrzuć na priva numer podwozia, popatrzę w konkretny schemat i odpowiem Ci odnośnie umieszczenia czujnika i sposobu jego działania.
 Odpowiedz
#5
 Rumcajs 
Muszę się przyznać, że to co dotychczas napisałem, było głównie oparte o ogólną znajomość samochodów, tak jak wcześniej napisałem pewnie 99 % z nich.

Jednak zapominam, że Smarty należą do tego jednego procenta specyfików.

Zanim bluebob podrzucił mnie na priva numer swojego FF to popatrzyłem na takim podwoziu jakie miałem. Nie udało mnie się znaleźć czujnika o którym pisałem, ani na schematach elektrycznych, ani na obrazkach wymontowanej chłodnicy.

Mając już prawidłowy numer VIN nie dokonałem żadnego nowego odkrycia.
Wentylator chłodnicy ma dwa biegi, do ich załączania służą dwa przekaźniki zlokalizowane na module "Bezpieczników i przekaźników" K40.
Przekaźnik z oznaczeniem H jest odpowiedzialny za załączenie 1 biegu wentylatora, zaś przekaźnik oznaczony O załącza bieg 2.
Są one zasterowane z modułu opisanego jako "SAM lewy" ten zaś przypuszczam dostaje informacje o konieczności zasterowania po CAN-ie z modułu silnika.
Moduł silnika odpowiedzialny jest również za załączenie sprężarki klimatyzacji. 

Wracając do Twojego problemu, zrób "rachunek sumienia" które wtyczki pod maską rozpinałeś lub mogłeś poruszyć tak że straciły prawidłowy kontakt. Patrząc na schematy i rozliczne połączenia pomiędzy modułami, obstawiam utratę kontaktu na którejś wtyczce w okolicach w których "grzebałeś".
Oczywiście ciekawie byłoby podłączenie FF-a do SD, może by pokazał co go boli.
 Odpowiedz
#6
 bluebob 
Dzięki za odpowiedź.
Jedyną wtyczką, która była odpięta to ta od czujnika znajdującego się na przepustnicy. Więcej grzechów nie pamiętam Very happy (na pewno nic więcej nie było rozpinane)
 Odpowiedz
#7
 Login 
Nie ma na chłodnicy czujnika temperatury, jest przy termostacie z prawej strony silnika. Masz schemat jak sprawdzić przekaźnik (z serwisówki Colta, dostępna w necie). A tutaj filmik gdzie jest czujnik temperatury (silniki 1,1 do 1,5 bez turbo to ta sama rodzina, wspólne rozwiązania). Mogłeś go zruszyć przy zabawie z przepustnicą. Powinno pomóc.

https://www.youtube.com/watch?v=v0vg_1VPjrA





Załączone pliki Miniatury
   
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [454] Zestaw mocowania silnika wycieraczki tył Krzysiekk 2 290 01.06.2024, 17:00
Ostatni post: BASTOS
  [454] 454 - Odpowietrzenie układu chłodzenia maciejgorski8 2 2.806 11.03.2019, 18:27
Ostatni post: Mariu22sz
  [454] Problem ze wspomaganiem kierownicy po uruchomieniu silnika vanport 18 12.517 08.03.2019, 22:11
Ostatni post: vanport
  Drgania silnika, trzęsący się samochód :( justyna0912 10 5.492 11.09.2018, 23:56
Ostatni post: LAZY.
  [450][451][452][454] Zapaliła się kontrolka silnika Check-a 12 15.495 22.07.2018, 10:14
Ostatni post: Dominik
  Trzęsienie silnika 1.5 cdi 94tyś 2005r Kizio 5 3.273 28.06.2017, 14:30
Ostatni post: tomcio83
  [454] Nierówna praca silnika kacper.diablo 11 10.664 03.08.2016, 10:02
Ostatni post: kacper.diablo
  [454] Jaki olej do silnika 1.3 pb lukmas7796 5 7.696 12.05.2016, 15:49
Ostatni post: elephant_ml
  [454] Praca silnika cdi marcineke 5 3.988 13.03.2016, 13:51
Ostatni post: marcineke
  [454] Przegrzanie silnika? Czolgens 0 2.710 12.05.2015, 18:03
Ostatni post: Czolgens



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu