Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[451] Nie działa wentylator na chłodnicach.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[451] Nie działa wentylator na chłodnicach.
#1
 yury__ 
Witam, pacjent to Fortwo 451 2010r 1.0 MHD i problem z załączaniem się wentylatora na skraplaczu klimy.

W tamtym roku było wszystko ok a zimą pamiętam żeby w cieplejsze dni odpalić klime żeby sie przesmarował układ. 
Teraz taka sytuacja... po włączeniu przyciskiem AC klimatyzacji sprzęgiełko zaskakuje a kompresor startuje, buduje ciśnienie (z kratek leci zimne powietrze) jednak wiatrak na chłodnicy nie startuje. Podałem na krótko 12V i wentylator żyje, kręci się. Na przewodzie zasilajacym pomierzone i nie pojawia sie napięcie a bezpieczniki przejrzane.... no i tu moje umiejetności sie kończą. 

Byłem u fachmana od klimy, podłączył się pod układ wysokiego ciśnienia i stwierdził, ze sprężarka nabija układ ale do jakiś szalonych wartości 30barów i nakazał nie właczać jej zeby nie uszkodzic kompresora. 

Z tego co doczytałem wentylator na chłodnicy załącza sie poprzez SAMa... jakie jeszcze czujniki mogą brać tu udział? pomoże ktoś jak to rozkminić.
 Odpowiedz
#2
 LAZY. 
W smartach psuły się panele klimatyzacji, zazwyczaj wstawialo się późniejszą poprawioną wersję.   Tak to zapamiętałem, musisz sprawdzić.
 Star diagnoza trójmiasto.  Smile
 Odpowiedz
#3
 yury__ 
tak czytałem o tym ale awaria panelu strowania objawiała sie niby tym, ze padał potecjometr od regulacji temperatury albo nadmuchu w srodku auta i działało to wtedy mocno losowo. U mnie z regulacją niby  nie ma problemu tylko ten nieszczesny wentylator chłodnicy nie dyga.

edit: u mnie 2010r i z tego co czytałem juz poprawiony panel
 Odpowiedz
#4
 Rumcajs 
(18.04.2023, 05:40)yury__ napisał(a): tak czytałem o tym ale awaria panelu strowania objawiała sie niby tym, ze padał potecjometr od regulacji temperatury albo nadmuchu w srodku auta i działało to wtedy mocno losowo. U mnie z regulacją niby  nie ma problemu tylko ten nieszczesny wentylator chłodnicy nie dyga.

edit: u mnie 2010r i z tego co czytałem juz poprawiony panel

Witam,

postaram Ci się pomóc w "rozkminieniu" tego problemu. Nie znam numeru podwozia twojej czterysta pięćdziesiąt jedynki, ale znalazłem kilka numerów i w zasadzie wszędzie jest to samo.
Jak słusznie napisałeś w tytule wątku, jest to wentylator zespołu chłodnic. Mamy chłodnicę silnika ( płynu chłodzącego ) i klimy, czyli skraplacz.
Każdy z tych systemów może niezależnie wysterowywać tym jednym wentylatorem podłączonym do SAM-a wtyczka 10 kabel czerwono/niebieski ma pine 3. 
Może się okazać, iż to że klima nie załącza wentylatora jest w sumie najmniejszym problemem. Od kliku miesięcy mamy chłodno, jeździmy z włączonym ogrzewaniem, więc wentylator chłodnicy nie załącza się z powodu niedogrzania pojazdu. Dopiero jakieś pierwsze ciepłe dni pokazałyby czy kiedy płyn w silniku dobrze by się zagrzał, wystartowałby wentylator czy też nie. 
Z Twoich postów rozumiem, że na krótkim kablu rozpiąłeś wentylator, podałeś 12V + i - i wystartował. 
Wiemy zatem, że sam wentylator jest Ok. Teraz pytanie, czy masz dojście do SD ?
Jeśli tak, to moim zdaniem z SD jest możliwość wysterowania wentylatora, czyli sprawdzenia SAM-a i masy wentylatora.
Jeśli nie masz dostępu a jesteś " manualmy" to można to zrobić metodą " Polak potrafi" .
Jeśli chodzi o to co wysterowywuje wentylatorem ze strony klimy, to moim zdaniem jest to czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji.
Tutaj też przydałaby się SD. W układzie klimy powinno dać się odczytać aktualne ciśnienie. Po przekroczeniu jakiejś wartości, np. 10 bar, na załączonej klimie wentylator powinien się uruchomić . 

Daj znać czy wszystko póki co jest jasne i czym ewentualnie dysponujemy

pozdrawiam

Rumcajs
 Odpowiedz
#5
 yury__ 
Witam, dziękuje za merytoryczną odpowiedź i poświecony czas  Very happy

Wentylator w/g serwisanta klimy u którego byłem po podłaczeniu stacji po stronie wysokiego ciśnienia twierdzi, ze powinien startować. Sam patrzyłem po zegarach jak kompresor buduje ciśnienie i na skali było 27barów i szło w górę a powinno być polowe tego. Zaczeła sie wogle historia od tego, że głośno strzela sprzęgło kompresora a kazde kolejne załączenie kompresora niemal dusi i gasi silnik. Rozumiem, że to nienormalne cisnienie w instalacji klimy powoduje mega opór. 

Tak wentylator po podaniu _/+ startuje. Dojścia do SD nie mam jedynie DELPHI będę próbował na dniach, nie wiem czy tym wykonam testy wentylatora. Tak jestem "manualny" poproszę ewentualnie o przepis na "Polak potrafi"  Smile

Po manualym wypieciu kostki z czujnika ciśnienia w układzie klimatyzacji sprężarka nie startuje, po wpięciu działa.

edit. zrzucałem też kleme, żeby zrestartować SAMa

Błedy z interfejsu Delphi

[img]<a href=[/img][Obrazek: a71df437cccbde68med.jpg]" />
[img]<a href=[/img][Obrazek: fcbcb7ace9bd94aamed.jpg]" />
 Odpowiedz
#6
 Rumcajs 
No to moim zdaniem masz odpowiedź.
Nawet to Delphi coś tam powiedziało, czyli że masz problem z wentylatorem chłodnicy. 
Co prawda, nie wiem czy masz zwarcie czy " jest nieciągły" czyli innymi słowy przerwa na kablu.
"Polak potrafi" oznacza multimetr w dłoń oraz drugi element to przewód z wpiętym bezpiecznikiem, np. 10A.
W tą kostkę do której wpinany jest wentylator, przy wyłączonym kluczyku, wpinasz w jeden "pin" omomierz ustawiony na badanie ciągłości i drugim przewodem omomierza dotykasz do minusa, najlepiej podciągnąć sobie kabel bezpośrednio od aku. 
Na którymś z pinów we wtyczce musi być masa.
Jeżeli jest, to dobrze, jeśli nie to poszukamy. 
Jeżeli była masa, trzeba dostać się do SAM-a . odnaleźć wtyczkę 10, pin 3 kabel czerwono/niebieski. 
Póki co zostawiamy rozpięty na wtyczce wentylator.
Zapłon wyłączony, wypinamy wtyczkę z SAM-a. Jeden kabel omomierza do powyżej opisanego kabla od SAM-a, a drugi kabel do masy. Nie powinno być żadnego przejścia. 
Jeśli tak było, to drugi kabel od omomierza wpinamy we wtyczkę przy wentylatorze, w pin przeciwny niż masa.
Powinno być przejście o małym oporze.

Jeśli Delphi nie kłamie, to już coś powinno pójść nie tak. Zrób to co opisałem, oczywiście jeśli opisałem w sposób zrozumiały, w przypadku wątpliwości opisz co jest nie tak, to rozkminimy.  Smile
Daj znać jakie rezultaty, to będę wiedział co dalej mam pisać.
 Odpowiedz
#7
 raffa 
Po pierwsze, problem jest znany od dawna i był tu wielokrotnie omawiamy, że wszystkie 'uniwersalne' urządzenia nie umieją się dogadać z SAMem i pokazują bzdury. Nie wierzyłbym więc tak ślepo w te błędy.

Po drugie 'nieciągły' odnosi się do trwania samego błędu, a nie do przerwy w obwodzie.

Po trzecie głowę sobie dam uciąć że w Zamościu znajdzie się jakiś nieautoryzowany warsztat ogarniający mercedesy, który ma SD na stanie. Być może za sensowną opłatą przetestuje to i owo. A przy okazji można się uśmiechnąć o jakieś inne drobiazgi, które się w 451 z komputera wykonuje.
 Odpowiedz
#8
 yury__ 
(20.04.2023, 00:27)raffa napisał(a): Po pierwsze, problem jest znany od dawna i był tu wielokrotnie omawiamy, że wszystkie 'uniwersalne' urządzenia nie umieją się dogadać z SAMem i pokazują bzdury. Nie wierzyłbym więc tak ślepo w te błędy.

Po drugie 'nieciągły' odnosi się do trwania samego błędu, a nie do przerwy w obwodzie.

Po trzecie głowę sobie dam uciąć że w Zamościu znajdzie się jakiś nieautoryzowany warsztat ogarniający mercedesy, który ma SD na stanie. Być może za sensowną opłatą przetestuje to i owo. A przy okazji można się uśmiechnąć o jakieś inne drobiazgi, które się w 451 z komputera wykonuje.

1. Tak tak znam temat że przy Smarcie SD albo nic  Very happy
3.  No coś sie będę rozglądał, dopytywał o warsztat z SD
 Odpowiedz
#9
 yury__ 
Dzisiaj ponownie przejrzałem, wypiąłem skrzynkę bezpieczników. Wszystki kostki czyste nie pozalewane wodą i  nie zaśniedziałe, bezpieczniki całe. Z poziomu interfejsu DELPHI udało się przetestować sygnał dźwiękowy, załączyć sprzęgiełko kompresora a wentylatora na chłodnicach już nie. Czynność w toku ale nic się nie dzieje, nie odzywa.
 Odpowiedz
#10
 chris2 
Wymontuj i daj do przeglądu fachowcowi SAM-a,często pojawiają się w nim zimne luty , uszkodzeniu ulegają taśmy łączące płytki wewnątrz oraz korozja zjada ścieżki na płytkach.W SAM-ie  jest też na pewno przekaźnik do sterowania wentylatorem w którym mogły wypalić się styki,oddaj do dobrego elektronika który Ci to ogarnie, jak nie masz takiego fachowca to zadzwoń do Gizberna, on naprawia SAM-y nawet wysyłkowo.
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  451 i Spryskiwacz tylni nie działa Qubek 33 12.108 16.01.2024, 14:41
Ostatni post: kamyk
  [451] Brak nawiewu, wentylator Sylvio 29 17.503 30.09.2023, 11:28
Ostatni post: Eryk22
  [451] Jest zapłon ale nie kręci i nie odpala. Chudy1 7 4.138 15.09.2023, 14:13
Ostatni post: KacperA
  [451] Nie działa prędkościomierz bernix 1 357 30.08.2023, 19:51
Ostatni post: bernix
  [450][451][452][454] SMART FORFOUR 454-2006- klimatyzacja nie działa czolgista 0 539 23.08.2023, 09:12
Ostatni post: czolgista
  [451] 3 kreski w 451 - nie wybiera biegu i nie odpala Kanapa 0 1.535 09.05.2021, 21:50
Ostatni post: Kanapa
  [451] Skrzynia biegów - nie działa wsteczny / sprzęgło gregor 82 107.586 29.06.2019, 17:14
Ostatni post: bartigdansk
  wentylator chłodnicy - wymiana Pilotm 1 2.957 29.04.2017, 11:01
Ostatni post: Pilotm
  [451] Wentylator silnika dr-big 2 3.617 22.02.2011, 06:46
Ostatni post: PKO



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu