Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

Wynalezienie opon – historia w pigułce

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
Wynalezienie opon – historia w pigułce
#1
 ŁYSY13 
Wynalezienie opon – historia w pigułce.
Robert Thomson wynalazł oraz opatentował oponę pneumatyczną w roku 1845. Jego pierwszy projekt wykorzystywał znaczną ilość lekko wypełnionych powietrzem dętek wewnątrz skórzanej opony.
Projekt ten został bardziej doceniony niż późniejsze projekty ponieważ przebicie jednej dętki nie powodowało ujścia powietrza w całej oponie, oraz poprzez zmianę ciśnienia istniała możliwość zmiany warunków jazdy.
Niestety, wynalazek ten nie miał powodzenia od momentu gdy rozpoczęły się niekończące się problemy z montażem oraz produkcją tych opon. Pomysł ten został ożywiony przy okazji gdy pewien chirurg weterynarii zauważył, iż opony te będą perfekcyjnie służyły w rowerze trójkołowym jego 10-letniego syna: wyprodukował on oponę pneumatyczną z bieżnikiem. Odniesiony w tym względzie sukces zachęcił chirurga, John’a Dunlop’a do zareklamowania swojej opony w The Irish Cyclist, w grudniu 1888. W maju kolejnego roku nowa opona przeżywała swój rozkwit.
W czasie Belfast Cycle Race zwycięstwo zostało odniesione dzięki oponom pneumatycznym z gumy, od tego czasu opinia publiczna zainteresowała się tymi oponami. Niestety opona oryginalna miała również swoje minusy. Utrudniony był w niej dostęp do dętki ponieważ opona był przytwierdzona do koła. W roku 1890 CK Welsh opatentował projekt obręczy koła oraz jej zewnętrznego pokrycia z nierozciągliwym wewnętrznym występem obręczy koła. Wynalazek ten zwiastował nadejście nowoczesnej opony. Przez wiele lat opona rozwijała się aż do osiągnięcia obecnych kształtów. Do dwóch z najważniejszych technicznych procesów rozwojowych należy stworzenie opony radialnej przez Michalin w roku 1948: projekt ten wpłynął na lepszą przyczepność pojazdu do podłoża jak i trakcję.
Poprzednia struktura polegająca na stykaniu się warstw po skosie, oraz przebiegających poprzecznie kordach, okazała się być strukturą bardzo trwałą, jednakże ściany opony były zbyt twarde i uniemożliwiały elastyczne poruszanie się po podłożu szczególnie w trakcie manewrowania.
Michalin produkował swoje gumowe kordy ułożone w sposób promieniowy co zapewniało zabezpieczenie przeciwwstrząsowe dla opony, lepsza kontrolę nad pojazdem dzięki elastycznym ścianom opony, co wpłynęło na ulepszenie trakcji jak i manewrowania oraz hamowania.
W owym czasie opona pneumatyczna była produkowana wraz z dętka: nowy projekt został wprowadzony w latach 20-stych, kiedy to dętka została usunięta z opony, jednakże technologia opony nie była wystarczająco zaawansowana, i nie została zaakceptowana w przemyśle oponiarskim.
Udało się to w roku 1972, kiedy to Dunlop wyłączył dętkę z opony i wyprodukował opony bezdętkowe, które stały się ‘normą’ wśród producentów opon. Dętki są jednak cały czas wykorzystywane w celu rozwiązania problemu przebijania opon, kiedy to oczekuje się by opona była bezpieczna na drodze.
Przez wiele lat, badania oraz rozwój, podyktowane potrzebami różnych rynków, sprawiły iż przemysł motoryzacyjny opon mógł spełniać różne oczekiwania. Skala zastosowań była ogromna: od zawodów typu Formuła 1 do zastosowań pojazdów tak ogromnych jak budynki.
Wszystkie opony wpływają na wygodną jazdę, znaczną odporności na przebicia oraz osiągnięcia. Wiele nazwisk kojarzących nam się z ogumieniem takich jak – Goodyear, Dunlop, Michalin, Pirelli oraz Bridgestone – wymieniając tylko kilka z nich – miało swój wkład w sukces nowoczesnej opony samochodowej. Przedsiębiorstwa te, jak i również inne, działają na skale światową: centrum produkcji znajduje się w Chinach i Indiach jak również w innych krajach Europy oraz w Stanach Zjednoczonych. Jednakże, z całą pewnością Dunlop na zawsze pozostanie kojarzony z bezdętkową pneumatyczną oponą radialną, dziedzictwem pozostanie również miara cali (inch), która jest obecnie używana globalnie do mierzenia średnicy koła.
Zamiana na pomiary metryczne nie dotyczy parametrów technicznych – wszystkie koła są rozmiarów 13,14,15,16,17,18 oraz 19 dla samochodów zwykłych, np. – ‘kod’ ten dotyczy średnicy koła…13” itd.
Z przyczyny takiej, że koszt opon wydaje się być dość wysoki w porównaniu z pozostałymi częściami serwisowymi, ważne jest by właściciele pojazdów nabywali właściwy rozmiar opon dla swych pojazdów – w zgodzie z takimi parametrami technicznymi, które zapewniają bezpieczeństwo na drodze oraz akceptację władz ITV. Kolejnym problemem, który będziemy starali się wyjaśnić jest kodowanie różnych rozmiarów opon, jak i konsultacje dotyczące rozwiązywania trudności w przypadku gdy zamontowane opony nie są zgodne z urzędową dokumentacją pojazdu.

•1843 – Charles Goodyear zapoczątkował proces wulkanizacji
•1846 – Robert William Thomson wynalazł i opatentował oponę pneumatyczną
•1888 – Pierwsza komercyjna rowerowa opona pneumatyczna wyprodukowana przez Dunlop
•1889 – John Boyd Dunlop opatentował oponę pneumatyczną w Wielkiej Brytanii
•1890 – Dunlop wraz z William’em Du Cros rozpoczął produkcję opony pneumatycznej w Irlandii
•1890 - Barlett Clincher wprowadził obręcze koła.
•1891 – Unieważnienie patentu Dunlop’a na rzecz patentu Thomson’a
•1892 – Udoskonalenie opony o stopki opony w Stanach Zjednoczonych.
•1894 – E.J. Pennington wynalazł pierwszą oponę balonową
•1895 – Michalin wprowadził pierwszą samochodowa oponę pneumatyczną
•1898 – Opatentowanie stopki zaworu przez Schrader’a.
•1900 – Wprowadzenie kordu opony przez Palmer’a (Anglia) oraz BFGoodrich’a (Stany Zjednoczone)
•1903 – Przedsiębiorstwo oponiarskie Goodyear opatentowało oponę bezdętkową, jednakże została ona wprowadzona dopiero w roku 1954
•1904 – Goodyear oraz Firestone rozpoczął produkcję opon wzmocnionych kordami
•1904 - Wprowadzenie obręczy koła do samodzielnego montażu co umożliwiło kierowcom naprawę opon uszkodzonych.
•1906 – Pierwsza pneumatyczna opona do samolotów
•1908 – Frank Seiberling wynalazł oponę z rowkami, co wpłynęło na lepszą trakcję
•1910 – Przedsiębiorstwo BFGoodrich wynalazło oponę o dłuższej żywotności poprzez dodanie węgla do gumy
•1919 – Zapowiedź Goodyear’a oraz Dunlop’a o wprowadzeniu opony pneumatycznej do samochodów ciężarowych
•1938 – Goodyear wprowadził oponę z kordami celulozowymi
•1940 – BFGoodrich wprowadził pierwszą komercyjną oponę z kauczuku syntetycznego
•1946 – Michalin wprowadził oponę radialną
•1947 – Goodyear wprowadził pierwszą oponę nylonową
•1947 – BFGoodrich wprowadził oponę bezdętkową
•1963 – Użycie kordów poliestrowych przez Goodyear’a.
•1965 – Armstrong Rubber wprowadził oponę opasaną z włókna szklanego
•1967 – wprowadzenie opon typu Polyglass przez Firestone i Goodyear
•1968 – Departament ds. Transportu w Stanach Zjednoczonych wprowadził numerację opon na terenie Stanów Zjednoczonych
•1974 – Pirelli wprowadził szeroka oponę radialną.
ŁYSY13    451. Cabrio  Vmx 200 km emeryt  SAMOTNY WILK
                  
 Odpowiedz
#2
 Gal 
Ciekawe, można by jeszcze dodać do tej historii datę i wydarzenie 28 października 1967 r. Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych,otwarcia dokonał I Sekretarz KC PZPR tow. Wiesław Gomułka.
 Odpowiedz
#3
 Saracen 
Cześć!

Fajny artykuł napisałeś. Jeśli jest taka możliwość, to proszę, popraw tylko to: 

"Wiele nazwisk kojarzących nam się z ogumieniem takich jak – Goodyear, Dunlop, Michalin, Mirelli oraz Bridgestone – wymieniając tylko kilka z nich – miało swój wkład w sukces nowoczesnej opony samochodowej." 

Pewnie miało być Pirelli. I jeszcze to zdanie:  

"Przedsiębiorstwa te, jak i również inne, działają na skale światową: centrum produkcji znajduje się w Chinach i Indiach, ale i również w innych krajach Europy oraz Stanów Zjednoczonych."

Zdecyduj się na "i" lub "również", na "ale" lub na "i". Jedno "również" w zdaniu wystarczy. Sformułowanie "... ale i również w innych krajach..." powoduje powstanie informacji, jakoby Chiny i Indie były krajami "Europy oraz Stanów Zjednoczonych", a chyba nie o to Ci chodziło. Proponuję takie brzmienie:

Przedsiębiorstwa te, jak również inne, działają na skalę światową: centrum produkcji znajduje się w Chinach i Indiach, ale wytwarzają również w krajach Europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych.

Proszę, nie odbierz tego w charakterze czepiania się, a jedynie szlifowania dobrego artykułu.
 
Jeśli można, proszę Moderatora o usunięcie tego wpisu, kiedy nie będzie już potrzebny (nie wiem, czy będę mógł sam to zrobić, bo nie mam w tym doświadczenia). 

Pozdrowionka

Witaj, odpisałeś na post z 2012 roku, brawo Laughing //mod LAZY
 Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu