DaimlerChrysler nie rozstaje się ze Smartem - Gość - 21.03.2006
Cytat:
DaimlerChrysler nie rozstaje się ze Smartem
Financial Times, 21.03.2006
Koncern DaimlerChrysler podjął decyzję o utrzymaniu przeżywającego trudności działu zajmującego się produkcją małego samochodu marki Smart.
Decyzja ta zapadła pomimo faktu, że - jak informują ludzie bliscy producentowi samochodów - przynajmniej dwie grupy z prywatnym kapitałem złożyły już oferty zakupu.
Jednak Daimler wycofał upoważnienie dla banku inwestycyjnego Goldman Sachs, zaangażowanego w ubiegłym roku do przeprowadzenia sprzedaży. Zasugerował jednocześnie, że jest mało prawdopodobne, by współpraca w tym obszarze została w najbliższym czasie ponownie podjęta.
Ten ruch zapewne rozczaruje wielu inwestorów, dla których przyszłość marki Smart stała się symbolem zaangażowania nowego prezesa Dietera Zetsche’a w realizację koncepcji „wartości dla akcjonariusza”.
W ubiegłym roku dział produkujący Smarty odnotował stratę w wysokości 600 mln euro (730 mln dolarów ), następnie koncern poniósł dodatkowe koszty w kwocie 1,11 mld euro, by obciąć zatrudnienie o jedną trzecią i odstąpić od produkcji dwóch modeli. Wielu analityków finansowych nawoływało do sprzedaży tego działu.
Daimler rozpoczął proces sprzedaży jeszcze za czasów urzędowania poprzedniego prezesa Jürgena Schremppa i Eckharda Cordesa, byłego szefa Mercedes Car Group, firmy, której częścią jest Smart. Zetsche, który zastąpił ich obu, nalegał w styczniu 2006, by Goldman jedynie poddawał ocenie spontaniczne oferty nie będące odpowiedzią na zapytania. Jednak już pod koniec ubiegłego roku bank i ludzie z koncernu Daimler podjęli rozmowy z kilkoma grupami kapitałowymi i włoskim producentem skuterów Piaggio. Dyskusje z potencjalnymi nabywcami trwały do ubiegłego tygodnia.
Nie jest jasne, dlaczego Smart został zdjęty z rynku, choć firma wielokrotnie zobowiązywała się do utrzymania marki tak długo, jak pozostawała na drodze do osiągnięcia progu rentowności w przyszłym roku.
Decyzja koncernu została opublikowana w poniedziałek przez niemiecki dziennik Handelsblatt.
Pewien zainteresowany kupnem oferent stwierdził, że decyzja o zatrzymaniu działu została podjęta po tym, jak jeden z niemieckich prywatnych udziałowców złożył wniosek na doroczne walne zgromadzenie akcjonariuszy firmy, które zbierze się w przyszłym miesiącu. Wniosek ten ma domagać się niezależnego audytu, mającego stwierdzić, czy inwestycje w markę Smart były przeprowadzone mądrze. Ale oczekiwał on, że Smart w którymś momencie znowu powróci na rynek. “Decyzje Daimlera w tym temacie są mniej więcej tak wiarygodne, jak architektura elektroniczna [Mercedesa] klasy E,” powiedział.
Koncern odmówił potwierdzenia informacji, jakoby miał podjąć decyzję o pozostawieniu działu. “Wszystko na temat marki Smart zostało powiedziane i nie zamierzam tego komentować,” powiedział rzecznik Thomas Froelich.
Dział jest w końcowej fazie tworzenia Smart ForTwo, nowej wersji małego samochodu z dwoma miejscami, który zyskał popularność w wielu zatłoczonych miastach Europy. Ale drugi model Smart ForFour, stworzony przez byłego partnera Mitsubishi Motors w Holandii, nie osiągnął jeszcze założonych planów sprzedażowych i panuje powszechne przekonanie, że produkcja zostanie przerwana w momencie zakończenia kontraktu produkcyjnego w 2010 roku.
Steve Cheetham, analityk rynku samochodowego w Sanford Bernstein, powiedział: “ForFour jest wyraźnie skazany na porażkę. Wycofają się oni z niego tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Jednak jest coś, co można zrobić dla wersji ForTwo - myślę, że są oni emocjonalnie z nią związani.”
Autor: James Mackintosh - Londyn
© The Financial Times Limited 2006
Re: DaimlerChrysler nie rozstaje się ze Smartem - Gość - 26.03.2006
a oto Kimber Midget:
czyli nowe wcielenie naszego roadsterka
|