smartklub.pl
[450][451] Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - Wersja do druku

+- smartklub.pl (http://smartklub.pl)
+-- Dział: Smart - rady i porady (http://smartklub.pl/f-smart-rady-i-porady--54)
+--- Dział: Model 451 - smart fortwo II (http://smartklub.pl/f-model-451-smart-fortwo-ii--67)
+---- Dział: Technika (http://smartklub.pl/f-technika--91)
+---- Wątek: [450][451] Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych (/t-450-451-opony-do-fortwo-wymagania-do-badan-technicznych--20852)



Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - kamyk - 30.06.2023

Czy to prawda, że do aut z rozstawem osi poniżej 2m należy stosować opony tego samego producenta na obie osie? Czy diagnosta na badaniach technicznych zakwestionuje opony różnych firm? Czy wystarczy, aby opony miały podobny kształt (rzeźbę) bieżnika? 
Ktoś wie coś na ten temat?


RE: Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - wczorajszy - 01.07.2023

Nie słyszałem o takich wymaganiach. Zakupiłem 2 nowe do tyłu tej samej firmy co przednie(tak już mam ,maja być te same) tylko w szerszym rozmiarze.


Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - Kanapa - 01.07.2023

Bzdura i diagnosta do powtórki uprawnień jeśli ci to coś takiego powiedział.
Opony muszą być identyczne na jednej osi - nie tylko producent ale i model, rozmiar itd itp.
Na drugiej możesz mieć inny wynalazek ale podobnie para ma być identyczna.


RE: Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - kamyk - 01.07.2023

(01.07.2023, 08:19)Kanapa napisał(a): Bzdura i diagnosta do powtórki uprawnień jeśli ci to coś takiego powiedział.  
Opony muszą być identyczne na jednej osi - nie tylko producent ale i model, rozmiar itd itp.
Na drugiej możesz mieć inny wynalazek ale podobnie para ma być identyczna.

No właśnie nic nie znalazłem na ten temat w Internecie. Kluczowym jest to, że dotyczy to podobno tylko pojazdów, które mają rozstaw osi poniżej 2m. Znalazłem coś na ten temat na forum kierowców ciężarówek, w których są blisko osie (te podwójne). Coś o tym pisali, że są takie wymagania.


RE: Opony do fortwo - wymagania do badań technicznych - raffa - 01.07.2023

Warunki techniczne pojazdów opisuje ustawa:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/warunki-techniczne-pojazdow-oraz-zakres-ich-niezbednego-wyposazenia-17009712

Fragment o oponach:

7.
Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1)
w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2)
w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a)
w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b)
w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3)
w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4)
w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5)
w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6)
w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.

Podejrzewam, że to co na tym forum ciężarowym pisali to była interpretacja osi składowych. Może być tak, że osie składowe są składowe wtedy, jeśli rozstaw tych osi wynosi mniej niż 2 m. I stąd całe zamieszanie. Ale nie chce mi się szukać definicji osi składowych.

EDIT: jeszcze uzupełnienie i potwierdzenie, że to dotyczyło grupy osi i ich osi składowych:

§  4.  [Maksymalna odległość między dwiema sąsiednimi osiami wchodzącymi w skład tej samej grupy osi]
1.
Odległość (d) między dwiema sąsiednimi osiami wchodzącymi w skład tej samej grupy osi nie może przekraczać 1,80 m.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r., dla których odległość (d) między dwiema sąsiednimi osiami wchodzącymi w skład tej samej grupy osi nie może przekraczać 2,00 m.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do motocykli, motorowerów, pojazdów czterokołowych, samochodów osobowych i ciągników rolniczych.


Menu