smartklub.pl
[454] 454 Wahacz, wahacze, końcowki, łaczniki - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Wersja do druku

+- smartklub.pl (http://smartklub.pl)
+-- Dział: Smart - rady i porady (http://smartklub.pl/f-smart-rady-i-porady--54)
+--- Dział: Model 454 - smart forfour (http://smartklub.pl/f-model-454-smart-forfour--69)
+---- Dział: Technika (http://smartklub.pl/f-technika--97)
+---- Wątek: [454] 454 Wahacz, wahacze, końcowki, łaczniki - różnice pomiędzy modelami i rocznikami (/t-454-454-wahacz-wahacze-koncowki-laczniki-roznice-pomiedzy-modelami-i-rocznikami--11859)

Strony: 1 2


454 Wahacz, wahacze, końcowki, łaczniki - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Kanapa - 03.03.2014

Temat dotyczy różnicy pomiędzy oryginalnymi wahaczami które były instalowane fabrycznie w forfour wersja Brabus a montowanymi w standardowych modelach. Jak się okazuje na początku było porządnie a później jak zwykle księgowi zwyciężyli.

Mamy zatem takie oto dwa wahacze.
Obydwa są oryginalne z logami smart i mitsu.
Kto widzi różnicę pomiędzy lewym (cywil) a prawym (waryjat)?

[Obrazek: 12907889753_3a4391d78c.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr

Tu jest taki "miętki" niby z wersji cywilnej:
[Obrazek: 12907903243_4db82e2314.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr

[Obrazek: 12908226194_95c2657ebb.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr

Tu jest taki sztywny z wersji zepsutej przez firmę Brabus. Ten konkretnie pochodzi z mojego auta.
[Obrazek: 12907819395_195154c730.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr

[Obrazek: 12907793835_7a0baba3af.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr


Stan prawie 10 letnich poduszek po 160 000 km. W czerwonych zakreśleniach przyczyna wymiany.
[Obrazek: 12908238584_e20b06290a.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr

[Obrazek: 12907805405_7d3d9edc99.jpg]
F4 454 Brabus by Kanapa-1, on Flickr


Zamienniki OEM dostępne na rynku są wykonane w wersji standardowej ale opisano je jako również pasujące do wersji Brabus. .
http://www.moogproducts.com/en-global/Pages/ecatalogue.aspx?VehicleSearch/en/Moog/pc#

Przy okazji wymiany wahaczy należy mieć nowe łączniki stabilizatora. Nabywamy najlepiej w wersję wzmocnioną z metalową główką. Zamienniki wytrzymują około 50 000 km w zawieszeniu standardowym.
Stare (oryginalne) ukręcają się przy wymianie wahaczy więc lepiej pomyśleć wcześniej.

Długie łączniki są do wersji cywilnej - mocowanie do amortyzatora.
Numer 50 na rysunku - A4543200010. Plus nakrętka A0059902951

Krótki łączniki są do wersji Brabus - mocowane do wahacza.
Numer 110 na rysunku - A4543200110. Plus zestaw podkładek i nakrętek nr 150 - A4543230985.

Numerki:
Cywil:
A4543301907 - lewy wahacz, również stary numer A4543300707 był stosowany do 11/04/2005
A4543302607 - prawy wahacz, również stary numer A4543300807 był stosowany do 11/04/2005
Brabus
A4543301907 - lewy wahacz
A4543302007 - prawy wahacz zamienny również z A4543302607

Są dostępne same tuleje do wprasowywania firmy renomowanej firmy Mahle
Kod towaru: 0146100011
Nazwa towaru: TULEJA MITSUBISHI WAH. P.
Cena brutto: 90,63 PLN


Edit:
Konsultacje przyniosły ciekawe informacje.
1. Podobno EPC nie do końca podaje prawdziwe dane. Laughing
2. Na pierwszy montaż szły porządne elementy.
3. W okresie późniejszym zostały wprowadzone oszczędności.
4. W Coltach turbo były/są stosowane miętkie/zwykłe wersje wahaczy. Sztywne wstawiano tylko na początku produkcji modelu.

Prośba do posiadaczy o sprawdzenie co kto tam naprawdę ma na stanie.Laughing



RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - obwd-crash - 03.03.2014

Geometria najważniejszych punktów zapewne ta sama, a tak to trochę więcej metalowego "mięska", wzmacniającego całość w kierunku uodpornienia na zginanie i skręcanie.
[attachment=7481]

Coś w typie, oryginał - staliwny /np. za 450 zł sztuka jak w Citroen Xsara HDi/, a zamiennik - blacha /za nieco ponad 200 zł sztuka/.
Rozbudowa profilu przestrzennego wahacza o dodatkowy element blaszany, zwiększający znacząco sztywność, a być może i nieco inny materiał.


RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Kanapa - 03.03.2014

Wiesław postaraj się - Co konkretnie i Gdzie?

Edit
OK - witać nadal wiedza z PG nie wywietrzała.

Etap drugi:
Czy jest różnica w mocowaniach pomiędzy wersjami?

[Obrazek: B32060000225.050407.gif&hash=de802e9d50f...4a2f495134]


RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - krzyss - 03.03.2014

Inny drazek stabilizatora czy o co chodzi ?


454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Kanapa - 03.03.2014

W Brabusie jest krótki drążek (nr 110) mocowany do wahacza.

[Obrazek: CBA5C732-0A0F-4CF3-97BD-670B30B221E0-337...FE7D9E.jpg]


W pozostałych wersjach jest długi (nr 50) mocowany do amortyzatora.

[Obrazek: Droplinkset-up.jpg]

Zdjęcia z forfour.co.uk


Rysunek bez dostępu do opisu wprowadza w błąd.
Smart technology Laughing.

Dostępny zamiennik jest wszystkimi przyległościami:
A4543200110, MN125838 - Stabilizer control link - cena 50 Euro.
Dla Brabus and Colt turbo,
OEM OYODO 60Z5031OYO - 15 Euro

[Obrazek: 12976668694_6586cd4b86.jpg]
Smart 454 brabus by Kanapa-1, on Flickr

[Obrazek: 12976665934_0b7a0ec618.jpg]
Smart 454 brabus by Kanapa-1, on Flickr


RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - obwd-crash - 03.03.2014

Drobna różnica w kinematyce - odsunięcie na zewnątrz pojazdu punktu przeniesienia sił z drugiej jego strony, powoduje "usztywnienie" zawieszenia - szybszą reakcję na zmiany pionowe usytuowania koła.
Działanie na zasadzie długości ramienia działania siły - dla cywila krótkie a zatem i mały moment "reakcyjny" oddziaływania drążka stabilizatora, dla "waryjata" dłuższe ramię a tym samym i moment oddziaływania odpowiednio większy.


RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - jakubo - 03.03.2014

Przedewszystkim przydały by się zdjęcia wahaczy tak samo zorientowanych - jeden jest położony odwrotnie. Różni się pewnie właśnie długością. A to ma wpływ na kąt pochylenia koła i co za tym idzie na możliwość zastosowania szerszych opon.


RE: 454 Wahacz, wahacze - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Kanapa - 03.03.2014

(03.03.2014, 20:07)obwd-crash napisał(a): Drobna różnica w kinematyce - odsunięcie na zewnątrz pojazdu punktu przeniesienia sił z drugiej jego strony, powoduje "usztywnienie" zawieszenia - szybszą reakcję na zmiany pionowe usytuowania koła.
Działanie na zasadzie długości ramienia działania siły - dla cywila krótkie a zatem i mały moment "reakcyjny" oddziaływania drążka stabilizatora, dla "waryjata" dłuższe ramię a tym samym i moment oddziaływania odpowiednio większy.

Niby tak ale jednak system jest odwrócony. Confused
Po spojrzeniu w EPC okazuje się że jest odwrotnie niż pisałem w pierwotnej wersji - oszczekuję i poprawiam.
Angole coś piszą o szybszej reakcji w systemie łączników mocowanych do wahaczy. Gorszy komfort ale bezpośrednia reakcja.

Wahacze są identyczne pod względem wymiarowym - jest tylko kwestia sztywności to co opisał OBDW.


RE: 454 Wahacz, wahacze, końcowki, łaczniki - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - Gizbern - 21.04.2014

Dla potwierdzenia, mam ekonomiczną wersję wahaczy


RE: 454 Wahacz, wahacze, końcowki, łaczniki - różnice pomiędzy modelami i rocznikami - kacper.diablo - 17.04.2015

Potrzebuje Silentblock (tuleja) do przedniego wahacza do cywila 1.5 benzyna. Czy mogę śmiało kupować do colta? czy to są jakieś inne?
Gdyby ktoś miał jakąś stronę lub aukcje z tą częścią byłbym wdzięczny Smile


Menu