smartklub.pl
[450][451][452][454] Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż - Wersja do druku

+- smartklub.pl (http://smartklub.pl)
+-- Dział: Smart - rady i porady (http://smartklub.pl/f-smart-rady-i-porady--54)
+--- Dział: Motoryzacja (http://smartklub.pl/f-motoryzacja--64)
+---- Dział: Technika (http://smartklub.pl/f-technika--109)
+---- Wątek: [450][451][452][454] Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż (/t-450-451-452-454-eberspaecher-webasto-ogrzewanie-postojowe-przeglad-montaz--2531)

Strony: 1 2 3 4 5


Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż - Gantz - 09.02.2010

Dzięki ogrzewaniu niezależnemu nawet w mroźny poranek we wnętrzu naszego auta może być przyjemnie ciepło
Kierowcy parkujący pod chmurką wiedzą o tym dobrze: w mroźny zimowy poranek auto szykuje nam bardzo chłodne powitanie. Jednak jechać trzeba. Otwieramy więc drzwi i duża porcja śniegu w mgnieniu oka ląduje na fotelu. Pozostaje zmieść go, wydobyć ze schowka skrobaczkę i rozpocząć mozolne czyszczenie szyb. Już po kilku chwilach grabieją palce, a nastrój kierowcy upodabnia się szybko do warunków pogodowych.
A przecież może to wyglądać inaczej! Wstajemy z łóżka i jeszcze przed wejściem pod prysznic naciskamy przycisk na pilocie przymocowanym do kluczyków. Kiedy zjemy śniadanie, schodzimy do samochodu, zdejmujemy płaszcz, wsiadamy i ruszamy! Auto jest już dobrze nagrzane, więc szyby nie są oszronione, a po otwarciu drzwi na fotel nie leci śnieg. Wszystko to zasługa ogrzewania postojowego - urządzenia zarezerwowanego niegdyś dla luksusowych limuzyn, a dziś trafiającego również pod maski samochodów miejskich.
Najprostsze i najtańsze ogrzewacze podnoszą temperaturę tylko w kabinie auta, natomiast droższe i bardziej skomplikowane systemy podgrzewają płyn w układzie chłodzenia, a w konsekwencji również wnętrze pojazdu.
W pierwszym przypadku zassane z zewnątrz powietrze zostaje ogrzane, a następnie przez specjalne kanały wtłoczone do kabiny. Montaż takiego podgrzewacza jest zwykle dość prosty i niezbyt drogi, ale tego typu urządzenia są niestety stosunkowo ciężkie i zajmują dużo miejsca - z tego powodu nie nadają się raczej do małych aut osobowych.
W praktyce bardziej funkcjonalne okazują się systemy podnoszące temperaturę w układzie chłodzenia. Ich serce to specjalny palnik, który niezależnie od silnika ogrzewa płyn chłodzący. Dzięki temu nawet podczas dużych mrozów jednostka napędowa startuje "na ciepło", w konsekwencji czego mniej się zużywa i nie emituje tylu szkodliwych gazów. Co nie mniej ważne, przyjemne ciepło panuje również w kabinie, ponieważ podgrzane powietrze trafia do wnętrza przez dysze nawiewów.
Układy ogrzewania postojowego uruchamia się na kilka sposobów: włącznikiem czasowym (który nastawiamy na określoną godzinę przed opuszczeniem auta), pilotem radiowym (są modele mające zasięg kilkuset metrów) lub za pomocą telefonu komórkowego (wysyłając wiadomość tekstową, odbieraną przez wbudowany w ogrzewacz moduł sterujący wyposażony w kartę SIM). Oczywiście, im większa wygoda, tym wyższa cena.
Zasilane benzyną lub olejem napędowym ogrzewacze kabiny świetnie sprawdzają się w kamperach i samochodach ciężarowych. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak ogrzewanie niezależne, którego główny element stanowi palnik podgrzewający za pośrednictwem wymiennika ciepła płyn w układzie chłodzenia. Ciepło trafia też do wnętrza samochodu dzięki fabrycznej nagrzewnicy. Tzw. inteligentne? układy grzewcze (np. Webasto Thermo Top, Eberspächer Hydronic 4) wyposaża się w czujnik mierzący temperaturę w kabinie, dzięki któremu system oblicza, jak długo będzie musiał pracować, by osiągnęła ona pożądany poziom.
Ile kosztuje wygoda?
Podstawowy zestaw ogrzewania niezależnego (z zegarem) w niewielkim aucie kosztuje min. 4 tys. zł (materiały i robocizna). Zestaw sterowany pilotem będzie o ok. 1 tys. zł droższy. W przypadku dużego samochodu trzeba będzie zapłacić o 1,5-2 tys. zł więcej. Znacznie tańsze są ogrzewania elektryczne. Już za ok. 1 tys. zł możemy mieć grzałkę ogrzewającą silnik, a za podgrzewacz wnętrza dopłacimy 600-700 zł.

Montaż webasto krok po kroku
1. W Smarcie centralkę sterującą ogrzewaniem najwygodniej umieścić w przedniej części kabiny, w pobliżu nóg pasażera - Zdjęcie nr 1
2. Antenę układu zdalnego sterowania systemem ogrzewczym przykleja się do przedniej szyby
w jej dolnej części - Zdjęcie nr 2
3. Czujnik temperatury w kabinie (występuje tylko w bardziej rozbudowanych układach) montuje się pod deską rozdzielczą - Zdjęcie nr 3
4. Po wyjęciu z pudełka, a przed instalacją w samochodzie, odbywa się wstępny montaż agregatu grzewczego - Zdjęcie nr 4
5. Przy użyciu elementów pomocniczych (wsporniki itp.) mocuje się zasadnicze elementy ogrzewacza do podwozia - Zdjęcie nr 5
6. Dodatkowe przewody wodne muszą połączyć agregat grzewczy z układem chłodzenia silnika - Zdjęcie nr 6
7. Do podłogi samochodu w okolicach zbiornika paliwa przytwierdza się pompkę zasilającą ogrzewacz - Zdjęcie nr 7
8. Po zamontowaniu elementów mechanicznych czas na "elektrykę": układ czerpie przecież prąd z akumulatora - Zdjęcie nr 8
9. Po montażu sprawdza się działanie systemu przy użyciu komputera i programuje piloty zdalnego uruchamiania - Zdjęcie nr 9
10. Na koniec w widocznym miejscu przykleja się dostarczoną przez wytwórcę tabliczkę znamionową - Zdjęcie nr 10

Źródło: Auto-Świat Autor Tekstu: rrybicki


Odpowiedź: Webasto w smarcie - plesniak - 09.02.2010

no dobra, a akumulator jak to wytrzymuje? Prąd leci a ładowania nie ma.


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Gantz - 09.02.2010

Wiesz co jest kilka osób, które mają zamontowane to cudo i podpowiedzą jak to jest z tym aku. Mysle że miejsce na akumulator jest troszkę większe więc w razie co można wrzucić więksiejszy.


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Lolek - 09.02.2010

Trzeba bardziej dbać, musi być sprawny co najmniej w 75 proc. Ja używałem 30 min przed rozruchem. Ale rozruch ciepłego silnika jest dużo łatwiejszy niż takiego który ma -25 st. C. Natomiast jest problem latem, bo aby zachować sprawność tego układu to on musi być uruchomiony co najmniej raz w miesiącu, a jeszcze lepiej co dwa tygodnie. Trzeba o tym pamiętać bo inaczej przed sezonem zimowym wizyta w serwisie będzie konieczna.


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Kanapa - 09.02.2010

Maciek

Opowiedz jak auta się palą z powodu zaniedbania webasto. Rolleyes


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Pyra557 - 09.02.2010

Dobrym rozwiązaniem jest ogrzewanie elektryczne.
Tyle tylko,że trzeba mieć dostęp do gniazdka 230v,więc parkingi raczej odpadają.
Koszt grzałki do smarta to 700zł,przewody 200zł programator elektroniczny ok 500zł,wsztstko dostępne w intercars


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Gantz - 09.02.2010

To jest jakiś zestaw do smarta dedykowany czy all models?? Pytam bo brzmi interesująco . Hmmmmmmmmmm


Odpowiedź: Webasto w smarcie - maciek11 - 09.02.2010

Ja tam tylko chcę powiedzieć, że jak się nie dba o to to potrafi się auto spalić Smile, byłem świadkiem 3 takich przypadków. Ja tego nie założę i wolę elektryczne ogrzewanie.


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Pyra557 - 10.02.2010

Indywidualną sprawą są tylko grzałki.Przewody i sterownik jest taki sam do każdego auta.Pytałem u źródła,grzałek nie mają na miejscu.Koszt dość wysoki,bo nie cieszą się wzięciem...


Odpowiedź: Webasto w smarcie - Pyra557 - 10.02.2010

Ciepło w samochodzie zapewnia bezpieczniejszą jazdę.

Oto znany wszystkim scenariusz: zanim wejdziemy do całkowicie wyziębionego samochodu musimy go najpierw odśnieżyć, potem oskrobać szyby i odmrozić zamek w drzwiach. Ponieważ silnik jest ustawiony na jałowym biegu, pojazd wyrzuca z siebie szkodliwe spaliny podczas gdy kierowca go odśnieża i skrobie szyby.
- Nie chodzi jedynie o to, że wychłodzony samochód jest mało przytulny, a kierowca czuje się poirytowany i sfrustrowany. Ważnie jest również to, że w krytycznych sytuacjach kierowca, któremu jest zimno reaguje wolniej i nie zawsze właściwie. Organizm, aby się ogrzać, zużywa całą dostępną energię i w tej fazie nietrudno o wypadek, - twierdzi Dyrektor Leif Agnar Ellevset w czasopiśmie ?Safe Traffic?. - Dobry kierowca, który porusza się pojazdem z niedokładnie oczyszczonymi szybami naraża się nie tylko na otrzymanie mandatu. Ograniczona widoczność to zwiększone ryzyko wypadku. - Najprostszym i najtańszym sposobem na uniknięcie podobnej sytuacji jest zainstalowanie ogrzewania silnikowego i wewnętrznego. W ten sposób szyby będą czyste, a wnętrze ogrzane od samego początku pracy silnika. Dodatkowym plusem będzie ochrona środowiska przed zbędną emisją dużej ilości szkodliwych spalin ? twierdzi Dyrektor w wywiadzie dla "Safe Traffic". - Elektryczne ogrzewanie samochodowe jest niewielką inwestycją, niezależnie od tego czy wybierzesz tylko ogrzewanie silnika, czy też cały zestaw łącznie z ogrzewaniem wewnętrznym, prostownikiem akumulatora i automatycznym urządzeniem sterującym,- mówi Per Rune Iversen, Dyrektor Marketingowy DEFY, norweskiego lidera w Europie Północnej na rynku samochodowych systemów grzewczych. - Automatyczne urządzenie sterujące zapewnia możliwie najmniejsze zużycie prądu. Ogrzewanie jest uruchamiane na podstawie informacji przekazywanej przez czujniki, które odczytują temperaturę panującą na zewnątrz. Najdłuższy okres pracy wynosi trzy godziny, a wtedy temperatura musi być naprawdę niska, twierdzi Iversen.
http://www.kompletacje.intercars.com.pl/defa/
Cena pakietów jest ceną BEZ GRZAŁKI!!!


Menu