(29.01.2018, 15:53)Lolek napisał(a): Druga, a w zasadzie podstawowa wada auta ED to oczywiście zasięg, co powoduje że nie może być to jedyne auto w rodzinie bo zawsze może wystąpić potrzeba jazdy na dystansie 300 czy 1300 km.
Nawet nie tyle zasięg co konieczność planowania dnia. Ja niestety zbyt często mam tak, że rano nie wiem ile przyjdzie mi zrobić km'ów danego dnia... a przesiadać się po południu do drugiego auta "z przymusu" zatraca sens posiadania elektryka. Poza tym nie wyobrażam sobie nieplanowanego czekania 2h w zamian za możliwość dojechania do domu. Czasem 10 min stracone na stacji benzynowej potrafi irytować.
Inne wady:
- w zasadzie konieczność mieszkania w domu z garażem lub posiadanie garażu z 230V w jego bliskim otoczeniu.
- znaczny spadek zasięgu w zimie. Jak jest -20 stC to cenię sobie ciepło we wnętrzu i nie zamierzam przeliczać na ile moje marznięcie zwiększy szansę, że w ogóle dojadę do celu.
- mała wiedza o elektrykach w PL, mała ilość serwisów ze znajomością co zrobić jak jakiś moduł czy np. silnik czy system ładowania padnie.
- Cena zakupu... można przyjąć x 2 w stosunku do porównywalnego auta spalinowego. Przy bardzo optymistycznych założeniach przyjmuje się (w teorii oczywiście), że taka inwestycja zwróci się po 8 - 10 latach użytkowania.
- Trudna do oszacowania wartość kiedy pojazd będzie na pograniczu życia baterii. Kto i za ile kupi elektryka z zasięgiem np. 30 km, z rychłą koniecznością inwestycji np. 20 czy 30 tysi w nową baterie?
- To, że pojazd jeździ bezgłośnie i może być niebezpieczny to już detal... ale jazda po drogach gdzie można spotkać duży ruch pieszy czy rowerowy może być upierdliwa.
No i jeszcze coś czego u nas nie ma: brak dotacji i zachęt. Tańsze OC, dodatkowa możliwość odliczenia podatku czy choćby dopuszczenie do ruchu po buspasach w mieście.
Idea jest super ale na tą chwilę wybieram palącego 5-6 litrów w mieście diesla z EURO4 i zasięgiem 500 - 900 km lub... hybrydę
Ps. Cenię też sobie mój rower elektryczny... ale też nie 100% elektryk tylko "pedelec", czyli wspomagany elektrycznie i wciąż niezależny w razie braku energii.
F2 Passion Cabrio Jack Black (past) & IQ+1.4 D4D (past)
&