(29.12.2022, 18:16)Marek991 napisał(a): Po krótkiej analizie kupiłem we wrześniu używanego Smarta EQ coupé 2020 rok z przebiegiem 9500 km i na razie jestem bardzo zadowolony . Wcześniej mialem 453 coupé Edition#1 z 2015 roku 999 cm 71 KM, którego kiedyś tankowałem do pełna za ok 140 zł a po podwyżce cen paliwa już niestety koszt ten wzrósł do ok 240 zł. Stwierdziłem, że średnia w spalinowej benzynie 6,5-7 l / 100 km w mieście to zbyt wiele na miejskie auto.
Smart EQ jest używany jako drugi samochód i jeździmy nim głównie po mieście , parkingi za free, BUSpasy oczywiście tez , wszędzie można go zaparkować ( ale tego na tym forum nie muszę nikomu mówić .
Przejechaliśmy do teraz bezawaryjnie ok 2500 km ze średnim zużyciem 15 kW/h na 100 km . Poprzedni właściciel w przez 2 lata miał średnią z tych 9500 km- 16,1 kWh /100 km .
Opcje ładowania, zacznę od najdroższych ( ceny 12/2022):
-GreenWay -1,67 PLN za 1 kWh ( ze zniżką z EV Klub Polska Visa 1,17 PLN za 1 kWh ) czyli przy zużyciu 15 kWh / 100 km to koszt ok 17,50 zł
-opcja 2- na ładowarkach Taurona bez zniżki i bez abonamentu 1,21 PLN za 1 kWh koszt to około 18 zł za każde przejechanie 100 km co daje nam ok 2,8 litra /100 km .
-opcja 3 :Ładując w domu / garażu podziemnym z gniazdka kupując prąd w Tauronie po 0,54 PLN w taryfie G 11 przejazd 100 km kosztowałby mnie ok 8 zł czyli przeliczając ok 1,25 litra benzyny.
-opcja 4 ( ładując w nocnej taryfie G 12 lub G 12W ok 0,34 PLN /kWh koszt przejechania 100 km wynosiłby ok 5 zł
Fakt, auto nie było tanie , konfiguracja takiego nowego ( zależało mi na dobrym wyposażeniu )- Linia Pulse + Exclusive Pakiet , full LED, panorama , ładowarka 22 kW ,kamera itd wyszła mi w PL. dokładnie 123.451 PLN + rok czekania .
Używanego Smarta kupiliśmy oczywiście taniej i bez czekania . Teraz jeździmy całkowicie za free ładując go z paneli na dachu .
Fotowoltaika to oczywiście najlepsza opcja ale ładując się z gniazda w garażu nadal bardzo mało to kosztuje . Samochód posiada ładowarkę 22 kW i w niecałe 40 minut można go naładować od 10-80 %.
Obecnie mam Wallboxa ustawionego na 3,5 kW bo nie zależy mi na szybkim ładowaniu a do tego wolniejsze ładowanie oszczędza baterię . ( w słoneczne dni 100 % energii trafia z paneli fotowoltaicznych prosto do samochodu )
Zasięg :
Przy temp od +10 -25 stopni na jednym ładowaniu z wł. AC ( jeśli jest potrzebna) robię spokojnie ok 130-140 km ( po naładowaniu do 100 % komputer prognozuje ok 157 -168 km ale nie zdarzyło mi się nigdy aż tyle zrobić )
Przy temp od 0 do + 10 stopni realny zasięg to ok 100-105 km .
Przy temp. poniżej zera do minus 10 stopni zasięg spada do ok 85-90 km . Po ruszeniu i włączeniu ogrzewania zużycie chwilowo wzrasta i komputer pokazuje średnią od startu 20-22 kWh ale po chwili spada jak podgrzeje kabinę i baterię.
Fajną funkcją jest podgrzewanie / schładzanie kabiny z aplikacji, używam tego czasami , zimą nie trzeba drapać szyb a latem jest przyjemnie chłodno ( zużywa wtedy ok 2-3 % baterii w zależności od różnicy temperatur )
Generalnie zużycie podczas jazdy w dużej mierze zależy od temperatury zewnętrznej , czasami parkujemy w garażu podziemnym gdzie jest zawsze ciepło i ruszając w drogę , nawet jak jest na zewnątrz minus 5 stopni zużycie jest o wiele niższe niż jak ruszamy zimnym samochodem , który stoi całą noc pod domem .
Samochód jest świetny, prowadzenie rewelacyjne, przez baterię ma niski środek ciężkości i dużo lepiej trzyma się drogi niż poprzednik ( te same 16 calowe koła i te sam sam rozmiar opon). Nie wspomnę o minach ludzi na skrzyżowaniu, którzy oglądają po starcie tylko zielone tablice z tyłu naszego samochodu . Jazda nim to na prawdę fun, polecam w 100 % .
Gwarancja fabryczna na baterie to 8 lat lub 100.000 km .
Obserwując Tesle Model S robiące 600-900.000 km i mające nadal 75-80 % sprawności baterii lub Priusa Hybrid , który zrobił milion km bez jakiejkolwiek naprawy (Taxi w Wiedniu ) nie obawiam się degradację baterii tym bardziej,że jest ona w przypadku Smarta chłodzona lub podgrzewana cieczą .
Jeśli to co napisałem komuś pomogło w jakiejkolwiek decyzji to super
Tylko te ceny energii z "gniazdka" w domu/hali nie uwzględniają całkowitego kosztu kWh jaki się płaci, bo dochodzą przecież te wszystkie opłaty stałe, ruchome etc. Ale ich doliczenie i tak skutkuje osiągnieciem kosztu przejazdu 100km, tylko nieco ponad 50% kosztu zużytej benzyny.
Dodatkowo w elektrykach, jak i hybrydach, znacznie rzadziej, lub i wcale nie wymienia się klocków i tarcz hamulcowych, ze względu na odzysk energii przy zwalnianiu i hamowaniu (u mnie Toyota Auris II HSD - przebieg 150kkm i mam oryginalne tarcze oraz klocki, przy zużyciu klocków mniejszym jak 50%, a tarcz prawie nie zauważalnym).
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!