Owszem, w linki z http://www.fq101.co.uk nie zaglądałem. Chociaż kilkukrotnie próbowałem - nie działały. Stąd moje pytanie. Poza tym bądźmy szczerzy - nie wszyscy ogarniają angielski na tyle, żeby zrozumieć. Ale oczywiście - cyferki zrozumie każdy.
Dzięki Twojej uwadze klinkąłem przed chwilą po raz kolejny - i okazało się, że działa Tak więc mam już dokładną instrukcję
Skoro wątek tutaj nazwany został manualem, pozwolę sobie zebrać w całość i sprostować / rozwiąć wątpliwości wywołane przez zawarte w nim informacje dotyczące kluczy, momentów i innych szczegółów.
Łożyska kół nie występują jako oddzielne elementy, wymienia się całe piasty. Nie trzeba wymieniać parami (znaczy można oddzielnie strona prawa - strona lewa).
Inne piasty są na przód, inne na tył.
Zamienniki są bez problemu dostępne w hurtowniach motoryzacyjnych. Poniżej przykłady i orientacyjne ceny na maj 2019:
Przód: FAG 713 6673 30, RUVILLE 8707, SKF VKBA 6624, OPTIMAL 401300, FEBI BILSTEIN 28230. Ceny od 160 do 330 PLN.
Tył: FAG 713 6673 40, RUVILLE 8708, SKF VKBA 6625, OPTIMAL 401301, FEBI BILSTEIN 28314. Ceny od 195 do 370 PLN.
Oczywiście są i tańsze zamienniki, ale forumowicze i specjaliści polecają tych producentów.
Cen w SC nie sprawdzałem. Najbliżej mam do Sosnowca. I po kilkukrotnych kontaktach unikam.
Potrzebne narzędzia wg http://www.fq101.co.uk i zdrowego rozsądku:
Podnośnik, kobyłki, kliny pod koła.
Klucz dynamometryczny, długa przedłużka do nasadek.
Przód: klucz 15 mm do kół, klucz płaski 17 mm, nasadka 13 mm, nasadka torx E18, bit TX30, śrubokręt płaski / przebijak, nasadka torx E14, może być przydatny ściągacz do łożysk, jeśli jedna z bieżni zostanie na osi.
Tył: klucz 15 mm do kół, nasadka torx E16, klucz płaski 18 mm, nasadka dwunastokątna 21 mm - 13/16" - E26 (jeden z kolegów w tutejszym wątku podaje, że jednak 22 mm - 7/8" - E28), bit TX30, nasadka torx E14.
Momenty dokręcania wg http://www.fq101.co.uk:
Przód:
śruba mocująca piastę do zawieszenia E14: 120 Nm.
śruba mocująca tarczę hamulcowa TX30: 6.5 Nm.
śruba mocująca zacisk hamulcowy to piasty E18: 115 Nm.
śruba w zacisku hamulcowym 13mm: 32 Nm.
śruby kół: 110 Nm.
Tył:
śruby mocujące piastę E14: 65 Nm.
śruba mocująca bęben hamulcowy TX30: 6.5 Nm.
śruba mocująca półoś: 21 - 13/16 - E26: 30 Nm + 90°.
śruby kół: 110 Nm.
Śruba mocująca piastę jest jednorazowa. Zestaw piasty zawiera taką śrubę w zestawie. Pojedyńcze śruby są dostępne np. na allegro za ok. 12 - 15 PLN + przesyłka. Jeśli ktoś jednak chciałby przyoszczędzić, to Anglicy w tutku do wymiany przedniej piasty piszą, że można ponownie wykorzystać tę samą śrubę dokręcając ją momentem 120 Nm i dociągając o 90°.
Będę wymieniał u siebie tylko przód (bo stamtąd dochodzi hałas), więc nie potwierdzę, jaki jest rozmiar śruby z tyłu.
Oryginalne tutki:
Przód: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing
Tył: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing
Dzięki Twojej uwadze klinkąłem przed chwilą po raz kolejny - i okazało się, że działa Tak więc mam już dokładną instrukcję
Skoro wątek tutaj nazwany został manualem, pozwolę sobie zebrać w całość i sprostować / rozwiąć wątpliwości wywołane przez zawarte w nim informacje dotyczące kluczy, momentów i innych szczegółów.
Łożyska kół nie występują jako oddzielne elementy, wymienia się całe piasty. Nie trzeba wymieniać parami (znaczy można oddzielnie strona prawa - strona lewa).
Inne piasty są na przód, inne na tył.
Zamienniki są bez problemu dostępne w hurtowniach motoryzacyjnych. Poniżej przykłady i orientacyjne ceny na maj 2019:
Przód: FAG 713 6673 30, RUVILLE 8707, SKF VKBA 6624, OPTIMAL 401300, FEBI BILSTEIN 28230. Ceny od 160 do 330 PLN.
Tył: FAG 713 6673 40, RUVILLE 8708, SKF VKBA 6625, OPTIMAL 401301, FEBI BILSTEIN 28314. Ceny od 195 do 370 PLN.
Oczywiście są i tańsze zamienniki, ale forumowicze i specjaliści polecają tych producentów.
Cen w SC nie sprawdzałem. Najbliżej mam do Sosnowca. I po kilkukrotnych kontaktach unikam.
Potrzebne narzędzia wg http://www.fq101.co.uk i zdrowego rozsądku:
Podnośnik, kobyłki, kliny pod koła.
Klucz dynamometryczny, długa przedłużka do nasadek.
Przód: klucz 15 mm do kół, klucz płaski 17 mm, nasadka 13 mm, nasadka torx E18, bit TX30, śrubokręt płaski / przebijak, nasadka torx E14, może być przydatny ściągacz do łożysk, jeśli jedna z bieżni zostanie na osi.
Tył: klucz 15 mm do kół, nasadka torx E16, klucz płaski 18 mm, nasadka dwunastokątna 21 mm - 13/16" - E26 (jeden z kolegów w tutejszym wątku podaje, że jednak 22 mm - 7/8" - E28), bit TX30, nasadka torx E14.
Momenty dokręcania wg http://www.fq101.co.uk:
Przód:
śruba mocująca piastę do zawieszenia E14: 120 Nm.
śruba mocująca tarczę hamulcowa TX30: 6.5 Nm.
śruba mocująca zacisk hamulcowy to piasty E18: 115 Nm.
śruba w zacisku hamulcowym 13mm: 32 Nm.
śruby kół: 110 Nm.
Tył:
śruby mocujące piastę E14: 65 Nm.
śruba mocująca bęben hamulcowy TX30: 6.5 Nm.
śruba mocująca półoś: 21 - 13/16 - E26: 30 Nm + 90°.
śruby kół: 110 Nm.
Śruba mocująca piastę jest jednorazowa. Zestaw piasty zawiera taką śrubę w zestawie. Pojedyńcze śruby są dostępne np. na allegro za ok. 12 - 15 PLN + przesyłka. Jeśli ktoś jednak chciałby przyoszczędzić, to Anglicy w tutku do wymiany przedniej piasty piszą, że można ponownie wykorzystać tę samą śrubę dokręcając ją momentem 120 Nm i dociągając o 90°.
Będę wymieniał u siebie tylko przód (bo stamtąd dochodzi hałas), więc nie potwierdzę, jaki jest rozmiar śruby z tyłu.
Oryginalne tutki:
Przód: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing
Tył: https://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fo...el-bearing