@speedykielce
Jak już wspomniałem, za krótko mam Smarta by poznać go całkowicie.Wiem też o bardzo wielu fabrycznych modyfikacjach, może więc są i takie w których odma albo jest inaczej prowadzona i ma własny separator oleju nie związany z zaworem EGR? A w takim przypadku możliwość wyssania oleju ze skrzyni korbowej raczej nie wchodzi w grę.Nie znam również silników benzynowych,jak w nich rozwiązany jest problem EGR i może w nich problem wysysania nie występuje tak jak w dieslach,warto to rozpatrzyć. W moim wypadku silnika cdi to właśnie zawór EGR pełni dla odmy rolę separatora i dlatego pojawia się ten "syf" w zaworze.Istnienie odmy w silnikach jest konieczne i niezbędne gdyż brak odmy spowoduje nadciśnienie w skrzyni korbowej a to z kolei spowoduje wycieki oleju po przez uszczelnienia wału korbowego,plamienie pod silnikiem itp.a w konsekwencji nawet zatarcie silnika gdy użytkownik nie doleje oleju na "czas" a i zużycie oleju też będzie spore.Wyczyszczenie zaworu EGR szczególnie w przypadku zaślepieniu dopływu do zaworu spalin, wydaje się w każdym przypadku bardzo porządane ale warto też zastanowić się dlaczego do zaworu tak dużo oleju się dostaje? Może przyczyną jest stosowanie zbyt gęstego oleju? fabryka na pierwszym miejscu zaleca olej o oznaczeniu 0w30 właśnie po to by lepiej spływał na powrót do skrzyni korbowej gdy już gęstszy np.5w30 (40) ma większą lepkość (przyczepność do ścianek i separatora którym jest zawór EGR) i tam,w zaworze pod wpływem gorąca (mieszając się ze spalinami) ulega zwęgleniu,częściowo ten zawór zaślepiając a w skrajnych wypadkach nawet całkowicie i wtedy zaczynają się kłopoty.Szkoda tylko, że konstruktorzy (Mercedes) nie wykonał dla odmy osobnego separatora chociaż to może być bardzo prymitywne rozwiązanie np. w postaci wiórów metalowych lub spirali w rurze odmy i rozwiązał to wspólnie z EGRem traktując go jako separator.
Jak już wspomniałem, za krótko mam Smarta by poznać go całkowicie.Wiem też o bardzo wielu fabrycznych modyfikacjach, może więc są i takie w których odma albo jest inaczej prowadzona i ma własny separator oleju nie związany z zaworem EGR? A w takim przypadku możliwość wyssania oleju ze skrzyni korbowej raczej nie wchodzi w grę.Nie znam również silników benzynowych,jak w nich rozwiązany jest problem EGR i może w nich problem wysysania nie występuje tak jak w dieslach,warto to rozpatrzyć. W moim wypadku silnika cdi to właśnie zawór EGR pełni dla odmy rolę separatora i dlatego pojawia się ten "syf" w zaworze.Istnienie odmy w silnikach jest konieczne i niezbędne gdyż brak odmy spowoduje nadciśnienie w skrzyni korbowej a to z kolei spowoduje wycieki oleju po przez uszczelnienia wału korbowego,plamienie pod silnikiem itp.a w konsekwencji nawet zatarcie silnika gdy użytkownik nie doleje oleju na "czas" a i zużycie oleju też będzie spore.Wyczyszczenie zaworu EGR szczególnie w przypadku zaślepieniu dopływu do zaworu spalin, wydaje się w każdym przypadku bardzo porządane ale warto też zastanowić się dlaczego do zaworu tak dużo oleju się dostaje? Może przyczyną jest stosowanie zbyt gęstego oleju? fabryka na pierwszym miejscu zaleca olej o oznaczeniu 0w30 właśnie po to by lepiej spływał na powrót do skrzyni korbowej gdy już gęstszy np.5w30 (40) ma większą lepkość (przyczepność do ścianek i separatora którym jest zawór EGR) i tam,w zaworze pod wpływem gorąca (mieszając się ze spalinami) ulega zwęgleniu,częściowo ten zawór zaślepiając a w skrajnych wypadkach nawet całkowicie i wtedy zaczynają się kłopoty.Szkoda tylko, że konstruktorzy (Mercedes) nie wykonał dla odmy osobnego separatora chociaż to może być bardzo prymitywne rozwiązanie np. w postaci wiórów metalowych lub spirali w rurze odmy i rozwiązał to wspólnie z EGRem traktując go jako separator.