Trochę odgrzany kotlet 18650 to tylko obudowa może być w niej zarówno LiIon jak i LiFePo4, jak chcecie liczyć ceny to liczcie koszt w stosunku do gromadzonej ilości energii (pln/Wh) a potem uwzględnijcie to, że LiFePo4 mają 2-4x więcej cykli ładowania, do tego dochodzą jeszcze wydajności prądowe w zależności od pojemności (współczynnik C) potem gęstość energii w przeliczeniu na kg (LiFePo4 są cięższe) odporność na uszkodzenia mechaniczne itd... dobór akumulatorów to nie takie proste wbrew pozorom.
LiIony mogą wyjść taniej jak ma się dostęp do pakietów z odpadów produkcyjnych. Na nowych wychodzi w zasadzie to samo co LiFePo4 w przeliczeniu na kWh. Większość przerobionych na prąd aut jeździ na LiFePo4 lub trakcyjnych ołowiowych. Czy LiFePo4 czy LiIon i tak potrzebujecie specjalne układy do ich "pilnowania", tylko PB są dość "idiotoodporne".
Z tego co wiem to Tesla ma dość specyficzne pakiety - nie ładuje je do nominalnego napięcia i nie pozwala rozładować poniżej progu, który także jest sporo wyżej niż zalecany, ale dzięki temu mają dużo cykli pakietu, który ma dużą wydajność prądowa, wagowo to chyba nie wychodzi rewelacja skoro Tesla S waży ponad 2000kg. Sam jestem ciekaw czemu nie stosują LiFePo4, możliwe, że jak opracowywali swoje rozwiązania LiFePo4 było mało popularne, a ich ewentualna przewaga nad LiIon jest na tyle mała, że nie opłaca się opracować pakietów od nowa.
LiIony mogą wyjść taniej jak ma się dostęp do pakietów z odpadów produkcyjnych. Na nowych wychodzi w zasadzie to samo co LiFePo4 w przeliczeniu na kWh. Większość przerobionych na prąd aut jeździ na LiFePo4 lub trakcyjnych ołowiowych. Czy LiFePo4 czy LiIon i tak potrzebujecie specjalne układy do ich "pilnowania", tylko PB są dość "idiotoodporne".
Z tego co wiem to Tesla ma dość specyficzne pakiety - nie ładuje je do nominalnego napięcia i nie pozwala rozładować poniżej progu, który także jest sporo wyżej niż zalecany, ale dzięki temu mają dużo cykli pakietu, który ma dużą wydajność prądowa, wagowo to chyba nie wychodzi rewelacja skoro Tesla S waży ponad 2000kg. Sam jestem ciekaw czemu nie stosują LiFePo4, możliwe, że jak opracowywali swoje rozwiązania LiFePo4 było mało popularne, a ich ewentualna przewaga nad LiIon jest na tyle mała, że nie opłaca się opracować pakietów od nowa.