Cześć,
od kilku dni zmagam się z problemem braku świateł mijania w obu tylnych lampach.
Obie lampy są sprawne, bezpiecznik też, oświetlenie tablicy działa.
Ma ktoś pomysł co można jeszcze sprawdzić.
Dziękuje.
Jeżeli działa oświetlenie tablicy rejestracyjnej to znaczy że napięcie na światła jest,szukaj problemu w kostkach tylnych lamp,lub w płytkach tych lamp ,śniedź ,wypalone styki.Nie pamiętam czy napięcie idzie najpierw do oświetlenia rejestracji a z potem do tylnych lamp,czy odwrotnie,bo może być jeszcze problem z wiązką wychodzącą z tylnej klapy.
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej to inny obwód, ponieważ przy otwieraniu samochody pilotem zapalają się wszystkie światła mijania oprócz podświetlenia tablicy. Ponadto mało prawdopodobne by styki w obu lampach w tym samym czasie utraciły kontakt
(01.08.2023, 13:50)maciekpkow napisał(a): Nie ma świateł mijania z tyłu i nie będzie
Oj to Ty szczególarz jesteś
Należy się domyśleć, że chodzi o pozycyjne, postojowe, obrysowe, jak kto woli, takie małe i zapewne czerwono świecą z tyłu
A teraz na poważnie.
@Siemion, masz w pełni rację, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i pozycyjne z tyłu, są na dwóch różnych obwodach.
Jak to czasami u Mercedesa bywa, akurat w " tem temacie" jest lekka zwala w dokumentacji.
Na jednym schemacie podane jest, iż kabel wychodzący z modułu SAM ma kolor niebieski z białym paskiem, na drugim że jest tylko niebieski.
Na szczęście niezależnie od schematu zgadza się, iż kabel wychodzi z wtyczki S2 na pozycji 11 i biegnie w wiązce po lewym przednim nadkolu ( oczywiście we wnętrzu pod dywanikiem) i tam na tym nadkolu w wiązce rozgałęzia się na dwa, czyli na prawą i lewą lampę.
Uszkodzenie tego złącza jest mało prawdopodobne, więc niestety podejrzewam uszkodzenie wewnętrzne modułu SAM.
Podłączenie pod SD powinno pokazać jakiś błąd.
Zdarzają się czasami dwie padnięte w tym samym momencie żarówki, albo dwa padnięte w tym samym momencie bezpieczniki. Przerabiałem kiedyś w innym samochodzie, a szukałem innego, bardziej skomplikowanego problemu Strata czasu wkurza, jak się nie wyeliminuje najprostszych potencjalnych przyczyn. Tak, wiem, że pisałeś o lampach i bezpieczniku, ale może warto sprawdzić te złączki.
453 czyta się SD? mam wrażenie, że gdzieś (chyba raczej na evilution) widziałem info, że jakiś inny program. Sprawdziłem: głowice C3 i C4 nie łączą się z 453. Podobno jakaś update'owana C4 już tak.
Działa DDT4All, tu jest opisane ze szczegółami, linkami, podstawową instrukcją i informacją, jaki interfejs jest potrzebny:
Szasza, jako jednyny klubowicz który pojawia się u nas na spotkaniach 453, dostał ode mnie po Wojtku taki interfejs, ale nie wiem, czy już się nim próbował bawić. Zawsze możecie spróbować się zgadać i ogarnąć temat razem, co dwie głowy to nie jedna
(01.08.2023, 13:50)maciekpkow napisał(a): Nie ma świateł mijania z tyłu i nie będzie
Oj to Ty szczególarz jesteś
Należy się domyśleć, że chodzi o pozycyjne, postojowe, obrysowe, jak kto woli, takie małe i zapewne czerwono świecą z tyłu
A teraz na poważnie.
@Siemion, masz w pełni rację, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i pozycyjne z tyłu, są na dwóch różnych obwodach.
Jak to czasami u Mercedesa bywa, akurat w " tem temacie" jest lekka zwala w dokumentacji.
Na jednym schemacie podane jest, iż kabel wychodzący z modułu SAM ma kolor niebieski z białym paskiem, na drugim że jest tylko niebieski.
Na szczęście niezależnie od schematu zgadza się, iż kabel wychodzi z wtyczki S2 na pozycji 11 i biegnie w wiązce po lewym przednim nadkolu ( oczywiście we wnętrzu pod dywanikiem) i tam na tym nadkolu w wiązce rozgałęzia się na dwa, czyli na prawą i lewą lampę.
Uszkodzenie tego złącza jest mało prawdopodobne, więc niestety podejrzewam uszkodzenie wewnętrzne modułu SAM.
Podłączenie pod SD powinno pokazać jakiś błąd.
Jestem pewny, że od tylnych lamp wychodzi przewód z niebieską izolacją (dotyczy oświetlenia pozycyjnego ).
Moduł SAM to EMM-T4, który znajduje się nad lewym kolanem kierowcy?
Czy masz może rozpiskę pinów tego modułu aby mógł namierzyć tą wtyczkę oraz przewód? @Rumcajsprzewód wychodzący z modułu do lamp tylnych ma kolor niebiesko biały, wiem że moduł nie podaje napięcia a wiązka jest sprawna.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03.08.2023, 05:23 przez siemion.)
(02.08.2023, 07:31)siemion napisał(a): @Rumcajsprzewód wychodzący z modułu do lamp tylnych ma kolor niebiesko biały, wiem że moduł nie podaje napięcia a wiązka jest sprawna.
@ Siemion - To moim zdaniem sam odpowiedziałeś na podstawowe i najważniejsze pytanie.
Jeśli moduł nie podaje napięcia, to obstawiałbym jego winę, ale dla potwierdzenia tej jego winy, postarałbym się podpiąć pod jakiś komputer który ogarnia 453. Może w SAM-ie kierowcy będzie coś na ten temat. Oczywiście zakładam, że te światła wcześniej działały.
Odnośnie grubości pinów, jest to wypadkowa praw fizyki i ekonomii
Ten niebiesko-biały kabel ma zgodnie ze schematem przekrój 0,35mm2. Żarówki świateł pozycyjnych w wykonaniu tradycyjnym mają po 5W, czyli razem 10. Poprzez ten kabek popłynie maks. prąd 1A, nie potrzeba grubszego kabla, jeśli masz wersję z LED-ami to ten prąd będzie jeszcze mniejszy. Na wtyczkach P masz zasilania modułu i np. reflektory przednie, gdzie poszczególne żarówki ( od mijania i drogowych ) będą brały po około 5A. To i styki i kable są "solidniejsze".
@ raffa, napisałeś "453 czyta się SD? " wiem w jakim wątku jestem i znowu będzie zarzut odpowiedzi "nie na temat , ale ....
Ja pisząc SD mam na myśli oryginalny sprzęt i to bardziej hardware niż software.
Do roku tak mniej więcej 2011/12 było prosto, był DAS ( obejmował EURO III, IV i V ) zaś poprzez oprogramowanie HHT starsze modele z lat dziewięćdziesiątych.
Później pojawiła się "nakładka" XENTRY, poprzez którą uruchamiało się ogólnie diagnostykę Mercedesa, dalej albo w XENTRY diagnozowało się nowe ( EURO VI, w tym również "wynalazki" ) zaś chcąc diagnozować starsze. przechodziłeś do DAS-a.
W chińczykach istnieje możliwość oddzielnego uruchomienia DAS-a i XENTRY.
PS. Pod hasłem "wynalazki" mam na myśli "nieślubne" potomstwo Renault-a i Mercedesa, tj. Citan i np. 453, ale również FUSO i .......
W związku z tą " nieślubnością" można je diagnozować nie tylko SD ( poprzez XENTRY ), ale też zapewne czymś co "łapie" Renaulta.
Gdybym miał pod ręką jakieś 453, spróbowałbym go Multidiagiem którego posiadam. W liście obsługiwanych jest 453 i moduł SAM kierowcy.
Na 450 spokojnie odczytałem i skasowałem błędy, tak dla zabawy gdyż mam SD i tym posługuję się nią podstawowo.
Właśnie się czegoś dowiedziałem i sprawa się komplikuje, wersja samochodu jaką posiadam z fabryki wyszła w wersji z żarówkami, a teraz posiadam wersje LED (jakiś magik z warszawy to przerabiał). Nie mam pojęcia na czym polegała modyfikacja i czy moduł komfortu też podlegał modyfikacji, bo jeśli tak to kupno nowego/używanego nie rozwiąże problemu.