Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

Paliwo E10 w smartach

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
Paliwo E10 w smartach
#1
 raffa 
Hej,

Na stacjach podobno już pojawia się paliwo E10 (z dziesięcioprocentową zawartością biokomponentów), które będzie obowiązkowe od stycznia (w wersji 95 oktanów).

W związku z tym, że rządowa strona to jedna wielka kupa (silnik diesla jest wpisany jako benzynowy, roadster ma rzekomo silnik 600 cm3...), zostaje nam nic innego, jak szukać informacji na własną rękę.

Żywo zainteresowany tematem sprawdziłem u Kane'a, wg niego wszystkie smarty są przystosowane do używania paliwa E10.

Informacje są potwierdzone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych. Dokumentacja jest potwierdzona tutaj:

https://www.acea.be/uploads/publications...bility.pdf

A informacje od Kane'a są tutaj:

https://www.evilution.co.uk/mod/e10-fuel.htm
 Odpowiedz
#2
 Login 
Jeśli ktoś się zastanawia nad W454 to ta rodzina silników jakoś od końca lat 90 chwyta do 30%.

Jestem za etanolem tylko wyższe stężenia i obniżenie cen. Wzięcie pod uwagę poprawy jakości spalin. Oczywiście jest wzrost spalania ale i mocy, elastyczności. Tylko że przy tak niskich stężeniach praktycznie niezauważalne.
Dostosowanie aut zależnie od koncernu to część od lat 90 a praktycznie wszystko nie ma problemu od drugiej połowy 00.
 Odpowiedz
#3
 raffa 
(05.12.2023, 14:48)Login napisał(a): Dostosowanie aut zależnie od koncernu to część od lat 90 a praktycznie wszystko nie ma problemu od drugiej połowy 00.

Jakieś źródło? bo generalnie to tak, ale w szczegółach to ACEA twierdzi co innego...
 Odpowiedz
#4
 Login 
Pracowałem przy paliwach i środkach smarnych a także kopałem w necie (deklaracje producenckie) więc wszystko jest dostępne wraz z pracami naukowymi. ACEA też jest zgodne. Warto zwrócić uwagę na to że jest sporo rynków zbytu gdzie biokomponenty czyli etanol, spirytus na stacjach paliw nikogo nie dziwią jak obie Ameryki czy kraje Skandynawskie.
U nas te wartości procentowe nie są stałe tylko w widełkach i przy zimniejszych miesiącach dają mniej etanolu, a cieplejszych więcej. Wszystko jest opisane w normach.

Największym problemem w przypadku dodatku etanolu są bardzo stare auto gdzie producenci stosowali inne uszczelnienia, przewody. A także nie brali pod uwagę etanolu w paliwie i większą ilość wody (etanol jest higroskopijny) co występuje po dłuższym przechowywaniu, w tym i rozwarstwienie (podział na frakcje) benzyny i etanolu. Przez to korozja aluminium i stali.
Żeby jakkolwiek się bać etanolu to potrzebne są większe stężenia, syberyjskie temperatury i wielomiesięczne przestoje...

Testowałem zachowanie silnika zależnie od ilości etanolu. Cokolwiek na plus czyli wzrost elastyczności, mocy jest od 30% co jest zgodne z badaniami naukowymi. Z jednej strony wzrasta elastyczność ale turbo dziura jest większa. Jak i przy E50 zauważalny wzrost spalania o ~20%. Sprawdzałem w doładowanych w tym i Smarcie W454 1,5T przy E30.
 Odpowiedz
#5
 raffa 
No to są jakieś argumenty, a ja się czepiam Twojego sformułowania, że od drugiej połowy 00, bo wg podlinkowanego dokumentu ACEA wychodzi na to, że alfy to od 2011, a jeszcze jakiś inny producent od 2008.

Oczywiśnie nie chcę podważać Twojego doświadczenia zawodowego, ja się nie znam, więc opieram się na tym, co widzę napisane przez teoretycznie wiarygodną instytucję (ACEA).

Nie dalej jak pół godziny temu jakiś dupek z Fiata kazał mi zaufać stronie 'Żądowej', bo on jako przedstawiciel producenta nie wie, na czym może jeździć mój wyprodukowany przez nich samochód... Zapytałem się, czy ze swoim prywatnym samochodem zaufa tej stronie, bo ja na podstawie pozostałych samochodów (właśnie smartów) wiem, że jej zaufać nie mogę. Pomijam fakt, że na pseudostronie 'Żądowej' fiata o którego pytałem po prostu nie ma... Very happy

Ale zakładam, że w tym przypadku nie będzie to problemem. Tylko chciałem mieć właśnie taką 'papierową' podkładkę Very happy

A jeszcze dotarło do mnie, że mam jeden silnik do ogarnięcia, w motocyklu... i drugi w skuterze Very happy A są tu i tacy, którzy mają motorynki Pony Very happy
 Odpowiedz
#6
 Login 
(05.12.2023, 17:30)raffa napisał(a): No to są jakieś argumenty, a ja się czepiam Twojego sformułowania, że od drugiej połowy 00, bo wg podlinkowanego dokumentu ACEA wychodzi na to, że alfy to od 2011, a jeszcze jakiś inny producent od 2008.
Przeczytaj dokładnie ten dokument od ACEA. Wszystkie nowe Alfy od 11 mogą używać E10, a w przypadku starszych modeli jest wyszczególnione które wersję silnikowe mogą jak np. 159 robiona od 05.

Dlatego uważam, że
(05.12.2023, 14:48)Login napisał(a): praktycznie wszystko nie ma problemu od drugiej połowy 00.
Oczywiście są pojedyncze wyjątki jak np. w wymienionej Alfie całe dwa silniki.
 Odpowiedz
#7
 kamyk 
Można także poszukać na innych stronach np: https://www.e10tanken.de/en/check/smart
 Odpowiedz
#8
 raffa 
Tu aktualizacja dokumentu wydanego przez ACEA z 2021 roku:

https://www.acea.auto/files/E10_petrol_f...update.pdf
 Odpowiedz
#9
 Marek543 
Mi się wydaje, że to paliwo to jest to samo tylko po prostu inna nazwa.
 Odpowiedz
#10
 Maciek_M 
Wydaje mi się, że spamujesz.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka
Pas(s)jonujące Srebrne CDi.
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Czego nie wiemy o naszych Smartach czyli tips and tricks plesniak 6 4.566 24.02.2010, 10:32
Ostatni post: PKO



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu