Prorok.v9
Liczba postów: 5
Dołączył: Dec, 2023
Reputacja:
0
Imię: Jasiu
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Katowice
smart fortwo 450 cabrio cdi
Prorok.v9 26.12.2023, 14:52
Światła stopu ciągle działały, stwierdziłem że to czujnik stopu, wymieniłem na nowy i od tego czasu już stopy nie działają, przemieniłem spowrotem na stary i go sprawdziłem jest dobry wszystkie bezpieczniki dobre, sprawdzona skrzynka pod siedzeniem jest OK, ale stopów nie ma! Dodam że nagle też przestały działać kierunkowskazy i awaryjne.
Odpala bez problemu nie muszę naciskać pedału hamulca, wsteczny i drive chodzi.
Co to może być bo skończyły mi się pomysły......
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 27.12.2023, 16:36
(26.12.2023, 14:52)Prorok.v9 napisał(a): Światła stopu ciągle działały, stwierdziłem że to czujnik stopu, wymieniłem na nowy i od tego czasu już stopy nie działają, przemieniłem spowrotem na stary i go sprawdziłem jest dobry wszystkie bezpieczniki dobre, sprawdzona skrzynka pod siedzeniem jest OK, ale stopów nie ma! Dodam że nagle też przestały działać kierunkowskazy i awaryjne.
Odpala bez problemu nie muszę naciskać pedału hamulca, wsteczny i drive chodzi.
Co to może być bo skończyły mi się pomysły......
Obejrzałem schematy światła stop dla 450 cdi. Wychodzi mnie na to, iż dla tego fragmentu pojazdu istnieje duża ilość wersji schematów.
Nie chce mnie się przez nie przekopywać, dlatego proponuję żebyś na priva podesłał numer podwozia, wtedy można powiedzieć coś więcej.
Generalnie włącznik stopu ma cztery piny i dwa niezależne obwody.
Jeden pracuje na przerwę i dostarcza informacji do modułu silnika o wciśniętym pedale hamulca, czyli że można wrzucić bieg,
drugi pracuje na zwarcie i przewodzi prąd, w przypadku mojego z bezpiecznika F26 do świateł z tyłu, bez żadnych przekaźników i innych elementów, np. w skrzynce pod siedzeniem.
W przypadku mojego Smarka obwód pierwszy jest na stykach 1 i 4 a drugi na 2 i 3 .
Skoro niezależnie od wciśnięcia pedału hamulca możesz aktywować bieg, pewnikiem na styku 1 wtyczki, trzeba sprawdzić czy masz masę do pojazdu. Oryginalnie wychodzi na to, że ta masa jest przykręcona po lewej na zewnątrz kabiny, czyli mniej więcej pod lewym reflektorem, ale trzeba zacząć od pomiaru omomierzem.
Smarkacz
Liczba postów: 325
Dołączył: Jun, 2018
Reputacja:
1
Imię: Jarek
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Warszawa
smart fortwo 450 cabrio cdi, passion, 2004
smart roadster, 2004
Smarkacz 28.12.2023, 13:38
(26.12.2023, 14:52)Prorok.v9 napisał(a): Światła stopu ciągle działały, stwierdziłem że to czujnik stopu, wymieniłem na nowy i od tego czasu już stopy nie działają, przemieniłem spowrotem na stary i go sprawdziłem jest dobry wszystkie bezpieczniki dobre, sprawdzona skrzynka pod siedzeniem jest OK, ale stopów nie ma! Dodam że nagle też przestały działać kierunkowskazy i awaryjne.
Odpala bez problemu nie muszę naciskać pedału hamulca, wsteczny i drive chodzi.
Co to może być bo skończyły mi się pomysły......
Mam dokładnie to samo od 2 lat. Światła STOP świeca nawet po wyłączeniu stacyjki i wyjęciu kluczyków!
Na razie nie miałem czasu się nim zająć, gdyż zbudowałem solidną flotę samochodów i mam czym jeździć. Wiosną zajrzę do nie go.
Pół roku przed ta awaria miałem wymieniany włącznik świateł STOP i cały czas sadziłem, że p prosty kupiłem nowy słabej jakości.
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 28.12.2023, 15:40
(28.12.2023, 13:38)Smarkacz napisał(a): Mam dokładnie to samo od 2 lat. Światła STOP świeca nawet po wyłączeniu stacyjki i wyjęciu kluczyków!
Na razie nie miałem czasu się nim zająć, gdyż zbudowałem solidną flotę samochodów i mam czym jeździć. Wiosną zajrzę do nie go.
Pół roku przed ta awaria miałem wymieniany włącznik świateł STOP i cały czas sadziłem, że p prosty kupiłem nowy słabej jakości.
Po publikacji Smarkacza, na 99% wiedziałem już gdzie jest pies pogrzebany.
Bardzo lubię Mercedesa, za to, że sprawy proste potrafi skomplikować do poziomu doktoratu z habilitacją.
Jak pisałem wcześniej nie za bardzo chciało mnie się przeglądać wszystkie wersje schematów tego w miarę prostego układu pt. "światła hamulcowe", a jest tych wersji jak u Cyganki w tobołku...
COVID zapewnił mnie dużo "wolnego" czasu więc odpaliłem stosowny program i policzyłem te wersje.
Żeby nie zanudzić, powiem krótko, ogólnie dla całego okresu produkcji 450-tki istnieje 7 ( słownie : SIEDEM !!!!) wersji schematu świateł hamulcowych. Napisałem, ogólnie bo jeszcze występują wyłączenia dla baumustra 450.418, jakikolwiek to model jest.
Potwierdziły się moje podejrzenia, że w tym okresie występują DWA typy włącznika STOP
Pozwolę sobie użyć skrótów typowych pochodzących z j. angielskiego :
- styki zwarte w pozycji nie naciśniętej - NC ( Normally Closed )
- styki rozwarte w pozycji nie naciśniętej - NO ( Normally Open)
Występują dwa typy włączników STOP :
- Typ I ; styki 1<->3 NC , 2 <->4 NO
- Typ II ; Styki 1 <->4 NC, 2 <-> 3 NO
Również nie wchodząc w szczegóły Typ I występuje w okresie od początku produkcji do 19.01.2003, zaś typ II od 20.01.2003 do końca produkcji modelu 450.
Dla wszystkich, którzy będą kiedykolwiek korzystali z tych informacji. Podane daty są datami PRODUKCJI, samochody pochodzące z Niemiec mają w dowodzie datę pierwszej rejestracji a nie produkcji. Różnica bywa bardzo duża. Mój Smark wyprodukowany został 18.05.2001 a data pierwszej rejestracji to to 10.05.2003 !!!!!!
Życzę sukcesów w dobieraniu wersji włącznika do samochodu bądź odwrotnie
Prorok.v9
Liczba postów: 5
Dołączył: Dec, 2023
Reputacja:
0
Imię: Jasiu
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Katowice
smart fortwo 450 cabrio cdi
Prorok.v9 28.12.2023, 19:44
Czyli nadal nie wiadomo co jest przyczyną, bo ja nawet wyciągnąłem czujnik i i zwarłem na krótko po skosie
piny (tak jak się zwierają w czujniku) i NIC
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 28.12.2023, 20:56
(28.12.2023, 19:44)Prorok.v9 napisał(a): Czyli nadal nie wiadomo co jest przyczyną, bo ja nawet wyciągnąłem czujnik i i zwarłem na krótko po skosie
piny (tak jak się zwierają w czujniku) i NIC
Styki we włączniku wyglądają w sposób następujący :
Styki włącznka stop.png (Rozmiar: 18,15 KB / Pobrań: 51)
Jest to układ styków w momencie kiedy włącznik jest nie naciśnięty. Poza tym nie wiem która para jak jest podłączona.
Po naciśnięciu włącznika styki "zamieniają się miejscami", czyli tam gdzie było przejście, zrobi się przerwa i na odwrót.
Jeśli dysponujesz multimetrem to spróbuj zbadać przejścia na włączniku.
Może uda Ci się albo na wtyczce albo na wyłączniku znaleźć numerki, od 1 do 4.
Ja później odpalę drugiego kompa i sprawdzę kolorystykę przewodów we wtyczce od strony nadwozia, wtedy będzie wiadomo jednoznacznie, która para jest od świateł a która od załączania biegów.
chris2
Liczba postów: 491
Dołączył: Feb, 2013
Reputacja:
40
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Chorzów
smart fortwo 450 cdi, pure, 2002
smart fortwo 451 mhd, passion, 2008
(28.12.2023, 15:40)Rumcajs napisał(a): (28.12.2023, 13:38)Smarkacz napisał(a): Mam dokładnie to samo od 2 lat. Światła STOP świeca nawet po wyłączeniu stacyjki i wyjęciu kluczyków!
Na razie nie miałem czasu się nim zająć, gdyż zbudowałem solidną flotę samochodów i mam czym jeździć. Wiosną zajrzę do nie go.
Pół roku przed ta awaria miałem wymieniany włącznik świateł STOP i cały czas sadziłem, że p prosty kupiłem nowy słabej jakości.
Po publikacji Smarkacza, na 99% wiedziałem już gdzie jest pies pogrzebany.
Bardzo lubię Mercedesa, za to, że sprawy proste potrafi skomplikować do poziomu doktoratu z habilitacją.
Jak pisałem wcześniej nie za bardzo chciało mnie się przeglądać wszystkie wersje schematów tego w miarę prostego układu pt. "światła hamulcowe", a jest tych wersji jak u Cyganki w tobołku...
COVID zapewnił mnie dużo "wolnego" czasu więc odpaliłem stosowny program i policzyłem te wersje.
Żeby nie zanudzić, powiem krótko, ogólnie dla całego okresu produkcji 450-tki istnieje 7 ( słownie : SIEDEM !!!!) wersji schematu świateł hamulcowych. Napisałem, ogólnie bo jeszcze występują wyłączenia dla baumustra 450.418, jakikolwiek to model jest.
Potwierdziły się moje podejrzenia, że w tym okresie występują DWA typy włącznika STOP
Pozwolę sobie użyć skrótów typowych pochodzących z j. angielskiego :
- styki zwarte w pozycji nie naciśniętej - NC ( Normally Closed )
- styki rozwarte w pozycji nie naciśniętej - NO ( Normally Open)
Występują dwa typy włączników STOP :
- Typ I ; styki 1<->3 NC , 2 <->4 NO
- Typ II ; Styki 1 <->4 NC, 2 <-> 3 NO
Również nie wchodząc w szczegóły Typ I występuje w okresie od początku produkcji do 19.01.2003, zaś typ II od 20.01.2003 do końca produkcji modelu 450.
Dla wszystkich, którzy będą kiedykolwiek korzystali z tych informacji. Podane daty są datami PRODUKCJI, samochody pochodzące z Niemiec mają w dowodzie datę pierwszej rejestracji a nie produkcji. Różnica bywa bardzo duża. Mój Smark wyprodukowany został 18.05.2001 a data pierwszej rejestracji to to 10.05.2003 !!!!!!
Życzę sukcesów w dobieraniu wersji włącznika do samochodu bądź odwrotnie
Z Twojego opisu można wywnioskować, że Smarty przedliftowe na ZEE i poliftowe na SAM mają inne wyłączniki.Jeżeli ze stykami wyłącznika jest tak jak piszesz to mając niewłaściwy dla swojego Smarta wyłącznik można sprawę rozwiązać zamieniając miejscami przewody w kostce wyłącznika.W Twoim opisie widzę pewną nieścisłość,piszesz że w przypadku Twojego Smarta obwód pierwszy jest na stykach 1 i 4 a drugi na 2 i 3 ,a Smart z tego co widzę w stopce jest z 2001r, a w następnym wątku piszesz że taka kombinacja połączeń ( typ II) jest w Smartach od 20.01.2003 roku.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.12.2023, 21:52 przez chris2.)
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 28.12.2023, 22:11
(28.12.2023, 21:42)chris2 napisał(a): Z Twojego opisu można wywnioskować, że Smarty przedliftowe na ZEE i poliftowe na SAM mają inne wyłączniki.Jeżeli ze stykami wyłącznika jest tak jak piszesz to mając niewłaściwy dla swojego Smarta wyłącznik można sprawę rozwiązać zamieniając miejscami przewody w kostce wyłącznika.W Twoim opisie widzę pewną nieścisłość,piszesz że w przypadku Twojego Smarta obwód pierwszy jest na stykach 1 i 4 a drugi na 2 i 3 ,a Smart z tego co widzę w stopce jest z 2001r, a w następnym wątku piszesz że taka kombinacja połączeń ( typ II) jest w Smartach od 20.01.2003 roku.
chris2,
wykazałeś się czujnością, masz w pełni rację.
Pisząc pierwszego posta na ten temat, źle dobrałem schemat do swojego Smarka.
Przy siedmiu wersjach schematów, powiem szczerze nie jest trudno się zamotać.
W dalszym ciągu nie do końca jestem przekonany, że w którymś momencie nie dałem ciała.
Co do przepięcia pinów, w pełni się zgadzam, przełączając odpowiednio można dostosować włącznik do samochodu lub odwrotnie.
Stopy świecą ciągle z powodu tego że są na stykach NC. W zasadzie zarówno Prorok.v9 i smarkacz mogą zrobić bardzo proste ćwiczenie.
Moim zdaniem ich włącznik działa odwrotnie, czyli światła świecą kiedy pedał nie jest wciśnięty i wtedy można załączyć bieg.
Kiedy wcisną pedał hamulca światła powinny zgasnąć, zaś bieg nie powinien się dać załączyć.
Zamiana któryś pinów miejscami, powinna załatwić sprawę. Muszę jeszcze raz obejrzeć schematy i sprawdzić, czy niezależnie od wersji kolory są takie same. Postaram się to jutro ogarnąć. Na dzisiaj fajrant.
Login
Liczba postów: 99
Dołączył: Oct, 2020
Reputacja:
5
Imię: Maciej
Skąd: Polska
smart forfour 1.5 Brabus
smart fortwo 450 0,6, pulse
Czyli te nieoficjalne nazewnictwo mark 1-7 ma sens. 450.418 to limitowany Crossblade. 2003 rok to zmiana nazewnictwa z City-Coupe na ForTwo i oficjalnie druga generacja.
Kanapa
Liczba postów: 6.129
Dołączył: Jun, 2009
Reputacja:
136
Imię: Mariusz K.
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Gdańsk
smart fortwo 451 mhd, 2012
smart forfour 1.5 Brabus, 2005
Angole mają swoją historię a Niemcy swoją.
Modele na Uk były trochę inne więc nie do końca gra to z Europą i resztą świat
Użyj tłumacza - tu chyba jest najlepiej opisana historia zmian
http://smart-club.de/static/smart-infos/...index.html
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 29.12.2023, 00:00 przez Kanapa.)
|