Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster
#18
 smart452 
Nie miał to być wątek dyskusyjny, no ale jak tak już się stało, to trzeba sprawę wyjaśnić do końca.

Obowiązującym w EU regulaminem, wiec nie ma znaczenia czy Polska, Niemcy czy inny członkowski kraj, jest regulamin ECE R-48. A w nim najistotniejsze dla naszego problemu są punkty
6.2.6.1, 6.2.6.2 i 6.2.9, których tekst załączyłem na końcu tego postu.

Zgodnie z tym regulaminem Pkt. 6.2.6.2.1, każdy samochód, który nie spełnia wymogów odchylenia pionowego Pkt. 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 powinien posiadać automatyczny korektor ustawienia świateł przednich.

W Pkt. 6.2.6.2.2 regulamin dopuszcza korektory manualne sterowane z miejsca kierowcy, znane nam z wielu samochodów.

Lampy ksenonowe emitują strumień świetlny > 2.000 lumenów dlatego dotyczy ich jeszcze Pkt. 6.2.9, który mówi że takie źródła światła muszą posiadać instalację oczyszczającą je. Równocześnie uchyla się stosowanie pkt. 6.2.6.2.2, który dopuszczał korektor ręczny.
Nie ma więc słowa ot tym, że automatyczny korektor jest niezbędny przy takim źródle światła tylko, że nie dopuszcza się ręcznych korektorów, jeżeli takowe są wymagane.

Smart roadster spełnia wymogi odchylenia pionowego (pkt. 6.2.6.1) bez korektora, więc ma homologację bez względu na wartość strumienia źródła światła, mimo braku korektora(i nie jest wyjątkiem).

pozdrawiam
smart452


Wyciąg z Regulaminu ECE R-48

6.2.6.1. Odchylenie pionowe

6.2.6.1.1. Początkową wartość odchylenia w dół granicy światła i cienia wiązki świateł mijania, ustaloną
dla pojazdu nieobciążonego z jedną osobą na fotelu kierowcy, określa producent pojazdu
z dokładnością do 0,1 %. Tak określona nominalna wartość odchylenia musi być zaznaczona
w łatwo czytelny i nieusuwalny sposób na każdym pojeździe, w pobliżu każdego ze świateł
przednich lub tabliczki producenta, za pomocą symbolu przedstawionego w załączniku 7.
Wyżej wymienioną wartość odchylenia w dół określa się zgodnie z pkt 6.2.6.1.2.

6.2.6.1.2. W zależności od wysokości w metrach (h) dolnej krawędzi powierzchni widocznej w kierunku
osi odniesienia, w odniesieniu do zamontowanych świateł mijania, mierzonej dla pojazdu nieobciążonego, odchylenie pionowe granicy światła i cienia wiązki świateł mijania musi, w zakresie wszystkich warunków statycznych zawartych w załączniku 5, zawierać się w następujących wartościach granicznych, a ustawienie początkowe musi mieć wartość podaną poniżej:
h < 0,8
wartości graniczne: od ? 0,5 % do ? 2,5 %
ustawienie początkowe: od ? 1,0 % do ? 1,5 %
0,8 ? h ? 1,0
wartości graniczne: od ? 0,5 % do ? 2,5 %
ustawienie początkowe: od ? 1,0 % do ? 1,5 %
lub, według uznania producenta pojazdu,
wartości graniczne: od ? 1,0 % do ? 3,0 %
ustawienie początkowe: od ? 1,5 % do ? 2,0 %
W tym przypadku wniosek o udzielenie homologacji typu pojazdu powinien zawierać informację, którą alternatywę należy przyjąć.
h > 1,0
wartości graniczne: od ? 1,0 % do ? 3,0 %
ustawienie początkowe: od ? 1,5 % do ? 2,0 %
Powyższe wartości graniczne i wartości ustawienia początkowego przedstawione są łącznie na
diagramie poniżej.
Dla pojazdów kategorii N3G (terenowych), gdzie wysokość położenia świateł przednich przek-
racza 1 200 mm, wartości graniczne odchylenia pionowego granicy światła i cienia wynoszą
od ? 1,5 % do ? 3,5 %.
Wartość ustawienia początkowego zawiera się w przedziale od ? 2%do ? 2,5 %.

6.2.6.2. Korektor ustawienia świateł przednich

6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny
jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.

6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły, pod warunkiem, że mają one ustalone położenie przywracające odchylenie początkowe określone
w pkt 6.2.6.1.1 przy użyciu zwykłej śruby regulacyjnej lub w inny zbliżony sposób.
Ręczny korektor ustawienia świateł musi być obsługiwany z fotela kierowcy.
Urządzenia regulowane w sposób ciągły muszą posiadać skalę wskazującą takie warunki
obciążenia, które wymagają korekty ustawienia świateł mijania.
Liczba możliwych ustawień dla urządzeń regulowanych w sposób nieciągły musi zapewniać
zgodność z zakresem wartości przewidzianych w pkt 6.2.6.1.2 dla wszystkich warunków
obciążenia określonych w załączniku 5.
Ponadto dla takich urządzeń warunki obciążenia z załącznika 5 wymagające ustawienia
świateł mijania muszą być jednoznacznie oznaczone w pobliżu regulatora sterującego korektorem (patrz: załącznik 8).

6.2.9. Inne wymagania
(...)
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2.000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45. Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.
 Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
[452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster - przez Sławek - 09.06.2011, 08:23
RE: [452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster - przez PKO - 09.06.2011, 21:32
RE: [452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster - przez Sławek - 10.06.2011, 08:14
RE: [452] Bi-xenon, Bi-halogen, roadster - przez - 14.06.2011, 18:29

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [452] nowa mapa silnika 82 KM -> 100 KM+ PKO 47 25.697 21.09.2023, 14:44
Ostatni post: raffa
  [452] Zwiększenie mocy z 61 na 82 kuce? modusoperandi 11 8.050 18.07.2018, 23:13
Ostatni post: All-capone
  452 gantza Gantz 3 3.002 02.08.2015, 22:28
Ostatni post: krzyss
  [452] [452] Kierownica od modelu 451 w roadsterze Gantz 10 6.132 29.06.2015, 20:02
Ostatni post: filiproll
  Bi-Xenon Hella do Roadstera Vahanara 2 2.580 17.06.2015, 16:11
Ostatni post: Vahanara
  [452] Nowe koła w roadsterze :-) krzyss 21 10.301 16.03.2015, 12:26
Ostatni post: modusoperandi
  [452] Sprężyny EIBACH Pro-Kit MCC Smart Roadster - obniżanie zawieszenia matijas 10 5.473 24.02.2015, 11:43
Ostatni post: sancruz3
  [452] [452] Tarcze hamulcowe . Które wybrać ? zlomek433 10 6.729 10.12.2014, 13:52
Ostatni post: damiano.o
  [452] 452 - pokrowce? adams 5 3.868 25.04.2014, 10:19
Ostatni post: adams
  [452] Tuning by UK Kanapa 0 4.041 01.11.2012, 17:00
Ostatni post: Kanapa



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu