Czytałem wszystkie posty nt. oleju i wreszcie postanowiłem się odezwać bo mnie djabli biorą jak czytam te różne zdania nt. czy mineralny, czy półsyntetyk czy też "o matko !!" syntetyczny !!! Zasada jest tak prosta że az dziwne że wszyscy jej nie znają i nie stosują ( UWAGA PROSZĘ SIĘ SKUPIĆ). Producent silnika podaje MINIMALNE wymaganie co do oleju. Tzn. że ZAWSZE można zastosować olej lepszy niż wymagania producenta. Im silnik bardziej zużyty lub gorszej konstrukcji to powinien mieć lepszy olej. Pierwsza część symbolu oleju mówi jak olej będzie się zachowywał w niskich temp. Np olei "0" bedzie w temp. - 20 mniej gęsty od oleju 5 lub 10(łatwiejszy rozruch). Analogicznie druga cyfra mówi nam jak olej się zachowuję w wys. temp. np. olej "40" w temp 180 st. będzie bardziej lepki niż 35 lub 30 (lepsze smarowanie i chłodzenie rozgrzanego silnika). Reasumując jeśli stać Cię na syntetyk 0W40 to lej taki olej, zmieniaj go co 30 tys. km. i niczym się nie przejmuj. Natomiast jeśli masz ochote na zmianę oleju co 15 tys. km. to lej półsyntetyk bo sytetyka to trochę szkoda.Może to zostać uznane za krypto reklamę, ale od czasu jak pojawił się na polskim rynku olej Mobil One i ja zaczołem go stosować NIGDY nie miałem z silnikiem ŻADNYCH problemów. Wszystkie przy sprzedawaniu wyglądały i pracowały JAK NOWE. Pozdro Lolek. (33 lata "za kółkiem" i 1500 tys km przejechanych "różnymi" sprzętami i po "różnych" drogach).
Lolek - motoparalotniarz