"zdławiony" jest mały obieg (pompa wodna - blok i głowica silnika - termostat - nagrzewnica ) po otwarciu termostatu duży obieg (pompa wodna - blok i głowica silnika - termostat - chłodnica w którym przekroje przewodów pozostają nadal o średnicy 22 mm). Zakładam, że pompa na dużym obiegu przetłoczy tę samą ilość cieczy chłodzącej w jednostce czasu jak z oryginalnym termostatem. Na małym obiegu pompa przy "zdławieniu" przekroju przetłoczy w jednostce czasu mniejszą ilość cieczy chłodzącej dlatego szybciej silnik osiągnie temperaturę. Chłodnica i wentylator nadal będą pracować w ten sam sposób jak z termostatem diesla bo wydatek pompy wodnej i przekroje przewodów na dużym obiegu nie zostały zmienione. Ja zauważyłem, że nawet latem w korkach bardzo rzadko włączał się podczas upałów wentylator chłodnicy w CDI, częściej włączał się wentylator intercolera.
życie jest piękne