Sprawa nie jest tak prosta i są co najmniej cztery czynniki utrudniające realny pomiar różnicy między prędkościomierzem, a GPS:
1. zawyżanie wskazań prędkościomierza
2. zmiana średnicy koła przy felgach/oponach innych niż oryginalne
3. stan ogumienia
4. dokładność wskazań "strzałki"
1. sprawa dość oczywista i różna dla różnych modeli, a nawet dla różnych egzemplarzy
2. przy zmianie średnicy felgi sugerowane są niższe lub wyższe profile opon, ale nigdy nie jest to idealnie to samo, co dla felgi i opony fabrycznej (są tabele pokazujące, jaka jest różnica w % dla odpowiedników - zwykle to się waha od -2% do +2% w stosunku do oryginału)
3. nowa opona zimowa może mieć bieżnik nawet 8-10 mm wysokości, podczas gdy letnia na granicy używalności ma nawet 2 mm; ta różnica dla koła 15" wynosi ok. 2,5% obwodu koła, zatem na każdym kilometrze będzie różnica o ok. 25 metrów, a na 10 000 km to już jest 250 km (!)
4. dokładność wskazań strzałki najlepiej pokazuje podłączenie komputera do OBD2 - u mnie jest różnica ok. 2-3 km/h, a GPS pokazuje różnicę ok. 5-7 km/h - zależnie od prędkości (oczywiście zawsze mniej)
Licznik kilometrów bazuje na obrotach koła, więc najmniej przejechanej drogi pokazuje na zamienniku opony (dającym większą średnicę), która dodatkowo jest nowa (zwłaszcza zimowa albo całoroczna). Ja tak miałem i porównywałem to na tej samej trasie z innym smartem - u mnie pokazywało, że na trasie 300 km przejechałem o 12 km mniej