zmobilizowany przez Kmodzele, bo marzyłem o tym już dawno, też zainstalowałem u siebie magiczne łopatki zwane skrzydełkami. temat zgłębiałem dość długo, ponieważ oczywiście w SC nikt nic nie wiedział, poza tym, że muszę kupić nową kierownicę oraz, potrzebują kody z fabryki aktywujące kierownicę. Bo badaniach internetowych i pytaniach za gramanicą, tam jest zaskakująco dużo miłych ludzi, wiem już co następuje:
modele do Mk6 czyli do 2002 (po ludzku benzyna 599cm a cdi przed 2gen czyli bez ESP) nie trzeba kodów, potrzebna jest magiczna skrzynka znana jako PCB (paddleshift control box). Od 2003 nie trzeba żadnych kabli skrzynek ani nic takiego (tylko kierownica), ale za to pozostaje tylko serwis i fabryczny kod aktywujący.
Opiszę kwestię od mk1-6 bo można to zrobić samemu:
1. potrzebna kierownica (org ze skrzydełkami) lub samoróba (temat rzeka...), ja kupiłem na allegro 299pln goła
2. PCB + okablowanie, na ogół w zestawie, zakup smart-parts-direct.com, około 660pln z wysyłą. Dzieki Denis za pomoc, nie tylko bardzo szybko zorganizował wysyłkę,a le pomagał mailowo,smsowo czy tel przez cały montaż, zawsze odpowiadał na dziwne pytania, rozrysował schemat podłączenia kiery, ogólnie bardzo fajny i uczynny człowiek!
3. robocizna, za mnie zrobił to warsztat (brak czasu) można samemu około 2-3h, trzeba rozebrać środek, wyjąć fotele, żeby dostać sie pod lewarek zmiany biegów i mieć pięciokątne torxy. Samo podłączenie banalne. Wpina sie w kostki i trwa 10sekund, dwa kable prowadzimy do kolumny kierowniczej i podpinamy pod przewód klaksonu zanim jeszcze wchodzi w tzw taśmę. Cała sztuka polega na tym, że w kierownicy są rezystory o różnych wartościach podono shift down 900ohm, shift up 1600ohm, klakson 0 Ohm, box odczytując te wartości wie co robić. Nie pytajcie dokładnie jak, nie jestem elektronikiem, tak mi tłumaczono
. Układ jest plug'n'play żadnych kodów ani nic takiego. Są dwie ważne rzeczy:
a) podczas montażu nie bawić sie zapłonem bo wyskoczy błąd poduszki (SC wita...) oraz
b) pech który mnie spotkał
, PCB są org produktem Brabus ( więc śmiało mogę logo brabus na klapke kleić!), ale oficjalnie nie są już dostępne w serwisach, z tego co wiem, więc jeśli jakiś problem musicie rozmawiać ze sprzedawcą. U mnie okazało sie, że boxik zmienia biegi w dół przy 170 Ohm góra 550 Ohm, więc wartości z kierownicy nie powodowały żadnej akcji
. Znalezienie tego problemu chwilę trwało, jak się łatwo domysleć..... Ze względu na koszty przesyłki ( Denisowi, który montował takich boxów kilkanaście zdarzylo się to 2 raz, to jest pech), doradził abym zmienił rezystory w kierownicy na wartości konkretne dla tego boxa. Brzmi łatwo, ale takie nie jest. Na szczęscie znajomy elektronik to załatwił (podobno są równolegle z jakimś centralnym rezystorem i trzeba to dobrze policzyć, samo wstawienie rezystorów o takich wartościach spowoduje jeszcze wiekszy chaos). Po tym wszystkim w końcu działa i jest EXTRA!
Troche long, ale może komuś się przydadzą takie info....
Jest też wersja bardzo econ! Aktualną kierownicę przerabia się tak, że lewy klakson bieg dól, prawy bieg góra, dół klaksonu trąbi... opisy są w sieci, ew. guziczki w ramionach kierownicy, rezystorki schowane pod poduszką i też działa. Dla każdego coś miłego