Dla zainteresowanych polecamy artykuł Bogusława Korzeniowskiego - link
"Przemieszczanie się w aglomeracjach miejskich to duże wyzwanie. Wąskie drogi, zakorkowane ulice i utrudnienia parkowania sprawiają, iż dla zwiedzających miasto turystów i często przemieszczających się mieszkańców, idealnym rozwiązaniem są rowery, motorowery, albo… SMART-y
Taką propozycję zaoferował koncern Daimler, a wprowadzony w roku 2009 system car2go działa już w 23 miastach i obejmuje blisko 10 000 smartów (modele mają charakterystyczną, jednakową na całym świecie, szatę graficzną). Na początku lutego zakomunikowano, iż system zostanie uruchomiony w Warszawie.
Jak działa ten system?
Projekt car2go zakłada udostępnienie na terenie miasta ogólnie dostępnej floty samochodów Smart, które mogą być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi okres, oraz – po zakończeniu użytkowania - pozostawiane na dowolnym miejscu parkingowym w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w wynajmowaniu pojazdów, jest przystąpienie do systemu car2go, jednorazowa rejestracja i wpłata 19 Euro (kwota zostaje wykorzystana w czasie późniejszego wynajmu). Po rejestracji klient otrzymuje elektroniczny chip (możemy go dołączyć np. do jego prawa jazdy, legitymacji itp ) i gdy „znajdzie wolnego smarta”, przytrzymuje chipa na wysokości czytnika umieszczonego za szybą auta, co pozwala na identyfikację użytkownika. Po pozytywnym sprawdzeniu przez centralę tożsamości osoby, następuje otwarcie pojazdu. Pożyczający otwiera wówczas pojazd, wsiada do niego wyciąga kluczyk schowany w schowku na rękawiczki i wprowadza swój indywidualny numer PIN aby odblokować immobiliser. Po przekręceniu kluczyka uruchamia silnik i może spokojnie jechać. Okres używania nie jest niczym ograniczony, a wynajem odbywa się spontanicznie w chwili gdy potrzebujemy środka transportu (np. w trakcie robienia zakupów, nagłej konieczności wyjazdu do innego punktu miasta, na dworzec itp.). Zakończenie użytkowania odbywa się po odłożeniu kluczyka do schowka wpisaniu dyspozycji o zakończeniu użytkowania (można bowiem pozostawić pojazd do dalszej eksploatacji) i zamknięciu, poprzez dotknięcie swym chipem czytnika na szybie przedniej.
Ile to kosztuje?
Projekt car2go jest także interesujący ze względu na przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty (podobnie jak w telefonach komórkowych). Naliczanie rozpoczyna się w chwili uruchomienia silnika, a kończy po zamknięciu drzwi pojazdu (chyba, że pozostaje on do naszej dyspozycji i „czeka na nas”, wtedy obliczany jest wynajem wg. innej taryfy). Przykładowo w Berlinie klient korzysta z usługi car2go za 29 Eurocentów za minutę, a w opłatę wliczone są wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenia i podatki (do pojazdu przypisana jest karta paliwowa). pojazdów. Klient płaci za faktyczne korzystanie z auta w formie miesięcznego rachunku. Zarejestrowanie do systemu jest związane z wpłatą 19 Euro. W ramach tego otrzymujemy 30 darmowych minut do wykorzystania w ciągu 2 miesięcy. Pierwsze skorzystanie z samochodu uruchamia system darmowych minut.
Prezentujący 3-go lutego zapowiedź rozszerzenia działalności systemu car3go o Warszawę Thomas Berrmann, w prywatnej rozmowie zdradził, iż „Projekt Warszawa” to początek ekspansji do Polski. Zamierzeniem firmy jest stworzenie floty modeli w Warszawie, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu
Bogusław Korzeniowski"
źródło: http://furora.tv/