Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[450][451][452][454] Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[450][451][452][454] Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż
#1
 Gantz 
Dzięki ogrzewaniu niezależnemu nawet w mroźny poranek we wnętrzu naszego auta może być przyjemnie ciepło
Kierowcy parkujący pod chmurką wiedzą o tym dobrze: w mroźny zimowy poranek auto szykuje nam bardzo chłodne powitanie. Jednak jechać trzeba. Otwieramy więc drzwi i duża porcja śniegu w mgnieniu oka ląduje na fotelu. Pozostaje zmieść go, wydobyć ze schowka skrobaczkę i rozpocząć mozolne czyszczenie szyb. Już po kilku chwilach grabieją palce, a nastrój kierowcy upodabnia się szybko do warunków pogodowych.
A przecież może to wyglądać inaczej! Wstajemy z łóżka i jeszcze przed wejściem pod prysznic naciskamy przycisk na pilocie przymocowanym do kluczyków. Kiedy zjemy śniadanie, schodzimy do samochodu, zdejmujemy płaszcz, wsiadamy i ruszamy! Auto jest już dobrze nagrzane, więc szyby nie są oszronione, a po otwarciu drzwi na fotel nie leci śnieg. Wszystko to zasługa ogrzewania postojowego - urządzenia zarezerwowanego niegdyś dla luksusowych limuzyn, a dziś trafiającego również pod maski samochodów miejskich.
Najprostsze i najtańsze ogrzewacze podnoszą temperaturę tylko w kabinie auta, natomiast droższe i bardziej skomplikowane systemy podgrzewają płyn w układzie chłodzenia, a w konsekwencji również wnętrze pojazdu.
W pierwszym przypadku zassane z zewnątrz powietrze zostaje ogrzane, a następnie przez specjalne kanały wtłoczone do kabiny. Montaż takiego podgrzewacza jest zwykle dość prosty i niezbyt drogi, ale tego typu urządzenia są niestety stosunkowo ciężkie i zajmują dużo miejsca - z tego powodu nie nadają się raczej do małych aut osobowych.
W praktyce bardziej funkcjonalne okazują się systemy podnoszące temperaturę w układzie chłodzenia. Ich serce to specjalny palnik, który niezależnie od silnika ogrzewa płyn chłodzący. Dzięki temu nawet podczas dużych mrozów jednostka napędowa startuje "na ciepło", w konsekwencji czego mniej się zużywa i nie emituje tylu szkodliwych gazów. Co nie mniej ważne, przyjemne ciepło panuje również w kabinie, ponieważ podgrzane powietrze trafia do wnętrza przez dysze nawiewów.
Układy ogrzewania postojowego uruchamia się na kilka sposobów: włącznikiem czasowym (który nastawiamy na określoną godzinę przed opuszczeniem auta), pilotem radiowym (są modele mające zasięg kilkuset metrów) lub za pomocą telefonu komórkowego (wysyłając wiadomość tekstową, odbieraną przez wbudowany w ogrzewacz moduł sterujący wyposażony w kartę SIM). Oczywiście, im większa wygoda, tym wyższa cena.
Zasilane benzyną lub olejem napędowym ogrzewacze kabiny świetnie sprawdzają się w kamperach i samochodach ciężarowych. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak ogrzewanie niezależne, którego główny element stanowi palnik podgrzewający za pośrednictwem wymiennika ciepła płyn w układzie chłodzenia. Ciepło trafia też do wnętrza samochodu dzięki fabrycznej nagrzewnicy. Tzw. inteligentne? układy grzewcze (np. Webasto Thermo Top, Eberspächer Hydronic 4) wyposaża się w czujnik mierzący temperaturę w kabinie, dzięki któremu system oblicza, jak długo będzie musiał pracować, by osiągnęła ona pożądany poziom.
Ile kosztuje wygoda?
Podstawowy zestaw ogrzewania niezależnego (z zegarem) w niewielkim aucie kosztuje min. 4 tys. zł (materiały i robocizna). Zestaw sterowany pilotem będzie o ok. 1 tys. zł droższy. W przypadku dużego samochodu trzeba będzie zapłacić o 1,5-2 tys. zł więcej. Znacznie tańsze są ogrzewania elektryczne. Już za ok. 1 tys. zł możemy mieć grzałkę ogrzewającą silnik, a za podgrzewacz wnętrza dopłacimy 600-700 zł.

Montaż webasto krok po kroku
1. W Smarcie centralkę sterującą ogrzewaniem najwygodniej umieścić w przedniej części kabiny, w pobliżu nóg pasażera - Zdjęcie nr 1
2. Antenę układu zdalnego sterowania systemem ogrzewczym przykleja się do przedniej szyby
w jej dolnej części - Zdjęcie nr 2
3. Czujnik temperatury w kabinie (występuje tylko w bardziej rozbudowanych układach) montuje się pod deską rozdzielczą - Zdjęcie nr 3
4. Po wyjęciu z pudełka, a przed instalacją w samochodzie, odbywa się wstępny montaż agregatu grzewczego - Zdjęcie nr 4
5. Przy użyciu elementów pomocniczych (wsporniki itp.) mocuje się zasadnicze elementy ogrzewacza do podwozia - Zdjęcie nr 5
6. Dodatkowe przewody wodne muszą połączyć agregat grzewczy z układem chłodzenia silnika - Zdjęcie nr 6
7. Do podłogi samochodu w okolicach zbiornika paliwa przytwierdza się pompkę zasilającą ogrzewacz - Zdjęcie nr 7
8. Po zamontowaniu elementów mechanicznych czas na "elektrykę": układ czerpie przecież prąd z akumulatora - Zdjęcie nr 8
9. Po montażu sprawdza się działanie systemu przy użyciu komputera i programuje piloty zdalnego uruchamiania - Zdjęcie nr 9
10. Na koniec w widocznym miejscu przykleja się dostarczoną przez wytwórcę tabliczkę znamionową - Zdjęcie nr 10

Źródło: Auto-Świat Autor Tekstu: rrybicki


Załączone pliki Miniatury
                                           
życie jest po to, żeby spełniać swoje marzenia
 Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Eberspächer/Webasto - ogrzewanie postojowe przegląd/montaż - przez Paweł - 09.02.2010, 09:09
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 10.10.2010, 08:45
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 10.10.2010, 09:36
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Kasia i Przemo - 11.07.2011, 21:35
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Piotrek - 11.07.2011, 22:04
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Marcin - 03.11.2011, 15:00
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Grzesiek - 04.11.2011, 21:16
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Kanapa - 04.11.2011, 22:36
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Marcin - 05.11.2011, 07:20
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Marcin - 05.11.2011, 09:39
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Darecki - 05.11.2011, 14:17
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Mariusz Sekuna - 05.11.2011, 14:39
RE: Webasto w smarcie - przez chris2 - 04.10.2015, 06:37
RE: Webasto w smarcie - przez LAZY. - 04.10.2015, 21:42
RE: Webasto w smarcie - przez chris2 - 05.10.2015, 06:32
RE: Webasto w smarcie - przez shagger - 01.12.2015, 00:34
RE: Webasto w smarcie - przez Sołtys - 01.12.2015, 07:55
RE: Webasto w smarcie - przez shagger - 01.12.2015, 09:59
RE: Webasto w smarcie - przez Sołtys - 01.12.2015, 11:36
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 09.02.2010, 09:13
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 09.02.2010, 14:44
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Ludwik - 09.02.2010, 14:59
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Kanapa - 09.02.2010, 18:28
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Waldek - 09.02.2010, 21:29
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 09.02.2010, 21:47
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Maciej - 09.02.2010, 22:35
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Waldek - 10.02.2010, 18:58
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Waldek - 10.02.2010, 20:14
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez dr-big - 13.02.2010, 12:56
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Robert - 13.02.2010, 13:47
Odpowiedź: Webasto w smarcie - przez Paweł - 13.02.2010, 15:18

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [450] 450 CDi Ogrzewanie elektryczne plesniak 29 26.164 30.01.2022, 22:21
Ostatni post: maciekpkow
  [Brabus] Przegląd po 10 tys. plesniak 2 2.017 22.02.2018, 06:56
Ostatni post: damiano.o
  Ogrzewanie kierownicy PatiEK 6 4.069 12.01.2017, 12:04
Ostatni post: Marek
  450 Kasowanie kluczyka przeglądu z konsoli, przegląd madzialena 14 11.809 08.12.2016, 22:09
Ostatni post: psuwacz
  Montaż uniwersalnego pilota bramy w Smarcie Gizbern 4 3.572 07.02.2016, 22:05
Ostatni post: jakubo
  mONTAŻ JBL SM 8 Redoctober 3 2.826 23.05.2015, 10:31
Ostatni post: Redoctober



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu