Witam, oddałem do mechanika mojego smarta na wymianę skrzyni biegów, wszystko jest dobrze ustawione a mimo to skrzynia odrzuca próby adaptacji, trzy różne komputery były testowane i nawet na oryginalnym - Star Diagnoza, adaptacja nie chciała się zrobić, poproszę porady co możemy zrobić dalej, w załączniku dodałem zdjęcie do czego się zastosowaliśmy podczas ustawiania skrzyni biegów. Pacjent to Smart 454 1.3 2004r
Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!
[454] Błąd adaptacji skrzyni biegów
Ocena wątku:
Tryby wyświetlania wątku
[454] Błąd adaptacji skrzyni biegów
|
Wymieniłeś samo sprzęgło czy skrzynię ze sprzęgłem?
Forfour 2005r i 451 LET, ex 450 0,6/454 1,5
Ktoś musi tu być marudą więc obowiązuje http://smartklub.pl/t-regulamin-portalu-...4#pid58904
Kolego, robiłem z tego doktorat...
Warunkiem koniecznym aby skrzynia biegów poprawnie się adaptowała jest poprawne działanie siłownika sprzęgła i nastawnika biegów. Sama skrzynia wydaje się być pancerna, tam niemal nie ma się co zepsuć. Wysprzęglik i nastawnik to co innego. Wysprzprzęglik jest siłownikiem napędzanym silnikiem elektrycznym na którym zamontowany jest enkoder zliczający obroty silnika. Ten silnik napędza tłoczysko za pomocą zębatki o skośnych zębach. Na wale silnika jest ona stalowa, ale współpracuje z plastikowymi zębami z drugiej strony. Problem może być typowo mechaniczny - np. wyłamane zęby, wyrobione łożyskowanie silnika, albo elektryczny - niesprawny silnik albo enkoder. Enkoder to pierścień magnetyczny na wale silnika, na którym jest określona ilość biegunów magnetycznych. Ich przemieszczenie śledzą malutkie halotrony. O ile halotrony są trwałe, to niestety te magnetyczne pierścienie pękają. Pojawia się wtedy 'dodatkowa' para biegunów w miejscu pęknięcia i wszystko bierze w łeb, bo na określoną ilość impulsów sterownik obraca silnikiem o nieprawidłowy kąt... Podobnie z nastawnikiem biegów - składa się z dwóch silników i enkoderów, mechanicznie niemal niezniszczalny, ale także pękają pierścienie przez co biegi mogą być nastawione błędnie. I wreszcie w skrzyni jest jeszcze czujnik kąta obrotu wałków nastawczych, którymi poruszają silniki nastawnika. O ile się dobrze orientuję ten właśnie czujnik gra kluczową rolę w procesie adaptacji. Czujnik składa się z dwóch potencjometrów, po odczycie rezystancji sterownik skrzyni określa kąt pod którym znajduje się dany wałek. I teraz jeśli podczas adaptacji po obrocie wałka nastawczego o określoną ilość impulsów z enkodera kąt (rezystancja) jest niewłaściwy, to adaptacja melduje niepowodzenie w zasadzie bez żadnych dalszych komunikatów. Diagnostyka polega na wymontowaniu czujnika i przemierzeniu czy obie linie rezystancyjne mają przejście i czy opór zmienia się w sposób ciągły i proporcjonalny do kąta obrotu. Generalnie trochę zabawy. Te czujniki uszkadzają się - pęka płytka laminatu na której naniesione są ścieżki. Mnie się udało mój czujnik naprawić, ale to zabawa dla majsterkowicza. Jak z tego wybrnąć? Jeśli wysprzęglik i nastawnik są sprawne i tylko czujnik blokuje adaptację, to można pożyczyć od kogoś zaprzyjaźnionego sprawny czujnik i za jego pomocą wykonać adaptację. Przy demontażu i montażu czujnika w jednym i drugim aucie dobrze jest odpiąć aku, bo nie mam pewności czy obecność czujnika nie jest monitorowana przez sterownik i po wykryciu jego braku nie będzie wymagał adaptacji skrzyni, co podważałoby sens całej operacji... Niestety nowy czujnik jest już chyba niedostępny a jeśli nawet się go znajdzie to będzie kosztował furmankę pieniędzy... powodzenia M.
Najgorsze jest to że StarDiagnose nie weryfikuje takich błędów i naprawdę trzeba się doktoryzować.
Znamy kilka przypadkow że zdesperowani właściciel przerobili sobie auta na manualne. Tak z ciekawości - czesci ze fortwo 451 nie będą pasować? W sumie skrzynia jest praktycznie ta sama.
Forfour 2005r i 451 LET, ex 450 0,6/454 1,5
Ktoś musi tu być marudą więc obowiązuje http://smartklub.pl/t-regulamin-portalu-...4#pid58904 |
« Starszy wątek | Nowszy wątek »
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości