raffa
Liczba postów: 1.597
Dołączył: Oct, 2018
Reputacja:
59
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Siemianowice Śląskie #nodiesel
smart fortwo 450 cabrio 0,7, passion, 2003
smart roadster coupé Brabus, 2006
(21.06.2022, 12:18)Kanapa napisał(a): Były państwa w których 451 sprzedawano z bateriami.
Tak, oczywiście, były państwa, w których baterię kupowano na własność razem z samochodem. Między innymi Szwajcaria i USA. Oba poza UE. Nie twierdziłem, że nigdzie nie dało się kupić samochodu z baterią, co więcej wyraźnie napisałem, jak sprawa wyglądała w PL, DE i F. Swego czasu bardzo mocno interesowałem się używanym 451ED i przerabiałem ten temat. Z racji kompletnego zacofania Polaków w tej sprawie temat jednak osobiście odpuściłem. Jak było w innych krajach - nie wiem, dlatego napisałem tylko o 3 znanych mi i osobiście sprawdzonych przypadkach. Mniej więcej w tym samym momencie SC w Sosnowcu proponowało mi 453 z baterią w leasingu.
(21.06.2022, 16:08)MariuszB napisał(a): W DE, używane 451 i 453 są dostępne zarówno takie z umową na aku (przekazanie umowy nowemu właścicielowi) jak i te z wykupionym. Auto, które trafia na export musi mieć wykupiony, co jakby logiczne.
Logiczne jest co innego: będąc właścicielem samochodu bez baterii nie możesz jej odsprzedać. Nikt inny nie może więc jej od Ciebie kupić. Z informacji uzyskanych zarówno w polskiej, jak i niemieckiej centrali Mercedesa około 4 lat temu wynika, że nie było możliwości zakupu samej baterii do samochodu kupionego bez niej na rynku wtórnym zarówno od osoby prywatnej, jak i bezpośrednio z SC. Kiedyś natomiast rezydenci Niemiec mogli wyleasingować sobie baterię do zakupionego prywatnie na rynku wtórnym 451ED. Nie będąc rezydentem Niemiec nie było takiej możliwości. To samo tyczyło się 453. Takie same zasady obowiązują w Renault we Francji - leasing jest możliwy tylko dla rezydentów Republiki. Nie posiadając rezydencji podatkowej w którymś z tych państw można co najwyżej kupić sam samochód, bez baterii.
Świadczy to tylko o jednym - że stosowany model: sprzedaż samochodu + leasing baterii jest najbardziej opłacalny. I wbrew pozorom nie tylko dla firm, chociażby patrząc na ceny 'zakupu' baterii, które wywołały takie ożywienie. Dostępność baterii do poszczególnych modeli to już inna bajka. Ale jak wiadomo, baterie są naprawialne i regenerowalne, tak samo jak inne podzespoły. I o to właśnie chodzi - dystrybutor producenta samochodu zapewnia sprawną baterię za miesięczną ratę. Gdy jedna się popsuje, wysyła ją do regeneracji, a nam daje inną. Rozwiązany przy okazji jest problem recyclingu starych baterii w całości - trzeba zająć się tylko uszkodzonymi ogniwami.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22.06.2022, 01:41 przez raffa.)
MariuszB
Liczba postów: 1.123
Dołączył: Sep, 2008
Reputacja:
13
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Warszawa
smart brak
MariuszB 22.06.2022, 17:57
Może inaczje... Ktoś kto wszedł w posiadanie, np. 451 ED z aku na własność, jak mu padnie nośnik energii to jakie ma opcje:
- Zakup nowej baterii + zakodowanie jej w ASO (możliwe, sprawdzone). Cena nieakceptowalna.
- Regeneracja... i tu loteria. Rozrzut cenowy za tą usługę - ogromny. Może to kosztować 3 kpln a może i 20 kpln. Najgorsze, że typowy użytkownik ma ograniczone pole manewru w kwestii weryfikacji "przed".
F2 Passion Cabrio Jack Black (past) & IQ+1.4 D4D (past)
&
raffa
Liczba postów: 1.597
Dołączył: Oct, 2018
Reputacja:
59
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Siemianowice Śląskie #nodiesel
smart fortwo 450 cabrio 0,7, passion, 2003
smart roadster coupé Brabus, 2006
(22.06.2022, 17:57)MariuszB napisał(a): Może inaczje... Ktoś kto wszedł w posiadanie, np. 451 ED z aku na własność, jak mu padnie nośnik energii to jakie ma opcje:
- Zakup nowej baterii + zakodowanie jej w ASO (możliwe, sprawdzone). Cena nieakceptowalna.
- Regeneracja... i tu loteria. Rozrzut cenowy za tą usługę - ogromny. Może to kosztować 3 kpln a może i 20 kpln. Najgorsze, że typowy użytkownik ma ograniczone pole manewru w kwestii weryfikacji "przed".
Z większością się zgadzam. Jedyna rzecz, z którą się nie zgodzę to fakt, że jest możliwy zakup baterii do 451 ED. Nie są dostępne do kupienia w SC. Pytałem 4 lata temu, pytałem ok. 2 lat temu. Nie ma. Jedyne, które są idą na wymianę tych w leasingu. 4 lata temu ostatnia cena z cennika (bez rabatów) wynosiła 65 tys. netto.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22.06.2022, 20:43 przez raffa.)
MariuszB
Liczba postów: 1.123
Dołączył: Sep, 2008
Reputacja:
13
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Warszawa
smart brak
MariuszB 22.06.2022, 20:47
(22.06.2022, 19:56)raffa napisał(a): [...] baterie do 451 ED nie są dostępne do kupienia w SC. Pytałem 4 lata temu, pytałem ok. 2 lat temu. Nie ma.
Jakiś czas temu była propozycja kupna kilku sztuk 451 ED z firmy w DE. Bez baterii. Odpowiedź z SC była, że baterie są ale cena taka, żebym sobie dał spokój. Nawet nie dociekałem ile.
Aktualnie widzę, że jest w MB -teile. Cena? Hmm... chyba celowo taka aby nikomu nie przyszło na myśl aby ją kupić
Product no.: A7893407201 -> MB - Teile
F2 Passion Cabrio Jack Black (past) & IQ+1.4 D4D (past)
&
Kanapa
Liczba postów: 6.133
Dołączył: Jun, 2009
Reputacja:
136
Imię: Mariusz K.
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Gdańsk
smart fortwo 451 mhd, 2012
smart forfour 1.5 Brabus, 2005
Kilka ładnych lat temu była propozycja zakupu baterii w wersji pierwszej generacji do 451 bezpośrednio z fabryki.
Minimum zamówieniowe 3 sztuki o ile dobrze pamietam.
MB w Polsce skutecznie zniechęcało chętnych na zakup ED?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23.06.2022, 15:14 przez Kanapa.)
ŁYSY13
Liczba postów: 9.227
Dołączył: Aug, 2008
Reputacja:
197
Imię: Piotrek
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Warszawa Zacisze
smart fortwo 451 Brabus, BRABUS Xclusive, 2011
smart fortwo C453 turbo, BRABUS, 2017
ŁYSY13 451. Cabrio Vmx 200 km emeryt SAMOTNY WILK
Marek991
Liczba postów: 40
Dołączył: Nov, 2020
Reputacja:
1
Imię: Marek
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Katowice
smart fortwo C 453
Marek991 29.12.2022, 18:16
Po krótkiej analizie kupiłem we wrześniu używanego Smarta EQ coupé 2020 rok z przebiegiem 9500 km i na razie jestem bardzo zadowolony . Wcześniej mialem 453 coupé Edition#1 z 2015 roku 999 cm 71 KM, którego kiedyś tankowałem do pełna za ok 140 zł a po podwyżce cen paliwa już niestety koszt ten wzrósł do ok 240 zł. Stwierdziłem, że średnia w spalinowej benzynie 6,5-7 l / 100 km w mieście to zbyt wiele na miejskie auto.
Smart EQ jest używany jako drugi samochód i jeździmy nim głównie po mieście , parkingi za free, BUSpasy oczywiście tez , wszędzie można go zaparkować ( ale tego na tym forum nie muszę nikomu mówić .
Przejechaliśmy do teraz bezawaryjnie ok 2500 km ze średnim zużyciem 15 kW/h na 100 km . Poprzedni właściciel w przez 2 lata miał średnią z tych 9500 km- 16,1 kWh /100 km .
Opcje ładowania, zacznę od najdroższych ( ceny 12/2022):
-GreenWay -1,67 PLN za 1 kWh ( ze zniżką z EV Klub Polska Visa 1,17 PLN za 1 kWh ) czyli przy zużyciu 15 kWh / 100 km to koszt ok 17,50 zł
-opcja 2- na ładowarkach Taurona bez zniżki i bez abonamentu 1,21 PLN za 1 kWh koszt to około 18 zł za każde przejechanie 100 km co daje nam ok 2,8 litra /100 km .
-opcja 3 :Ładując w domu / garażu podziemnym z gniazdka kupując prąd w Tauronie po 0,54 PLN w taryfie G 11 przejazd 100 km kosztowałby mnie ok 8 zł czyli przeliczając ok 1,25 litra benzyny.
-opcja 4 ( ładując w nocnej taryfie G 12 lub G 12W ok 0,34 PLN /kWh koszt przejechania 100 km wynosiłby ok 5 zł
Fakt, auto nie było tanie , konfiguracja takiego nowego ( zależało mi na dobrym wyposażeniu )- Linia Pulse + Exclusive Pakiet , full LED, panorama , ładowarka 22 kW ,kamera itd wyszła mi w PL. dokładnie 123.451 PLN + rok czekania .
Używanego Smarta kupiliśmy oczywiście taniej i bez czekania . Teraz jeździmy całkowicie za free ładując go z paneli na dachu .
Fotowoltaika to oczywiście najlepsza opcja ale ładując się z gniazda w garażu nadal bardzo mało to kosztuje . Samochód posiada ładowarkę 22 kW i w niecałe 40 minut można go naładować od 10-80 %.
Obecnie mam Wallboxa ustawionego na 3,5 kW bo nie zależy mi na szybkim ładowaniu a do tego wolniejsze ładowanie oszczędza baterię . ( w słoneczne dni 100 % energii trafia z paneli fotowoltaicznych prosto do samochodu )
Zasięg :
Przy temp od +10 -25 stopni na jednym ładowaniu z wł. AC ( jeśli jest potrzebna) robię spokojnie ok 130-140 km ( po naładowaniu do 100 % komputer prognozuje ok 157 -168 km ale nie zdarzyło mi się nigdy aż tyle zrobić )
Przy temp od 0 do + 10 stopni realny zasięg to ok 100-105 km .
Przy temp. poniżej zera do minus 10 stopni zasięg spada do ok 85-90 km . Po ruszeniu i włączeniu ogrzewania zużycie chwilowo wzrasta i komputer pokazuje średnią od startu 20-22 kWh ale po chwili spada jak podgrzeje kabinę i baterię.
Fajną funkcją jest podgrzewanie / schładzanie kabiny z aplikacji, używam tego czasami , zimą nie trzeba drapać szyb a latem jest przyjemnie chłodno ( zużywa wtedy ok 2-3 % baterii w zależności od różnicy temperatur )
Generalnie zużycie podczas jazdy w dużej mierze zależy od temperatury zewnętrznej , czasami parkujemy w garażu podziemnym gdzie jest zawsze ciepło i ruszając w drogę , nawet jak jest na zewnątrz minus 5 stopni zużycie jest o wiele niższe niż jak ruszamy zimnym samochodem , który stoi całą noc pod domem .
Samochód jest świetny, prowadzenie rewelacyjne, przez baterię ma niski środek ciężkości i dużo lepiej trzyma się drogi niż poprzednik ( te same 16 calowe koła i te sam sam rozmiar opon). Nie wspomnę o minach ludzi na skrzyżowaniu, którzy oglądają po starcie tylko zielone tablice z tyłu naszego samochodu . Jazda nim to na prawdę fun, polecam w 100 % .
Gwarancja fabryczna na baterie to 8 lat lub 100.000 km .
Obserwując Tesle Model S robiące 600-900.000 km i mające nadal 75-80 % sprawności baterii lub Priusa Hybrid , który zrobił milion km bez jakiejkolwiek naprawy (Taxi w Wiedniu ) nie obawiam się degradację baterii tym bardziej,że jest ona w przypadku Smarta chłodzona lub podgrzewana cieczą .
Jeśli to co napisałem komuś pomogło w jakiejkolwiek decyzji to super
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 29.12.2022, 18:45 przez Marek991.)
obwd-crash
Liczba postów: 4.032
Dołączył: Sep, 2011
Reputacja:
136
Imię: Wiesław
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zarośle Cienkie
smart fortwo 450 cdi, 2000
obwd-crash 30.12.2022, 11:21
(29.12.2022, 18:16)Marek991 napisał(a): Po krótkiej analizie kupiłem we wrześniu używanego Smarta EQ coupé 2020 rok z przebiegiem 9500 km i na razie jestem bardzo zadowolony . Wcześniej mialem 453 coupé Edition#1 z 2015 roku 999 cm 71 KM, którego kiedyś tankowałem do pełna za ok 140 zł a po podwyżce cen paliwa już niestety koszt ten wzrósł do ok 240 zł. Stwierdziłem, że średnia w spalinowej benzynie 6,5-7 l / 100 km w mieście to zbyt wiele na miejskie auto.
Smart EQ jest używany jako drugi samochód i jeździmy nim głównie po mieście , parkingi za free, BUSpasy oczywiście tez , wszędzie można go zaparkować ( ale tego na tym forum nie muszę nikomu mówić .
Przejechaliśmy do teraz bezawaryjnie ok 2500 km ze średnim zużyciem 15 kW/h na 100 km . Poprzedni właściciel w przez 2 lata miał średnią z tych 9500 km- 16,1 kWh /100 km .
Opcje ładowania, zacznę od najdroższych ( ceny 12/2022):
-GreenWay -1,67 PLN za 1 kWh ( ze zniżką z EV Klub Polska Visa 1,17 PLN za 1 kWh ) czyli przy zużyciu 15 kWh / 100 km to koszt ok 17,50 zł
-opcja 2- na ładowarkach Taurona bez zniżki i bez abonamentu 1,21 PLN za 1 kWh koszt to około 18 zł za każde przejechanie 100 km co daje nam ok 2,8 litra /100 km .
-opcja 3 :Ładując w domu / garażu podziemnym z gniazdka kupując prąd w Tauronie po 0,54 PLN w taryfie G 11 przejazd 100 km kosztowałby mnie ok 8 zł czyli przeliczając ok 1,25 litra benzyny.
-opcja 4 ( ładując w nocnej taryfie G 12 lub G 12W ok 0,34 PLN /kWh koszt przejechania 100 km wynosiłby ok 5 zł
Fakt, auto nie było tanie , konfiguracja takiego nowego ( zależało mi na dobrym wyposażeniu )- Linia Pulse + Exclusive Pakiet , full LED, panorama , ładowarka 22 kW ,kamera itd wyszła mi w PL. dokładnie 123.451 PLN + rok czekania .
Używanego Smarta kupiliśmy oczywiście taniej i bez czekania . Teraz jeździmy całkowicie za free ładując go z paneli na dachu .
Fotowoltaika to oczywiście najlepsza opcja ale ładując się z gniazda w garażu nadal bardzo mało to kosztuje . Samochód posiada ładowarkę 22 kW i w niecałe 40 minut można go naładować od 10-80 %.
Obecnie mam Wallboxa ustawionego na 3,5 kW bo nie zależy mi na szybkim ładowaniu a do tego wolniejsze ładowanie oszczędza baterię . ( w słoneczne dni 100 % energii trafia z paneli fotowoltaicznych prosto do samochodu )
Zasięg :
Przy temp od +10 -25 stopni na jednym ładowaniu z wł. AC ( jeśli jest potrzebna) robię spokojnie ok 130-140 km ( po naładowaniu do 100 % komputer prognozuje ok 157 -168 km ale nie zdarzyło mi się nigdy aż tyle zrobić )
Przy temp od 0 do + 10 stopni realny zasięg to ok 100-105 km .
Przy temp. poniżej zera do minus 10 stopni zasięg spada do ok 85-90 km . Po ruszeniu i włączeniu ogrzewania zużycie chwilowo wzrasta i komputer pokazuje średnią od startu 20-22 kWh ale po chwili spada jak podgrzeje kabinę i baterię.
Fajną funkcją jest podgrzewanie / schładzanie kabiny z aplikacji, używam tego czasami , zimą nie trzeba drapać szyb a latem jest przyjemnie chłodno ( zużywa wtedy ok 2-3 % baterii w zależności od różnicy temperatur )
Generalnie zużycie podczas jazdy w dużej mierze zależy od temperatury zewnętrznej , czasami parkujemy w garażu podziemnym gdzie jest zawsze ciepło i ruszając w drogę , nawet jak jest na zewnątrz minus 5 stopni zużycie jest o wiele niższe niż jak ruszamy zimnym samochodem , który stoi całą noc pod domem .
Samochód jest świetny, prowadzenie rewelacyjne, przez baterię ma niski środek ciężkości i dużo lepiej trzyma się drogi niż poprzednik ( te same 16 calowe koła i te sam sam rozmiar opon). Nie wspomnę o minach ludzi na skrzyżowaniu, którzy oglądają po starcie tylko zielone tablice z tyłu naszego samochodu . Jazda nim to na prawdę fun, polecam w 100 % .
Gwarancja fabryczna na baterie to 8 lat lub 100.000 km .
Obserwując Tesle Model S robiące 600-900.000 km i mające nadal 75-80 % sprawności baterii lub Priusa Hybrid , który zrobił milion km bez jakiejkolwiek naprawy (Taxi w Wiedniu ) nie obawiam się degradację baterii tym bardziej,że jest ona w przypadku Smarta chłodzona lub podgrzewana cieczą .
Jeśli to co napisałem komuś pomogło w jakiejkolwiek decyzji to super
Tylko te ceny energii z "gniazdka" w domu/hali nie uwzględniają całkowitego kosztu kWh jaki się płaci, bo dochodzą przecież te wszystkie opłaty stałe, ruchome etc. Ale ich doliczenie i tak skutkuje osiągnieciem kosztu przejazdu 100km, tylko nieco ponad 50% kosztu zużytej benzyny.
Dodatkowo w elektrykach, jak i hybrydach, znacznie rzadziej, lub i wcale nie wymienia się klocków i tarcz hamulcowych, ze względu na odzysk energii przy zwalnianiu i hamowaniu (u mnie Toyota Auris II HSD - przebieg 150kkm i mam oryginalne tarcze oraz klocki, przy zużyciu klocków mniejszym jak 50%, a tarcz prawie nie zauważalnym).
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30.12.2022, 11:22 przez obwd-crash.)
raffa
Liczba postów: 1.597
Dołączył: Oct, 2018
Reputacja:
59
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Siemianowice Śląskie #nodiesel
smart fortwo 450 cabrio 0,7, passion, 2003
smart roadster coupé Brabus, 2006
Tylko jak masz garaż przy domu to i tak płacisz te koszty stałe normalnie, nie płacisz ich oddzielnie przy garażu. To samo z podlicznikiem (np. na parkingu podziemnym we wspólnocie).
Oczywiście trzeba to doliczyć, jak ktoś ma garaż oddalony i tam ma drugi licznik (w sensie drugi punkt poboru).
A z tymi tarczami i klockami to jestem w szoku
MariuszB
Liczba postów: 1.123
Dołączył: Sep, 2008
Reputacja:
13
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Warszawa
smart brak
MariuszB 31.12.2022, 08:02
Lexus CT200h czy Prius potrafi na jednych klockach i tarczach zrobić 200-250 tkm.
F2 Passion Cabrio Jack Black (past) & IQ+1.4 D4D (past)
&
|