Może to czysto akademickie podejście, ale ... miękka opona jaką z natury ma być opona przeznaczona do zimy, bardzo dobrze sprawuje się też latem /opony w formule I podgrzewa się przed startem by były miękkie i miały optymalną temperaturę do wyścigu - nie rozgrzewały się i nie nabierały dopiero dobrych właściwości w zakresie przyczepności/.
Lecz miękka mieszanka gumowa opony zużywa się szybciej od twardej.
Opona zimowa dobra jest wyłącznie na śniegu, ale pod warunkiem, iż posiada minimalną głębokość rzeźby bieżnika, tj. powyżej 4mm, by mogła się "wgryzać" w śnieg a zarazem oczyszczać bieżnik z niego. Powierzchnia styku opony a tym samym bieżnik w strefie kontaktu z podłożem są w zasadzie płaskie, a gdy koło się obróci to bieżnik stanowi wycinek koła gdzie górne części rzeźby bieżnika znacząco się rozsunęły. Im głębszy bieżnik tym rozsunięcie kostek rzeźby bieżnika większe, a co za tym i zdolność do samooczyszczania się bieżnika ze śniegu. Bieżnik o głębokości poniżej 4mm dyskwalifikuje oponę zimową do użytku zimą lecz zezwala na jej użytkowanie latem, gdzie bardzo szybko się zużyje.
Wracając do opon wielosezonowych, występują na nich dwa wskaźniki zużycia rzeźby bieżnika, jeden na lato - tj. do około 1,6mm głębokości, drugi na zimę ponad 4mm. Zatem zużywają się one latem szybciej jak opony letnie a zimą wolniej jak opony zimowe. Oponami wielosezonowymi nie są opony z napisem M+S (z niemieckiego Matsch+Schnee = Błoto+Śnieg), które to oznaczenie opisuje wyłącznie opony z tzw. bieżnikiem/rzeźbą specjalną, lecz z dodatkowym napisem All Weather.
Opony letnie na mokrej nawierzchni zimą potrafią się lepiej sprawować aniżeli opony zimowe, gdyż letnie z natury przeznaczone są do jazdy na mokrej nawierzchni. Do jazdy po suchej nawierzchni najlepsze są łyse opony ale ich użytkowania w ruchu drogowym zabraniają przepisy.
Na oblodzonej nawierzchni, lub na ujeżdżonym twardym-zbitym śniegu, polegną wszystkie zgodne z prawem w Polsce opony, a wygrają zabronione prawem opony z kolcami, obowiązkowe zimą w niektórych z krajów skandynawskich.
Być może Mariusz musiał pomagać sąsiadowi, bo ten miał już za płytki bieżnik w oponie "wielosezonowej" ?
Lecz miękka mieszanka gumowa opony zużywa się szybciej od twardej.
Opona zimowa dobra jest wyłącznie na śniegu, ale pod warunkiem, iż posiada minimalną głębokość rzeźby bieżnika, tj. powyżej 4mm, by mogła się "wgryzać" w śnieg a zarazem oczyszczać bieżnik z niego. Powierzchnia styku opony a tym samym bieżnik w strefie kontaktu z podłożem są w zasadzie płaskie, a gdy koło się obróci to bieżnik stanowi wycinek koła gdzie górne części rzeźby bieżnika znacząco się rozsunęły. Im głębszy bieżnik tym rozsunięcie kostek rzeźby bieżnika większe, a co za tym i zdolność do samooczyszczania się bieżnika ze śniegu. Bieżnik o głębokości poniżej 4mm dyskwalifikuje oponę zimową do użytku zimą lecz zezwala na jej użytkowanie latem, gdzie bardzo szybko się zużyje.
Wracając do opon wielosezonowych, występują na nich dwa wskaźniki zużycia rzeźby bieżnika, jeden na lato - tj. do około 1,6mm głębokości, drugi na zimę ponad 4mm. Zatem zużywają się one latem szybciej jak opony letnie a zimą wolniej jak opony zimowe. Oponami wielosezonowymi nie są opony z napisem M+S (z niemieckiego Matsch+Schnee = Błoto+Śnieg), które to oznaczenie opisuje wyłącznie opony z tzw. bieżnikiem/rzeźbą specjalną, lecz z dodatkowym napisem All Weather.
Opony letnie na mokrej nawierzchni zimą potrafią się lepiej sprawować aniżeli opony zimowe, gdyż letnie z natury przeznaczone są do jazdy na mokrej nawierzchni. Do jazdy po suchej nawierzchni najlepsze są łyse opony ale ich użytkowania w ruchu drogowym zabraniają przepisy.
Na oblodzonej nawierzchni, lub na ujeżdżonym twardym-zbitym śniegu, polegną wszystkie zgodne z prawem w Polsce opony, a wygrają zabronione prawem opony z kolcami, obowiązkowe zimą w niektórych z krajów skandynawskich.
Być może Mariusz musiał pomagać sąsiadowi, bo ten miał już za płytki bieżnik w oponie "wielosezonowej" ?
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!