Finowie wynaleźli rewolucyjną oponę. Prawdziwy przełom
Na czym polega niezwykłość fińskiej opony? Nokian Hakkapeliitta Concept ma... ruchome kolce, które kierowca może wysuwać lub chować
Fińska firma już raz zapisała się w historii: to ona wypuściła pierwszą w świecie oponę zimową określaną jako Śniegowa Hakkapeliitta (1936 r.). I to do niej należy rekord prędkości maksymalnej auta na seryjnych zimówkach - 335,713 km/h (Wybrzeże Finlandii, Audi RS6).
A teraz zrobiła coś, co wydaje się niemożliwe. Opona, która by wysuwała kolce jak kot pazury, to marzenie producentów i klientów.
O ile opony zimowe są o niebo lepsze od letnich na śniegu, tak na lodzie lub mocno ubitym śniegu nawet one nie zapewniają wystarczającej przyczepności. Jedynym wyjściem są wówczas opony z kolcami: wbijają się w lód na tyle skutecznie, by nawet czterokrotnie skrócić drogę hamowania i wyeliminować niebezpieczeństwo niekontrolowanych poślizgów.
Ale jest kilka "ale": takie opony bardziej niszczą asfalt i namalowane na nich znaki, mogą ranić pieszego podczas kolizji, są też głośne podczas jazdy po twardej nawierzchni i zwiększają wtedy zużycie paliwa. A największym "ale" jest prawo, które nie dopuszcza ich stosowania w Polsce (art. 60. ust. 2 punkt 5 Prawa o ruchu drogowym) i wielu innych krajach. Z tych właśnie względów.
Opony z wysuwanymi na żądanie kolcami to Święty Graal przemysłu oponiarskiego. To coś, co może przedefiniować pojęcie opony całorocznej. I niesłychanie poprawić walory opony zimowej. Ponieważ kolce byłyby w nich chowane, przepisy nie mogłyby ich zabronić. Czy to lód, czy to śnieg kierowca miałby pełną kontrolę nad autem. A to pozwoliłoby uniknąć wielu wypadków i ocalić życie potencjalnych ofiar.
Jest tylko jedno pytanie: jak to działa? Jaki mechanizm steruje kolcami? - O istnieniu takich opon wiemy dopiero od kilku dni - przyznała rzeczniczka polskiego przedstawicielstwa firmy. - Na razie nie znamy żadnych szczegółów. Poznamy je w ciągu kilku dni po rozmowie z konstruktorem Nokiana. Nie wiadomo też, kiedy nowa opona mogłaby pojawić się na rynku. Można tylko przypuszczać, że opony z chowanymi kolcami byłyby bezkonkurencyjne w północnych i górzystych rejonach Europy.
Źródełko: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,1548...#BoxBizTxt
Ciekawe jak to działa.
Na czym polega niezwykłość fińskiej opony? Nokian Hakkapeliitta Concept ma... ruchome kolce, które kierowca może wysuwać lub chować
Fińska firma już raz zapisała się w historii: to ona wypuściła pierwszą w świecie oponę zimową określaną jako Śniegowa Hakkapeliitta (1936 r.). I to do niej należy rekord prędkości maksymalnej auta na seryjnych zimówkach - 335,713 km/h (Wybrzeże Finlandii, Audi RS6).
A teraz zrobiła coś, co wydaje się niemożliwe. Opona, która by wysuwała kolce jak kot pazury, to marzenie producentów i klientów.
O ile opony zimowe są o niebo lepsze od letnich na śniegu, tak na lodzie lub mocno ubitym śniegu nawet one nie zapewniają wystarczającej przyczepności. Jedynym wyjściem są wówczas opony z kolcami: wbijają się w lód na tyle skutecznie, by nawet czterokrotnie skrócić drogę hamowania i wyeliminować niebezpieczeństwo niekontrolowanych poślizgów.
Ale jest kilka "ale": takie opony bardziej niszczą asfalt i namalowane na nich znaki, mogą ranić pieszego podczas kolizji, są też głośne podczas jazdy po twardej nawierzchni i zwiększają wtedy zużycie paliwa. A największym "ale" jest prawo, które nie dopuszcza ich stosowania w Polsce (art. 60. ust. 2 punkt 5 Prawa o ruchu drogowym) i wielu innych krajach. Z tych właśnie względów.
Opony z wysuwanymi na żądanie kolcami to Święty Graal przemysłu oponiarskiego. To coś, co może przedefiniować pojęcie opony całorocznej. I niesłychanie poprawić walory opony zimowej. Ponieważ kolce byłyby w nich chowane, przepisy nie mogłyby ich zabronić. Czy to lód, czy to śnieg kierowca miałby pełną kontrolę nad autem. A to pozwoliłoby uniknąć wielu wypadków i ocalić życie potencjalnych ofiar.
Jest tylko jedno pytanie: jak to działa? Jaki mechanizm steruje kolcami? - O istnieniu takich opon wiemy dopiero od kilku dni - przyznała rzeczniczka polskiego przedstawicielstwa firmy. - Na razie nie znamy żadnych szczegółów. Poznamy je w ciągu kilku dni po rozmowie z konstruktorem Nokiana. Nie wiadomo też, kiedy nowa opona mogłaby pojawić się na rynku. Można tylko przypuszczać, że opony z chowanymi kolcami byłyby bezkonkurencyjne w północnych i górzystych rejonach Europy.
Źródełko: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,1548...#BoxBizTxt
Ciekawe jak to działa.
Forfour 2005r i 451 LET, ex 450 0,6/454 1,5
Ktoś musi tu być marudą więc obowiązuje http://smartklub.pl/t-regulamin-portalu-...4#pid58904
Ktoś musi tu być marudą więc obowiązuje http://smartklub.pl/t-regulamin-portalu-...4#pid58904