Jak już pisałem w innych postach jestem po samodzielnym montażu tempomatu z firmy MDC. Zakup dokonany ze sklepu na stronie internetowej
http://www.misterdotcom.de/smart/Shop/El...pomat.html
Wracając do meritum:
- koszt 310÷325 euro z przesyłką w zależności od tego jaką dźwigienkę do obsługi tempomatu się wybierze, z oryginalną dźwigienką wycieraczek Smart, która występuje tylko i wyłącznie w kolorze szarym to niższa cena, z osobną dźwigienką wyższa cena, jeżeli ktoś jest płatnikiem VAT i ma eurpejski NIP to koszt ten spada do 273,11 euro przy wyższej z cen,
- czas montażu tak jak w instrukcji, tj. poniżej 30 minut, niczego nie trzeba ciąć ani lutować w elektryce, wszystko na wtyczki znajdujące się w zestawie, instrukcja montażu obrazkowa, pokazane gdzie i jakie śrubki/wkręty wykręcić oraz jak rozpiąc wtyczki oraz gdzie i jak wpiąć,
- możliwe dwie wersje dźwigni, przy oryginalnej niczego nie trzeba rzeźbić, tylko zamienia się sztuka za sztukę z dźwignią wycieraczek znajdującą się w samochodzie, przy dodatkowej trzeba znaleźć sobie odpowiednie miejsce dla siebie do jej mocowania, wówczas trzeba trochę porzeźbić, gdyż wiązka z wtyczką prowadzące od dźwigni są w stanie zmontowanym z nakrętkami nakręconymi już na trzpień montażowy dźwigienki, lecz te nakrętki do mocowania dźwigienki mają średnicę wewnętrzną otworu za małą by przełożyć wtyczkę od wiązki - Niemiec nie przemyślał rozwiązania - a bez odkręconych nakrętek nie da się przełożyć gwintowanego trzpienia dźwigienki przez otwór w obudowie licznika/kierownicy, jeżeli zechcemy przełożyć to otwór w obudowie musimy wyprofiloweać tak by przełożyć 2mm grubości i 12mm średnicy nakrętkę, przez otwór na trzpień o średnicy 8mm w obudowie licznika/kolumny, a to jest jedyny problem przy montażu.
No i to by było na tyle w zakresie montażu.
Nie ma co narzekać na problem z montażem osobnej dźwigni, bo kontakt z MDC był wzorowy, nawet po tym jak okazało się, że tempomat nie działał, kilka maili, priorytetowa przesyłka zwrotna modułu i za tydzień moduł był już u mnie. Tym razem po podłączeniu działał.
Teraz trochę o użytkowaniu.
Zachowałem się jak typowy Polak, najpierw włączyć i używać a jak coś nie bardzo działa to narzekać, a dopiero na koniec zajrzeć do instrukcji. Może to dlatego, że dobrze rozumię język niemiecki w mowie ale nie przepadam za czytaniem w tym języku.
Problem w użytkowaniu dotyczył dwu rzeczy:
- w czasie jazdy z włączonym tempomatem czuło się lekkie poszarpywania, jakby naprzemiennie szybko lekko dodawać gazu i zaraz odpuszczać,
- przy włączonym tempomacie i dodaniu gazu wyłączało tempomat.
Ale te narzekania wynikały po częśći z faktu użytkowania wcześniej auta amerykańskiego-benzyny w automacie i obecnie francuskiego-diesla w automacie, gdzie napęd z silnika do skrzyni przekazywany jest przez sprzęgło hydrokinetyczne a nie typowe-mechaniczne. No i w tych samochodach nigdy nie rozłączało tempomatu po przyspieszaniu.
Po przeczytaniu dalszej części instrukcji tempomatu, poza częścią obrazkową dotyczącą montażu, okazało się, że tempomat można programować w zakresie czułości regulacji prędkości jak i wyłączania po naciśnięciu gazu. Po zaprogramowaniu tempomatu - razem zajęło to około 60 sekund - teraz jest tak jak chciałem by było.
Tempomat ma jeszcze dwie inne funkcje, ogranicznik prędkości oraz automatyczne ryglowanie drzwi w czasie jazdy.
Wygląd dodatkowej dźwigienki i miejsca jej montażu przeze mnie przedstawiam poniżej. Zdjęcie nieco przerysowuje wielkość dźwigienki tempomatu w stosunku do dźwigienki włącznika świateł i kierunkowskazu.
Post moderowany przez PKO