statystyczny_polak
Liczba postów: 101
Dołączył: May, 2019
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Mazowsze
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
statystyczny_polak 31.08.2019, 20:30
Uprzejmie donoszę, że zasada działania MHD została rozgryziona i jest ona deko sprzeczna z tym co sądzi się powszechnie na forum. Nie- MHD to nie tylko system start-stop. MHD to coś innego. A mianowicie:
1) podczas jazdy ze stałą prędkością silnik pracuje najzwyczajniej w świecie normalnie, ładowanie jest na poziomie 13.2V
2) podczas przyśpieszania, silnik spalinowy wspomagany jest pracą alternatora, tzn alternator zamienia się w dodatkowy silnik elektryczny. W tym momencie ładowania w układzie elektrycznym auta NIE MA (napięcie wynosi 12.1V) i prąd pobierany jest z akumulatora.
3) Podczas hamowania silnikiem alterantor działa jak dodatkowa ładowarka i napięcie potrafi skoczyć nawet do 15V, z reguły obserwuję że w trakcie hamowania silnikiem wynosi 14.8V. Czyli jest to dzisiejszy system CERS.
4) Ładowanie w tym aucie cały czas się zmienia- raz rośnie a raz maleje w zależności od tego czy silnik spalinowy aktualnie wspomagany jest alternatorem.
INFO POTWIERDZONE. Jeżeli ktoś nie wierzy- miernik w dłoń i jeździć, obserwować!
damiano.o
Liczba postów: 3.876
Dołączył: Oct, 2013
Reputacja:
91
Imię: Damian
Płeć: Mężczyzna
Skąd: NEL
smart fortwo C 453 cabrio turbo, blackbeat, 2017
damiano.o 31.08.2019, 20:44
Może coś w tym jest co piszesz, bo zawsze w moim mhd zastanawiał mnie inny odgłos jego rozruchu, to pierwsze. Potem brak klasycznego rozrusznika to drugie, to "dziwne" coś nad skrzynią biegów, bezpośrednio sprzężone z kołem zębatym też mogło by pełnić funkcję urządzenia odzyskującego. To Wszytko może potwierdzać teorię, którą właśnie obwieściłeś i co gorsze ........ ma To sens Nie pasuje mi do całości mała pojemność aku, ale może nie jest ona potrzebna duża, bo ten pseudo KERS jest tylko po to, żeby ładować tylko ten aku, a nie wspomagać elektrycznie silnik spalinowy bo wtedy to już by była klasyczna hybryda. Ala pasuje mi to tak jak piszesz na taką mini hybrydę stąd pewnie skrót Micro Hybrid Drive Brawo za rzucenie nowego światła na MHD
Pozdrawiam z RS Concept
RS concept (RS chip + EL-TEC + MAKSOR ULTRA)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01.09.2019, 06:50 przez damiano.o.)
Kanapa
Liczba postów: 6.129
Dołączył: Jun, 2009
Reputacja:
136
Imię: Mariusz K.
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Gdańsk
smart fortwo 451 mhd, 2012
smart forfour 1.5 Brabus, 2005
To działa nawet jak wyłącze opcję Mhd?
Generalnie jeżdzę na off.
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk Pro
statystyczny_polak
Liczba postów: 101
Dołączył: May, 2019
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Mazowsze
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
statystyczny_polak 31.08.2019, 21:16
A wiesz, jutro zmierze jak wyłącze ECO czy to działa.
W każdym razie jest tak jak piszę- alternator wspomaga silnik. Info 101% pewne bo zmierzyliśmy również pobór prądów z aku w trakcie jazdy. Jak przyśpieszasz to.... prąd znika z akumulatora w zastraszajacym tempie (400A chwilowego poboru) Także alternator go pobiera w trakcie przyśpieszania auta.
raffa
Liczba postów: 1.591
Dołączył: Oct, 2018
Reputacja:
59
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Siemianowice Śląskie #nodiesel
smart fortwo 450 cabrio 0,7, passion, 2003
smart roadster coupé Brabus, 2006
Ciekawe to! na początku rozważałem zakup 451, ówczesna wiedza na temat MHD mnie do niego zniechęciła, a tu proszę...
Wg mnie warto byłoby sprawdzić i porównać przyspieszenie (a może nawet raczej elastyczność) z włączonym / wyłączonym systemem.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31.08.2019, 21:24 przez raffa.)
LAZY.
Liczba postów: 3.370
Dołączył: Dec, 2013
Reputacja:
99
Imię: Adam
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Trójmiasto
smart fortwo 450 cdi, passion, 2003
No ale jak to ładowanie przestaje działać? Światła słabną, wentylatory z czego mają chodzić?
Trochę to się nielogiczne wydaje. Wygląda na to że spełniając pewne warunki rozładujemy aku do zera, lub do takiego poziomu ze nie będzie można uruchomić silnika.
To nie jest tak że akumulator jest w pełni naładowany i ładowanie odcina? Za duże napięcie i się wyłącza...
Tak to interpretuję.
Star diagnoza trójmiasto.
damiano.o
Liczba postów: 3.876
Dołączył: Oct, 2013
Reputacja:
91
Imię: Damian
Płeć: Mężczyzna
Skąd: NEL
smart fortwo C 453 cabrio turbo, blackbeat, 2017
damiano.o 01.09.2019, 06:23
Jeżeli jest jakieś wspomaganie elektryczne to tylko chwilowe, ale to bardzo chwilowe. U mnie w typowej hybrydzie silnik elektryczny, który jest jednocześnie rozrusznikiem i generatorem prądu, rzeczywiście wspomaga spalinowy, ale on ma 80KM, jest potężny, ma osobny niezależny system chłodzenia, potężne akumulatory trakcyjne i jest połączony ze spalinowym synergicznie (żeby mieć największą efektywność) więc jest przygotowany na taką pracę. W smarcie to rozwiązanie jest dalekie od efektywności i bardzo minimalistyczne w stosunku do typowej hybrydy Ale na czymś ta jego microhybrydowość musi polegać? Fajnie, że Kolega wywołał dyskusję Obawiam się, że tak jak pisałem wcześniej i tak jak sądzi Lazy, Smart MHD ma za małe aku, żeby cały czas wspomagać spalinę Prawdopodobnie, jeżeli to robi ...... to w bardzo, ale to w bardzo niewielkim stopniu, czasie i określonych warunkach Można by to fajnie sprawdzić w jakim stopniu wspomaga spalinę po uzyskaniu danych z economizera czyli spalanie chwilowe. Jeżeli choć trochę i na chwilę spada przy jednostajnej chwilowej pracy przepustnicy wtedy znaczyłoby, że coś go wspomaga. Jeżeli nie ma spadku to raczej mało prawdopodobne, że coś elektrycznie wspomaga spalinę. Najprawdopodobniej jego microhybrydowość polega na bardzo, ale to bardzo niewielkim (bo sam pseudo rozruszkiogenerator jest niewielki) wspomaganiu elektrycznym (jeżeli w ogóle jest) a bardziej na odzyskiwaniu kinetycznym energii na co bym obstawiał i na co wskazuje sama konstrukcja. Ale zawsze to coś i np. w skali pełnego zbiornika paliwa, może system MHD jest w stanie "uratować" 2-3 litry paliwa, czyli jakieś 0,3-0,5 l/ 100km? Potwierdzeniem mojej teorii mogą być dane techniczne (zdjęcie poniżej) z których wynika, że 1.0 i 1.0 MHD mają tą samą moc maksymalną, ten sam moment obrotowy (przy elektrycznym wspomaganiu byłby wyższy), a niższe spalanie, chyba w głównej mierze dzięki start/stop Potwierdza to również ten artykuł:
https://www.google.com/amp/s/www.carmaga...08-review/
Aku jest AGM czyli przystosowane do szybkich chwilowych rozładowań i ciągłego ładowania, ale na pewno nie na taką skalę jak w typowej hybrydzie Ale super, że jest cokolwiek, a nie tak jak każdy myślał, że tylko start/stop
RS concept (RS chip + EL-TEC + MAKSOR ULTRA)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01.09.2019, 08:30 przez damiano.o.)
obwd-crash
Liczba postów: 4.032
Dołączył: Sep, 2011
Reputacja:
136
Imię: Wiesław
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zarośle Cienkie
smart fortwo 450 cdi, 2000
obwd-crash 01.09.2019, 08:30
(01.09.2019, 01:02)LAZY. napisał(a): No ale jak to ładowanie przestaje działać? Światła słabną, wentylatory z czego mają chodzić?
Trochę to się nielogiczne wydaje. Wygląda na to że spełniając pewne warunki rozładujemy aku do zera, lub do takiego poziomu ze nie będzie można uruchomić silnika.
To nie jest tak że akumulator jest w pełni naładowany i ładowanie odcina? Za duże napięcie i się wyłącza...
Tak to interpretuję.
W mhd jest akumulator AGM, przeznaczony do głębokiego rozładowywania.
Elektronika sterując poborem prądu z akumulatora, zapewne zezwoli tylko na tyle, by auta dalej normalnie dało się eksploatować.
A sam taki akumulator jest prawie 3 krotnie droższy w zakupie od "zwykłego" stosowanego w innych modelach Smart-ów.
Sam system "eco" kontrolkę zaświeca na zielono dopiero jak akumulator jest odpowiednio naładowany.
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01.09.2019, 08:31 przez obwd-crash.)
Kanapa
Liczba postów: 6.129
Dołączył: Jun, 2009
Reputacja:
136
Imię: Mariusz K.
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Gdańsk
smart fortwo 451 mhd, 2012
smart forfour 1.5 Brabus, 2005
W sumie to mogę potwierdzić że nawet na wyłączonym ECO mam takie wrażenie w trakcie zwalniania / hamowania (szczególnie przy wyższych prędkościach) iż dochodzi z silnika jakiś dziwny dźwięk - coś tam działa dodatkowego.
Wcześniej to słyszałem ale nie zwracałem uwagi.
Czy jest możliwe że wyłączenie ECO to tylko odłączenie systemu START/STOP czyli wyłączenie silnika na światłach a nadal działa system mhd czyli hamowanie silnikiem i pomoc przy przyspieszaniu przez działanie generatora?
Wówczas faktycznie by to był:
- micro - nawet bardzo
- hibrid
- drive
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk Pro
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01.09.2019, 08:53 przez Kanapa.)
statystyczny_polak
Liczba postów: 101
Dołączył: May, 2019
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Mazowsze
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
statystyczny_polak 01.09.2019, 11:24
Możecie toczyć dyskusje, rozważania. Ja robiłem "badania" i wiem, że silnik spalinowy jest wspomagany pracą alternatora. Zaś sam alternator działa na 3 sposoby w zależności od aktualnej potrzeby: jako rozrusznik, jako silnik elektryczny i jako zwykły alternator. Jeżeli podczas przyśpieszania auta z akumulatora znika 400A to w jakimś celu i za jakąś potrzebą. Jeżeli podczas hamowania silnikiem napięcie ładowania potrafi dojść do 15V (!!!) to też o czymś to świadczy.
|