Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

[cdi] - czy silnik jest zabezpieczony przed "rozbieganiem się" ??

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryby wyświetlania wątku
[cdi] - czy silnik jest zabezpieczony przed "rozbieganiem się" ??
#1
 Sebastian_O 
Dawno temu miałem stary samochodzik z silnikiem diesla na "klasycznej" pompie rodzielaczowej. Silnik pracował na oleju mineralnym a turbina - jeszcze była sprawna - ale czasy świetności miała za sobą i "puszczała" olej do silnika. Kilka razy miałem do czynienia z samoczynnym przyśpieszaniem silnika - jak by mu wdepnąć gaz w podłogę - albo jeszcze bardziej - silnik dostawał niebotycznych mocy i obrotów - z tyłu czarne dymy. Działo się to kiedy był mocno rozgrzany i obciążony a jednocześnie przekroczyło się pewne - dość wysokie obroty... Jak się potem dowiedziałem było to zjawisko rozbiegania się silnika - turbina puszczała olej do dolotu - i na tym oleju silnik pracował - tzn spalał ten olej zamiast paliwa i stąd dostawał tej mocy i obrotów... Wyłączenie zapłonu wtedy nic nie dawało - jedynym ratunkiem było "zdławienie silnika" czyli wciśnięcie hamulca bez wciskania sprzęgła - silnik nie miał na tyle mocy żeby to uciągnąć więc w końcu gasł albo zwalniał obroty do niskich i sytuacja wracała do normy. Potem wymieniłem olej na full syntetyk i problem zniknął. Sprawdzałem eksperymentalnie próbując podpalić olej syntetyczny i mineralny - mineralny pali się zdecydowanie łatwiej. Być może dzięki temu że syntetyk słabo się palił - problem zniknął. Czytałem też w prasie że niektóre marki pojazdów mają wręcz "wadę fabryczną" - na kiepskiej turbinie dochodzi do rozpędzenia silnika - którego nie da się "zgasić" - aż do momentu uszkodzenia zaworów, tłoków, korbowodu czy innego elementu - generalnie - zniszczenia silnika...

Moje pytanie brzmi - czy w smarcie cdi takie przypadki są znane - i drugie - jak ewentualnie sobie wtedy poradzić - bo tu chyba nie da się "zdławić silnika" bo sobie sam zmieni bieg na niższy, nie da się go więc "udusić" trzymając silnik np na 5 tym biegu i hamulec w podłodze... Wyłączenie zapłonu tez nic nie da bo silnik będzie pracował na oleju silnikowym a nie na paliwie...
 Odpowiedz
#2
 ŁYSY13 
Zatkaj wlot powietrza i stanie .
ŁYSY13    451. Cabrio  Vmx 200 km emeryt  SAMOTNY WILK
                  
 Odpowiedz
#3
 obwd-crash 
Powinno się udać "przydusić" silnik, gdyż biegi redukuje w poniżej 1300 obr/min, a to jak piszesz mogłoby spowodować przywrócenie normalnej pracy silnika.

(23.02.2014, 16:29)Sebastian_O napisał(a): Dawno temu miałem stary samochodzik z silnikiem diesla na "klasycznej" pompie rodzielaczowej. Silnik pracował na oleju mineralnym a turbina - jeszcze była sprawna - ale czasy świetności miała za sobą i "puszczała" olej do silnika. Kilka razy miałem do czynienia z samoczynnym przyśpieszaniem silnika - jak by mu wdepnąć gaz w podłogę - albo jeszcze bardziej - silnik dostawał niebotycznych mocy i obrotów - z tyłu czarne dymy. Działo się to kiedy był mocno rozgrzany i obciążony a jednocześnie przekroczyło się pewne - dość wysokie obroty... Jak się potem dowiedziałem było to zjawisko rozbiegania się silnika - turbina puszczała olej do dolotu - i na tym oleju silnik pracował - tzn spalał ten olej zamiast paliwa i stąd dostawał tej mocy i obrotów... Wyłączenie zapłonu wtedy nic nie dawało - jedynym ratunkiem było "zdławienie silnika" czyli wciśnięcie hamulca bez wciskania sprzęgła - silnik nie miał na tyle mocy żeby to uciągnąć więc w końcu gasł albo zwalniał obroty do niskich i sytuacja wracała do normy. Potem wymieniłem olej na full syntetyk i problem zniknął. Sprawdzałem eksperymentalnie próbując podpalić olej syntetyczny i mineralny - mineralny pali się zdecydowanie łatwiej. Być może dzięki temu że syntetyk słabo się palił - problem zniknął. Czytałem też w prasie że niektóre marki pojazdów mają wręcz "wadę fabryczną" - na kiepskiej turbinie dochodzi do rozpędzenia silnika - którego nie da się "zgasić" - aż do momentu uszkodzenia zaworów, tłoków, korbowodu czy innego elementu - generalnie - zniszczenia silnika...

Moje pytanie brzmi - czy w smarcie cdi takie przypadki są znane - i drugie - jak ewentualnie sobie wtedy poradzić - bo tu chyba nie da się "zdławić silnika" bo sobie sam zmieni bieg na niższy, nie da się go więc "udusić" trzymając silnik np na 5 tym biegu i hamulec w podłodze... Wyłączenie zapłonu tez nic nie da bo silnik będzie pracował na oleju silnikowym a nie na paliwie...
Smart Fortwo 450 cdi 2000 rok, było 41KM jest 59KM
[Obrazek: icon1.png]
Mam go od 10-2011 i przebiegu 150 000 km, obecny przebieg ponad 430 000 km !!!!  Evil or very mad 
 Odpowiedz
#4
 kolej 
Taki problem ma np. KIA SORENTO z silnikiem 2.5 CRDI z automatyczną skrzynią biegów. Jak puści turbina to silnik nie zgaśnie zanim nie przepali całego oleju i się nie zatrze.

Można zatkać wlot powietrza, gorzej jak ktoś ma grzybkaHammer
 Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  smart 450 cdi często przepalają się żarówki annika90 8 2.605 15.03.2024, 01:02
Ostatni post: raffa
  Silnik 0.8 cdi przekładka easy81 9 701 13.10.2023, 12:07
Ostatni post: obwd-crash
  głośny silnik 0,8 cdi sqter1971 14 1.455 01.03.2023, 16:40
Ostatni post: raffa
  silnik gaśnie samoczynnie 46 31.406 30.09.2021, 20:26
Ostatni post: APeZet
  450 cdi - wszystkie kontrolki temp. sie włączyły stelea 2 1.268 15.07.2021, 15:52
Ostatni post: stelea
  Silnik nie odpala rafalamper@tlen.pl 3 1.355 21.06.2021, 20:33
Ostatni post: APeZet
  stuki w silnik 0.8 dci 2001 rok Jarek2672 3 1.537 02.05.2021, 11:49
Ostatni post: Jarek2672
  [450] silnik 600cc w polifcie? smartny 13 3.476 21.09.2020, 15:20
Ostatni post: Sołtys
Wink smart 450 cdi - nie chce odpalić jak jest ciepły pc_bit 26 9.197 27.04.2020, 15:19
Ostatni post: sewcio
  Silnik 700 turbo StaryStar 8 3.484 18.08.2019, 13:17
Ostatni post: krzyss



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Menu